- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سه جایزه برای ایرانی‌ها/ پایان راه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

fajr-ekhtetam-1

بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

سوره سینما – مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر و مدیر بخش بین‌‌‌‌الملل سینمای ایران و جمعی از هنرمندان داخلی و خارجی در تالار وحدت آغاز شد. در این مراسم میهمانان خارجی بخش بین الملل، شرکت کنندگان هجدهمین بازار فیلم تهران، داوران بخش بین‌الملل، شبکه‌های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی، سفران خارجی، رایزن های فرهنگی و عوامل فیلم‌های شرکت کننده در بخش مسابقه‌های رقابتی و اهالی رسانه‌ها حضور دارند.

رضاداد : جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دنبال ارتباط میان فیلمسازان

علیرضا رضاداد در ابتدای مراسم افتتاحیه این جشنواره ضمن خیرمقدم به میهمانان ایرانی و خارجی، به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) جملاتی را از جرج جرداق اندیشمند مسیحی درباره آن امام همام قرائت کرد.

fajr-ekhtetam-2 [1]

وی سپس درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر که بخش بین الملل آن برای اولین بار به صورت مستقل برگزاری شده بود، اظهار کرد: دفتر سی و سومین جشنواره فیلم فجر را با کوله باری از یافته ها و دستاوردهای گرانقدر می بندیم. امروز به جرات می توان گفت هر اثر هنری که در جهان خلق می‌شود و می‌تواند راهی به سعادت بشر باز کند، خود ثروتی است که راه صیانت از آن توسعه ارتباط میان سازندگان آثار است.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: استقلال برگزاری همین هدف را دنبال می کرد و خدا را سپاسگذاریم که توانستیم در ایجاد این ارتباط قدمی بلند برداریم. گمان می کنیم که جشنواره فیلم فجر از این پس تفاوت های خود را با دیگر جشنواره ها بیشتر به نمایش بگذارد و با نمایش ۱۹۶ اثر از کشورهای گوناگون و فیلمسازانی با سلایق گوناگون می توانیم همه ساله جشنواره ای قابل توجه را شاهد باشیم.

رضاداد با اشاره به نقش سینما تاکید کرد: پیوند بین ملت ها هر روز وسیع تر می شود و سینما می تواند این پیوند را عمیق تر کند.

دبیر جشنواره فجر در پایان سخنانش با تشکر از همه همراهان این جشنواره گفت: از تمام کسانی که با ما همکاری کردند، همه متقاضیان، همه آن ها که فیلم شان انتخاب شد و در جشنواره حضور پیدا کردند، تشکر می کنم . گرچه امروز به ناچار تعدادی از این فیلم ها به عنوان آثار منتخب معرفی می شوند اما تردیدی نداشته باشیم که همه شرکت کنندگان در جشنواره بین المللی فیلم فجر، برگزیده اند.

وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر نماد بارز دیپلماسی فرهنگی است

علی جنتی در این مراسم گفت: بهترین سلام و درود خود را به شما سینماگران تقدیم می کنم و میلاد امام متقین امیر مومنان علی (ع) را به هموطنان، میهمانان و پیروان آن حضرت تبریک گفته و به میهمانان خارجی خیر مقدم می گویم.

وی یادآور شد: سرزمین ما، میراث دار تمدن چند هزار ساله و مهد تمدن و فرهنگ در خاورمیانه است و مردمان آن، به میهمان نوازی شهرت دارند و آوازه علم و دانش آنان عالم گیر است.

fajr-ekhtetam-3 [2]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بر این باوریم که تعالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکانپذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انگار ناپذیر آن در فرهنگ، یکی از درخشان ترین پدیده های عصر حاضر است که با گستردگی، آثار ژرفی بر جای می نهد و به نزدیکی فرهنگ های مختلف کمک می کند.

جنتی اظهار کرد: ویژگی بارز سینمای ایران، باورها و داشته هایی است که برگرفته از حقیقت انسانی بوده و تلاش ما برای رسیدن به سعادت است؛ سعادتی که خواسته همه مردمان و خواسته بشر است از ای نرو در سطح جهان، مخاطبان بسیاری را سینمای ایران کسب کرده است.

وی ادامه داد: جشنواره فجر تلاش می کند که از پنجره هنر هفتم، به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت، پاسخ دهد و این ویژگی سینمای ایران، آن را نسبت به دیگر رویدادهای بین المللی متفاوت می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در جهانی که به رغم پیشرفت ها، تروریست و خشونت و دیکتاتوری مردم را می آزرد سینمای درد آشنا و منطبق بر وجدان بشری، مورد توجه همه حق طلبان جهان خواهد بود.

جنتی با بیان اینکه این جشنواره یکی از جنبه های بارز دیپلماسی فرهنگی است گفت: جشنواره فیلم فجر می تواند می تواند رابطه تنگاتنگی را با سینمای جهان داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد با توافق نهایی ایران و ۱+۵ در زمینه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و رفع برخی محدودیت های بین المللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ داده و این جشنواره نیز شاهد استقبال شگرف باشد.

وزیر فرهنگ و. ارشاد اسلامی ادامه داد: فیلم های نمایش داده شده در این جشنواره، متفاوت بود اما همه برای تحقق یک هدف مشترک ساخته شده بودند. مشارکت سینماگران از ۵ قاره جهان در جشنواره فیلم فجر، بیانگر تکثر ایده ها و جایگاه سینمای ایران و گونه سینمایی خاص آن است. این ویژگی، موجب شده از جشنواره فیلم فجر از همه فرهنگ ها فیلم بپذیرد بدون اینکه به حضور سینماگران کمتر شناخته شده بی رغبتی نشان دهد.

برگزیدگان جلوه‌گاه شرق جشنواره فجر

در نخستین بخش اهدای جوایز بخش بین الملل جشنواره، هیات داوران بخش جلوه گاه شرق شامل عزیزه تان، دولتنظرخدانظرف، فابیو تسی، جورج اواشویلی، منوچهر محمدی، مکسین ویلیامسن و نگار جواهریان روی سن آمدند.

در این بخش، فابیو تسی، بازیگر و کارگردان ایتالیایی از حضور در ایران استقبال زیادی کرد و گفت: کیفیت فیلم‌ها در جشنواره بالا بود و من خیلی خوشحالم که در ایران بودم و امیدوارم به زودی با ایران فیلمی تولید مشترک داشته باشیم.مکسین ویلیامسون نیز با بیان اینکه از حضور در ایران احساس غرور می‌کند، اظهار کرد: خوش‌آمدگویی ایرانی‌ها بسیار خوب بود و ما خیلی خوشحالیم که زمان و وقت مجزایی را برای فیلم‌های بین‌المللی در نظر گرفتید. بودن در تهرانِ زیبا، خیلی اتفاق خوبی بود.وی ادامه داد: همچنین وجود بخشی مجزا برای فیلم‌های بین‌المللی اتفاق خوبی است و ما از بودن در اینجا و انتخاب کردن فیلم‌هایی با یکدیگر خیلی خوشحال هستیم.در ادامه این بخش، جوایز بخش جلوه گاه شرق به این شرح اعلام شد:

fajr-ekhtetam-4 [3]

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به مرآت اوریپف برای بازی در فیلم «معلم» به کارگردانی نصیر سعیداف اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به بادما برای فیلم «نورجمعه» به کارگردانی بایانرول اهدا شد.
سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به صفی یزدانیان برای فیلم در «دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد.
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به لیو سانگ تات کارگردان فیلم «مردانی که دنیا را نجات می دهند» اهدا شد.
سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین کارگردانی به الچین موسی اوغلو برای فیلم «نبات» اهدا شد.
سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به فیلم «نور جمعه» به تهیه کنندگی باتو منگکه و کارگردانی بایانرول از چین اهدا شد.

fajr-ekhtetam-5 [4]

در ادامه این بخش، الچین موسی اوغلو کارگردان فیلم «نبات» که فاطمه معتمدآریا در آن ایفای نقش کرده است، پس از دریافت جایزه خود گفت: از مسئولان جشنواره فیلم فجر تشکر می کنم. می دانم که یکی از بهترین بازیگران ایرانی در این فیلم حضور داشته است. برای من بسیار جای خوشحالی است که با انسانی بسیار شریف و هنرپیشه ای ارزشمند از ایران فیلم ساختم.

وی ادامه داد: برای ساختن این فیلم از عوامل ایرانی استفاده کرده‌ام؛ حامد ثابت (موسیقی)، ساسان نخعی (صدابردار)، بهمن اردلان (صداگذار) و (بابک شیرین صفت) تدوین، مهرداد میرکیانی (چهره پردازی) و فیلمبردارمان ایرانی بودند.این کارگردان آذربایجانی سپس به یکی از دوستان ایرانی مستندسازش اشاره و بیان کرد: دوست ایرانی مشترک مستندسازی داشتیم به نام فرداد رستگار که ایشان در کابل سکته و فوت کرد. او انسان شریفی بود که من دوستش داشتم و جایزه ام را به فرداد رستگار تقدیم می کنم.

اهدای نشان شمس به دو مولاناشناس توسط ایوبی

در بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم فجر، حجت الله ایوبی با اهدای نشان شمس به ولادیمیر مالایشوف مولاناشناس روسی و لیلی انور به پاس شناساندن این شاعر بزرگ تشکر کرد.

ایوبی در این باره توضیح داد: خانم لیلی انور را افراد زیادی در دنیا می شناسند. ایشان سفیر توانمد فرهنگ و ادب ایرانی در جهان هستند. ایشان با تسلطی که به زبان های مختلف دارند، جلسات باشکوهی را در کشورهای مختلف برای فرهنگ ایرانی برگزار کرده اند که من شاهد بعضی از آن ها بوده ام.

fajr-ekhtetam-6 [5]

وی درباره ولادیمیر مالایشوف هم خاطرنشان کرد: آقای ولادیمیر مالایشوف از چهره هایی هستند که مدیریت‌های مختلف فرهنگی در شوروی سابق و روسیه فعلی را برعهده داشته اند و در حال حاضر رییس یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های سینمایی روسیه هستند. ایشان همواره سعی کرده اند فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی کنند. ایشان کاری کرده اند که دوستاران فرهنگ و هنر با یکدیگر ملاقات کنند.حجت ایوبی پس از سخنانش دو نشان شمس را به این دو اهدا کرد.همچنین ولادیمیر مالایشوف پس از دریافت نشان شمس پشت تریبون رفت و به فارسی از رییس سازمان سینمایی تشکر کرد که این اتفاق با استقبال روبرو شد.

ایوبی: ایران ظرفیت برگزاری جشنواره ای با استانداردهای جهانی را دارد

رییس سازمان سینمایی گفت: ایران ظرفیت برگزاری جشنواره ای با استانداردهای جهانی را دارد و امیدوارم در دوره های بعدی شاهد هرچه بهتر برگزار شدن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر باشیم.

حجت الله ایوبی اظهار کرد: اگر بخواهیم بدانیم این جشنواره چه تفاونی با جشنواره های دیگر دنیا دارد باید بررسی کنیم سینمای ایرن حامل چه پیامی است و انتخاب اشعار مثنوی معنوی در این مراسم گویای این مهم است.وی اظهار کرد: مردم ایران و سینماگران ایران در این جهانی که پر از غبار و سوء تفاهم است و زنگارهایی که دل ما را سیاه کرده و مانع از تابیدن نور عشق می شود به دنبال این هستند که دل ها را از غبار بزدایند و نور عشق و دوستی و محبت را نشان دهند.

رییس سازمان سینمایی با تقدیر از حمایت های بی دریغ دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وزیر ارشاد به کمتر از بهترین ها در برپایی برنامه های فرهنگی قانع نیست و معتقد است که برنامه های فرهنگی باید در اوج باشد اما ایشان در جریان جزییات کار ما بودند.ایوبی ادامه داد: تلاش می کنیم دوره بعدی جشنواره فیلم فجر بهتر و باشکوه تر باشد. ایران ظرفیت و توانایی برگزاری جشنواره ای بین المللی را در سطح استانداردهای جهانی دارد.

fajr-ekhtetam-7 [6]

وی تصریح کرد: در این چند روز در گفت وگو با میهمانان و مدیران جشنواره های حاضر در جشنواره فیلم فجر، درخواست کردم جشنواره را نقد کنند و نمره ای که میهمانمان به این رویداد دادند خوب بود.

رییس سازمان سینمایی گفت: بازار جشنواره استاندارد و استقبال و پذیرایی در حد توانایی قابل قبول و کاتالوگ ها و بروشورها قابل ستایش بود و استقبال خوبی از کارگاه های تخصصی بگزار شده در جشنواره فیلم فجر شد.

ایوبی با تقدیر از سینماگران میهمان کارگاه های تخصصی همچون استنلی تانگ، برتراند، جن میلر، کریستف زانوسی و… تاکید کرد: این کارگاه ها با تفکر برگزار شد.

وی همچنین با یادآوری اینکه در بین ما ۱۸ مدیر سینمایی حاضر بودند تاکید کرد: ما نیاز داریم در سیاستگذاری سینمایی با یکدیگر همراهی کنیم و مدیران سینمایی باید با یکدیگر همکاری و همفکری کنند و پس از برپایی نخستین نشست هم اندیشی مدیران سینمایی حاضر در جشنواره نیز بیانیه خوبی هم منتشر شد.

رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: زمان جشنواره موردتایید همه حرفه ای های جشنواره بود و امیدوارم سال بعد و سال های بعد، اتفاقات بهتری در جشنواره فیلم فجر رخ دهد.

وی با تقدیر از دبیر جشنواره و مدیر جوان بخش بین الملل این رویداد گفت: تیم جوان حاضر در بخش بین الملل جشنواره عملکرد خوبی داشتند و این مهم نشان داد اگر جوانان ما خوب می سازند، باید در مدیریت سینما نیز این جوانان را دخالت دهیم و این جوانان می توانند بدرخشند و درخشیند.

ایوبی ادامه داد: برگزار کنندگان بخش بین الملل جشنواره در بخش های مختلف، در ایام نوروز درگیر کار بودند و از آنان تقدیر می کنم.

fajr-ekhtetam-8 [7]

برگزیدگان بخش هنر و تجربه

هوشنگ گلمکانی و شهرام مکری به عنوان اعضای نمایندگان گروه هنر و تجربه روی سن آمدند و جوایز این بخش به شرح زیر اعلام شد:

تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به پاسکال فران کارگردان فیلم «اهل پرواز» اهدا شد.
تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به هومن سیدی برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد.

جایزه ویژه پنج بانوی مسلمان

سه جایزه ویژه جشنواره فیلم فجر به انتخاب پنج بانوی بازیگر مسلمان در حالی به برگزیدگان اهدا شد که بازیگر لبنانی عضو هیات داوران با سخنانی شیوا درباره زبان بین المللی سینما برای میهمانان دقایقی سخن کرد.

هیات داوران بخش ویژه جشنواره امسال شامل پنج بانوی مسلمان از کشورهای مختلف که مریلا زارعی و هنگامه قاضیانی از ایران هم در میان آن ها بودند، جوایز ویژه خود را به شرح زیر اعلام کردند:

سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین استعداد جوان به علی ملاقلی‌پور برای کارگردانی «قندون جهیزیه» اهدا شد.
سیمرغ بلورین با رویکرد همگرایی ملل به میشل هازاناویچز برای ساخت فیلم «جستجو» اهدا شد.
جایزه ویژه مصطفی عقاد، بیرق طلایی جشنواره به صدیق شرنیاز کارگردان فیلم «ملکه کوهستان» از قرقیزستان اهدا شد.

fajr-ekhtetam-9 [8]

بر اساس این گزارش، علی ملاقلی پور در هنگام جایزه خود ابتدا به شوخی گفت که فکر نمی کرده که استعداد جوان باشد، و سپس بیان کرد: هدف مان این بود که قندون جهیزیه را بسازیم و کام مردم ایران و تمام جشنواره هایی که راه پیدا می کند را شیرین کنیم.

در ادامه نیز، سارا کثیر بازیگر لبنانی حاضر در میان پنج داور زن مسلمان پشت میکروفون رفت و پس از بیان چند جمله به زبان عربی، با زبانی فارسی و بسیار شیوا گفت: عید شما مبارک. ما این روزها تجربه می کنیم وقتی جهان‌بینی‌ها به وحدت می رسند، وقتی دردهای مشترک با رمز و راز هنر مرزها را در هم می شکند؛ و صلح و دوستی اینگونه تعریف می شود.

وی تاکید کرد: هنر سینما همیشه زیباترین و باشکوه‌ترین رسم و آیین همبستگی ملل بوده، هست و خواهد بود.بر اساس این گزارش، لحن و زبان فارسی شیوا و شیرین سارا کثیر، با تشویق مریلا زارعی و حاضران در سالن همراه بود.

fajr-ekhtetam-10 [9]

برگزیدگان بخش سینمای جهان جشنواره فیلم فجر

سیمرغ بلورین و جایزه فیلمنامه این بخش به گروه فیلمنامه نویسان نورجمعه شامل: چن یانگ، وانگ بینگ، لوسیو، سان هایفان، لی دان، لی سانگ جون، ژانگ پنگ به کارگردانی چن یانگ از چین اهدا شد.

سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران به امیرحسین عسگری برای فیلم بدون مرز به تهیه کنندگی مجتبی امینی از ایران اهدا شد.
سیمرغ بلورین و جایزه بهترین کارگردانی نیز در این بخش به فاروغ حافظ حاجی اوغلو برای فیلم ماجراجویان برف از کشور ترکیه اهدا شد.
سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به سیزارتا به تهیه کنندگی و کارگردانی ریچی مهتا، محصول کانادا و هند اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به گووارتانبرای بازی در فیلم ناشناس از هند اهدا شد.