- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

انتقاد از «در حاشیه»/ قاسم‌زاده فیلم سینمایی می‌سازد

hojat-ghasem-zadeh

حجت قاسم‌زاده اصل مجموعه «در حاشیه» را یکی از ضعیف‌ترین آثار مهران مدیری می‌داند.

قاسم‌زاده اصل به سوره سینما گفت: بعد از پخش مجموعه «یادآوری» سریال دیگری را شروع نکردم. با اینکه بازتاب‌های خیلی خوبی را از طرف بینندگان شاهد بودیم، فعلا تصمیم ندارم کار دیگری را شروع کنم. ممکن است به سینما قدم بگذارم. یک فیلمنامه نوشته‌ام که چند ماه از آماده شدن آن می‌گذرد. متن را برای دریافت پروانه ساخت ارائه کرده‌ایم و احتمال اینکه امسال یک اثر سینمایی بسازم بالاست.

وی در پاسخ به این سوال که سریال های پخش شده در چند ماه اخیر را چطور ارزیابی می کند، گفت: مهران مدیری کارگردان مستعدی است که در طول سال‌های سال فعالیت هنوز کهنه نشده، اما به نظرم سریال «در حاشیه» یک جور خودکشی بود. اعتراض نا به جا و فرامتنی پزشکان به این سریال باعث شد ضعف‌های اساسی و عقلانی آن دیده نشود. این سریال در فرم و محتوا ایرادهای زیادی داشت. ذهن همه به قدری درگیر اعتراض‌ها شد که کسی به این مشکلات فنی توجه نکرد.

این کارگردان در ادامه توضیح داد: موقعیتی که شخصیت‌های «در حاشیه» در آن قرار گرفته بودند یک موقعیت غیرقابل باور بود. پزشکانی که در حقیقت اصلا پزشک نبودند در یک بیمارستان دور هم جمع شده بودند. با مراجعه اولین بیمار و لو رفتن آنان، قاعدتا باید داستان به پایان می‌رسید و تداوم قسمت های دیگر هیچ توجیهی نداشت. اصلا به نظر من بهتر شد که فاز اول سریال تمام شد، چون دارای ضعف هایی غیرقابل انکار بود.

قاسم‌زاده اصل همچنین درباره وضعیت کیفی آثار تلویزیونی گفت: حالا که قرار شده سری چهارم یک سریال و سری دوم یک سریال دیگر و … ساخته شود، من می گویم پس می شد آقای دارابی در سمت خود باقی بماند. ایشان به گونه ای تولید سریال و فیلم های تلویزیونی را مدیریت کرد که گویی ساخت این آثار یک کار ساده و دم‌دستی است و اینطور شد که سطح کیفی تلویزیون و همچنین سلیقه مردم به شکل عجیبی تنزل پیدا کرد. منتظر هستم با آمدن ماه مبارک رمضان و تماشای برنامه های آن زمان ببینم مدیران جدید چگونه عمل کرده‌اند.

وی افزود: سریال‌سازان ما حتی در امور ابتدایی هم به اشتباه رفتار می کنند. یک نفر باید به آنها بگوید در تیتراژ کلمه «به نام خدا» را سر هم ننویسند. الان سریال‌های ما بیشتر از اینکه ضعیف باشند غلط هستند. من نمی دانم تا چه زمانی می‌خواهیم سوژه های تکراری را مبنای سریال سازی قرار دهیم و آثار ضعیف تولید کنیم؟ این ضعف در همه چیز حتی در حوزه‌های دیگر هم مشاهده می‌شود. من داوری جشنواره فیلم شهر و جشنواره فیلم یاس را هم بر عهده داشتم. آنجا هم به سختی توانستیم از بین آن همه اثر رسیده چند فیلم قابل قبول را انتخاب کنیم. متأسفانه سطح سلیقه و نگاه سازنده و مخاطب سیر نزولی پیدا کرده است.