- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یک کتاب تازه درباره سینمای دهه شصت/ ناگفته‌های مدیران سینمایی

cinemaye-dahe60

کتاب «سینمای دهه شصت در گفتگو با مدیران سینمایی» به زودی وارد بازار نشر می‌شود.

سوره سینما- این کتاب با پیشگفتاری از سیدمحمد بهشتی و به کوشش محمود ارژمند، محمدعلی حیدری منتشر شده. طرح جلد از مینو ایرانپور و ویراستار شهرزاد خامین است. این کتاب محصول نشر روزنه است و در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

در معرفی این کتاب آمده است: یکی از عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی در دهه‌ی شصت، حوزه فرهنگ و هنر، به‌ویژه «سینما»ست. در‌حالی‌که نشریات سینمایی بسیاری موجود است هنوز حوزه‌های مهمی از تاریخ این هنر، صنعت در دهه اول انقلاب مبهم است. حوزه سینما و فیلم‌های ساخته‌شده در این سال‌ها چنان با منافع فردی و گروهی اهالی آن – که اغلب، هم حضور دارند و هم خود به‌‌نوعی راوی این دوره هستند-گره خورده است که کمتر روایت غیرجانبدارانه‌ای از آن به ‌دست داده شده است. اینکه واقعاً در سال‌های اولیه انقلاب، سینما چگونه بود و بر آن چه می‌گذشت، فرایند ورود و استمرار حرکت انقلاب در آن سال‌ها به سینما چگونه بود، و چه حوادثی از سر آن گذشت، جز به اشاراتی پراکنده وجود ندارد. با این انگیزه که بدانیم معماران سینمایی پس از انقلاب، در دهه شصت واقعاً چه در سر داشتند و چگونه می‌خواستند آن‌ها را اجرا کنند و مشکلات و موانع راه و داشته‌ها و امکانات موجود‌شان چه بود و آنان با این توشه‌ها و موانع چگونه برخورد کردند و برای تاسیس و بالندگی سینمای نوین ایران چه راهکارهایی داشتند به وارسی این نکات پرداختیم، چرا که دانستن اینکه «آن‌ها واقعاً چه در سر داشتند» با اینکه «آن‌ها احتمالاً چه در سر داشتند» بسیار متفاوت است.

cinemaye-dahe60-cover [1]

سیدمحمد بهشتی که خود یکی از مدیران سینمایی دهه شصت بود، پیشگفتار این کتاب را نوشته و در بخش‌های اصلی با او، فخرالدین انوار، محمدمهدی دادگو، محمدمهدی حیدریان، محمد آقاجانی و… گفت وگوهای صریح و جامعی صورت گرفته و هر یک از این افراد بسته به جایگاه و موقعیت خود، ناگفته‌هایی را بر زبان آورده اند و یک بار برای همیشه وضعیت موجود در آن سال‌ها را بی کم و کاست تشریح کرده‌اند. این کتاب در موسسه انتشاراتی «روزنه» چاپ و به زودی به بازار کتاب عرضه می‌شود. این کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات روزنه عرضه می‌گردد. همچنین توزیع کتاب در فروشگاه‌های شهرکتاب و کتاب فروشی های معتبر از هفته آینده آغاز خواهد شد.