- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

همکاری در «دلم می‌خواد» سرشار از تجربه بود/ اشاره به هنر مردمی در فیلم توکلی

keyvan-moghadam

کیوان مقدم همکاری با بهمن فرمان‌آرا در «دلم می‌خواد» را سرشار از تجربه می‌داند.

مقدم، نامزد دریافت جایزه از ۹ فستیوال مختلف داخلی و خارجی، درباره چند فیلم اخیری که طراحی صحنه و لباس آنها را برعهده داشته به سوره سینما گفت: یکی از اتفاقات مهم سال گذشته برای من همکاری ام با بهمن فرمان آرا بود. کسی که همیشه آرزو داشتم فیلمی را در کنار او تجربه کنم و با سینمایی «دلم می‌خواد» این اتفاق رخ داد. آقای فرمان آرا سال ها بود که فیلمی نساخته بود و این اثر به خاطر همین سوال برانگیز بودن در صورت حضور در جشنواره سی و سوم فجر می توانست مورد استقبال زیادی واقع شود که متأسفانه میسر نشد. الان که دارم دوباره خاطره این همکاری را در ذهن مرور می کنم یادم می آید که واقعا هنگام کار در این پروژه چقدر از این کارگردان، آموختم و از این بابت خوشحالم.

وی همچنین درباره فیلمی که این روزها روی پرده دارد، توضیح داد: در «من دیگو مارادونا هستم» ما باید دو طبقه را نشان می دادیم؛ یکی خانواده ای فقیر و مربوط به قشر پایین جامعه و دیگری، خانواده ای که تقریبا مرفه بودند. امروزه و در زندگی واقعی، از نظر ظاهری و شکل لباس ها تفاوت چندانی بین آنچه طبقات مختلف جامعه می پوشند وجود ندارد و اختلاف فقط در برندها و قیمت هاست. در سینما اما به هر حال باید این تفاوت ها را نشان داد و به همین دلیل ما به جزئیات توجه کردیم.این فیلم، کاراکتری دارد که ویشکا آسایش آن را بازی می‌کند. این شخصیت، بهانه‌ای شد تا ما هنر پاپ آرت را به مردم معرفی کنیم که به معنای هنر مردمی و عامه پسند است.

man-diego [1]

مقدم در پاسخ به این سوال که چه نوع فیلمنامه هایی را شخصا بیشتر می پسندد، گفت: بیشتر از همه چیز، سلیقه و نگاه کارگردانان، تهیه کنندگان و مخاطبان است که شرط است. این سلیقه در دوره های مختلف، متفاوت است و ما باید همواره خودمان را همپای مردم جلو ببریم. به طور کلی اما پسند و ذائقه من به فیلمنامه ای که می خوانم بستگی زیادی دارد؛ ممکن است یک متن، در ژانری که کمتر کار کرده ام داستانی را به شکلی جذاب تعریف کرده باشد و طبیعتا برای همکاری با پروژه راغب می شوم. آثار تاریخی را هم خیلی دوست دارم چون بسترهای کاری مختلفی را ایجاد می کند که در سینما کمتر سراغ داریم، سریال «سرزمین کهن» یکی از آنها بود که متأسفانه پخش آن متوقف ماند.

این طراح صحنه و لباس با سابقه سینمای ایران درباره ظهور نیروهای جدید در سینما اضافه کرد: با مرور فیلم هایی که در جشنواره های اخیر تماشا کردم به این نتیجه رسیدم که خوشبختانه سطح کیفی آثار بسیار بالا رفته است. از طرفی تهیه کننده ها هم به نیروهای جدید اعتماد کرده اند و این نکته بسیار خوشحال کننده است. البته جوانان سینما نیز با سطح قابل قبولی از دانش و سواد، به عرصه آمده اند. خود من البته از نظر سنی فاصله زیادی با دوستان جدیدتر ندارم و به نوعی همگی در یک بستر رقابتی سالم و دوستانه کارهای یکدیگر را تماشا می کنیم.

کیوان مقدم طراحی صحنه فیلم های بسیاری از جمله «جدایی نادر از سیمین» و «دربند» را در کارنامه دارد.