- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برنامه های جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج اعلام شد

hilaj-jashn

برنامه جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج تشریح شد.

سوره سینما- دومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج خردادماه امسال قرار است در پردیس سینمایی کورش برگزار شود؛ جشنواره ای که به گفته امیرشهاب رضویان- موسس مدرسه فیلمسازی و پژوهش های سینمایی هیلاج و دبیر این جشنواره به همت هنرجویان جوان این موسسه برگزار می شود. نشست خبری این جشنواره که همانند برگزارکنندگانش هنوز جوان است صبح امروز، دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور امیرشهاب رضویان، مازیار فکری ارشاد- منتقد و مجری جلسه، شهرزاد دادگر-مدیر آموزشی مدرسه هیلاج  و جمعی از اهالی رسانه در مدرسه فیلمسازی و پژوهش های سینمایی هیلاج  برگزار شد.

هنرجویان جوان برگزار کنندگان اصلی جشنواره هستند

امسال بیست و دومین سال تاسیس مدرسه فیلمسازی و پژوهش های سینمایی هیلاج است، آموزشگاهی که در بدو تاسیس دفتر تولید فیلم کوچکی بیش نبوده است. این ها را امیرشهاب رضویان در ابتدای نشست بعد از خیرمقدم گفتن به اهالی رسانه می گوید. دادگر در تکمیل صحبت های او اشاره می کند که؛ «امسال در حال برگزاری دومین دوره جشنواره فیلم و تاتر هیلاج هستیم و امیدواریم که بتوانیم این جشنواره را هر سال برگزار کنیم. البته امسال هم مانند اولین دوره جشنواره تنها آثار هنرجویان خودمان در این جشنواره با هم به رقابت می پردازند؛ اما امیدوار هستیم در سال های آینده بتوانیم جشنواره مان را به شکل گسترده تری برگزار کنیم.» او که خودش در همین موسسه دوره آموزش های سینمایی را گذرانده می گوید: « یکی از خصوصیات ویژه این جشنواره برگزاری آن به دست هنرجویان خودمان است.»

واحدهای اضافه به هنرجویان تحمیل نمی کنیم

فکری ارشاد با بیان این که جشنواره فیلم و تاتر هیلاج قرار است در روزهای ۷ و ۸ خردادماه امسال در یکی از سالن های پردیس سینمایی کورش برگزار شود، از رضویان خواست تا اطلاعات بیشتری در خصوص جشنواره دهد. رضویان گفت: «جشنواره ما در بخش تاتر در روز هفتم خرداد ماه با حضور ۱۲ نمایش برگزار می شود که هر کدام از این نمایش ها در کمتر از یک ساعت به روی صحنه می روند. در بخش فیلم هم که روز هشتم خردادماه برگزار می شود ۳۰ اثر از فیلمسازان هیلاج به نمایش در خواهد آمد و در پایان شب روز هشتم خرداد ماه اختتامیه ی دومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج با معرفی برندگان جشنواره برگزار خواهد شد.» او تاسیس موسسه هیلاج را که به گفته خودش تاکنون بیش از ۳هزار فارغ التحصیل داشته که تعداد زیادی از آنان هم اکنون در فضای حرفه ای مشغول به کار هستند را افتخاری می داند و با ذکر نام چند نفر از این هنرجویان همچون صبا گرگین پور،  وحید قاضی میرسعید، پوریا ایرایی، فرزانه قاسمی، احد محمدکرمی، پریسا ساسانی، مرتضی هدایی و… بیان کرد: « بسیاری از این هنرجویان را دیگر به خاطر نمی آورم همین چند وقت پیش بود که به صورت اتفاقی با علی گورانی که این روزها در حال تدوین سریال فریدون جیرانی است، برخورد کردم و فهمیدم او که سال ها پیش هنرجوی مدرسه ما بوده، حالا به صورت حرفه ای در حال کار است.» رضویان معتقد است متولی آموزش سینما تنها دولت نیست و چه بسا با سپردن آموزش به بخش خصوصی، آموزش پایدارتر و موثرتر باشد؛ «بسیاری از علاقمندان به سینما فرصت تحصیل چهار تا پنج سال را در دانشگاه ندارند، بنابراین به این جا می آیند تا در مدت کوتاهی یعنی ظرف سه تا شش ماه آموزش ببینند. در واقع ایده تاسیس چنین موسساتی از کشورهای آلمان و هلند می آید که سال ها پیش تصمیم گرفتند با تاسیس مدرسه های خصوصی نیروهای متخصص را در زمان کوتاهی تربیت کنند.» در مدرسه فیلمسازی و پژوهش های سینمایی هیلاج واحد های اضافی، از همان واحدهایی که صرفا جهت گذراندن به دانشجویان داده می شود و هیچ کاربردی برای آنان در آینده کاریشان نخواهد داشت، به هنرجویان تحمیل نمی شود. این ها را موسس مدرسه هیلاج می گوید و ادامه می دهد که؛«هنرجویان ما از نخستین جلسات آموزش شروع به فیلمسازی می کنند و پس از آن اگر خواستند وارد دنیای حرفه ای سینما یا تاتر شوند ما آنها را راهنمایی می کنیم.»

رخشان بنی اعتماد، مجید برزگر، حسن حسن دوست در جمع داوران جشنواره

فکری ارشاد برگزاری یک جشنواره هر چند کوچک و داخلی را برای یک مدرسه سینمایی  بلند پروازی می داند و معتقد است چنین حرکتی باید مورد توجه همگان از جمله اهالی سینما، تاتر و رسانه قرار بگیرد. او سپس از دادگر می خواهد توضیحات بیشتری در خصوص چگونگی انتخاب و داوری آثار ارائه دهد. دادگر با اشاره به اینکه امسال در انتخاب و داوری آثار نسبت به سال پیش که نخستین دوره برگزاری جشنواره بود سختگیر تر بوده اند، توضیح می دهد: «فراخوان جشنواره را در بهمن و اسفندماه سال گذشته به هنرجویان اعلام کردیم. در خصوص بخش تاتر ۳۵ متن به دستمان رسید که پس از بازبینی آن در سه مرحله ۱۳ اثر انتخاب شد. در خصوص فیلم های حاضر در جشنواره هم تنها آثاری که فاقد کیفیت لازم به لحاظ بصری بودند را حذف کردیم.» جشنواره فیلم و تاتر هیلاج هیات انتخاب و داوری جدا از همی ندارد؛ بنابراین مرتضی اسماعیل کاشی و محمودرضا رحیمی که نمایش های بخش تاتر را بازبینی کرده اند به همراه سیامک احصایی،  لادن مستوفی و امیرشهاب رضویان در بخش تاتر و رخشان بنی اعتماد، مجید برزگر، حسن حسن دوست، سعید عقیقی، یاشار نورایی و رضویان فیلم های بخش سینمایی را داوری خواهند کرد.

ظهور سالن های خصوصی و کوچک برای اجرای تاتر

رضویان از چند آموزشگاه سینمایی خصوصی دیگر هم که به خوبی در حال فعالیت هستند، یاد می کند و بیان می کند: «همه ی ما قصد داریم به بالارفتن کیفیت سینما کمک کنیم. بسیاری از مشتاقان سینما و بازیگری با حضور در این آموزشگاه به جای بیراهه رفتن و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگیشان به دلیل تجربه کردن راه های اشتباه، می توانند به صورت حرفه ای وارد سینما یا تاتر شوند.» او یکی از رویکرد های اصلی شان در خصوص راهنمایی بازیگران را سوق دادن آنها به سمت تاتر می داند و می گوید: «ما به علاقمندان بازیگری همیشه می گوییم اگر با یک تاتر خوب بازیگری را آغاز کنید، موفق تر خواهید بود تا این که در سریال یا فیلمی با نقش کوچکی آغاز کنید. چراکه تاتر شان و جایگاه خاصی دارد.» قرار است به زودی نمایش های کوچکی در پلاتوی مدرسه فیلمسازی و پژوهش های سینمایی هیلاج به روی صحنه بروند. به گفته رضویان وزارت ارشاد مدتی است که به ظهور سالن های کوچک و خصوصی تاتر اجازه ورود می دهد تا هنرمندان تاتر بتوانند پویا تر از گذشته به فعالیتشان ادامه دهند.

خوشبینانه منتظر مدرسه ملی سینما باشیم

یکی از خبرنگار حاضر در نشست خبری از رضویان در خصوص مدرسه ملی سینما و تاثیر آن بر روی موسسات خصوصی همچون هیلاج سوال کرد که رضویان در پاسخ گفت: «من اطلاعات دقیقی در خصوص این مدرسه ندارم و تنها چیزهایی درباره آن شنیده ام. اما فکر می کنم اگر دولت چنین هزینه هایی که برای تاسیس این مدرسه می کند را صرف توسعه آموزش در بخش خصوصی کند به مراتب نتیجه بهتر یا پایدارتری می گیرد. بسیاری از این سرمایه گذاری ها در بخش دولتی معمولا به نسبت بخش خصوصی بازده کمتری دارند.» البته به نظر او تاسیس مدرسه ملی سینما اتفاق جدیدی نیست؛ «پیش از این هم چنین اقداماتی در ایران صورت گرفته، نمونه اش دانشکده هنرهای دراماتیک است که وزارت فرهنگ و هنر(وزارت ارشاد فعلی) پیش از انقلاب حامی آن بود و بعد از انقلاب حمایت از آن قطع شد. یا مرکز آموزش فیلمسازی( باغ فردوس) که در دوره فعالیتش بسیار تاثیرگذار بود و نیروهای متخصص خوبی از آن جا بیرون آمدند؛ اما مشکل اینجاست که تمام این فعالیت ها به سلیقه ی مدیران در مقطعی اتفاق می افتد که در بسیاری از موارد با حضور مدیر دیگری تعطیل می شوند. » البته امیرشهاب رضویان با تاسیس این مدرسه مخالفتی ندارد، خودش این را می گوید و ادامه می دهد که؛«ما هنوز نمی دانیم در این مدرسه دقیقا قرار است چه اتفاقی بیافتد، بنابراین باید خوشبینانه منتظر آن باشیم.»

قرار است به برندگان برتر دومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج در بخش های بهترین فیلم از نگاه مخاطبان، بهترین فیلم منتخب هیات داوران، بهترین کارگردانی، فیلم نامه، تصویربرداری، تدوین، گریم، بازیگری (زن و مرد) در بخش فیلم و بهترین مونولوگ، بهترین تاتر و بازیگری (زن و مرد) در بخش تاتر تندیس جشنواره اهدا شود. اما به گفته دادگر، سوپرایزی هم به عنوان جایزه اصلی در اختتامیه این جشن به برندگان داده خواهد شد.