- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

چرا اکران «مردن به وقت شهریور» عقب افتاد؟/ سینمادارها علیه فیلم علیمردانی

mordan-be-vaghte-shahrivar

پخش‌کننده فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» به دلیل اینکه تنها دو سالن به صورت کامل به این اثر تعلق گرفته، اکران فیلم را به بعد موکول کرده است.

داریوش بابائیان به سوره سینما گفت: ما هنوز در این کشور چرخه سینما را با سه عنصر اصلی آن یعنی سازندگان فیلم، پخش کنندگان و سینماداران تجزیه نکرده‌ایم و هر یک را به خوبی نشناخته ایم. تعدادی از افرادی که دارای قدرت هستند و از منابع مختلف مورد حمایت قرار می‌گیرند، ناجوانمردانه بر پیکره برخی دیگر از فیلم ها ضربه می‌زنند. شرایط در این سینما به گونه‌ای تنظیم می شود که کسانی که اکران طلایی نوروز را به دست آورده‌اند بتوانند فیلم بعدی خود یا افرادی متعلق به گروه خود را در نوبت های خوب دیگری مثل اواخر بهار یا عید فطر به نمایش در بیاورند.

وی افزود: شرایط اکران تنها به نفع رانت خواران است. در شرایطی که یک فیلم ۲۵ سالن دارد، سینماهای کورش، آزادی و جوان گفته‌اند «مردن به وقت شهریور» را به صورت چرخشی اکران می کنند. سینمایی مثل شاهد بسیار کوچک است و ظرفیت کمی برای تماشاگر دارد اما حتی این سالن هم قرار نیست فیلم را به صورت تمام سانس به نمایش در بیاورد. الان تنها سینماهای اریکه ایرانیان و ماندانا هستند که «مردن به وقت شهریور» را به صورت کامل اکران می کنند و ما با مشاهده این شرایط تصمیم گرفتیم فعلا برای اکران فیلم دست نگهداریم، چون این فیلم با مال حرام ساخته نشده و ما هم دزدی نکرده ایم که شایسته چنین برخوردی باشیم.

بابائیان همچنین گفت: هفته آینده فیلم های «نهنگ عنبر»، «اسب سپید پادشاه»، «آتش بازی» اکران می شود و فیلم هایی مثل «قصه ها» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» هم اولین روزهای نمایش خود را پشت سر می گذارد. آیا در چنین وضعی باید به اکران تک سانس و چرخشی تن بدهیم؟ از مجموع سینماهای واقع در میدان انقلاب هیچ سالنی به «مردن به وقت شهریور» تعلق ندارد چون صاحبان همه آنها می گویند برای هفته بعد با فیلم های دیگر قرار داد دارند. این جمله چیزی است که ما از جانب صاحبان سالن های ایران، فرهنگ، موزه سینما، شکوفه، قدس، آفریقا، سمرقند، تماشا، راگا، تیراژه، چهارسو و عصر جدید شنیده ایم.

این تهیه کننده و پخش کننده در ادامه اضافه کرد: فیلم‌های «ایران برگر» و «رخ دیوانه» هنوز روی پرده هستند و من نمی توانم در این زمان فیلم هاتف علیمردانی را پخش کنم. آیا قرار است بخش خصوصی سینما زمین بخورد؟ ای کاش آقای دکتر ایوبی در جلسات شورای صنفی و … شرکت کند و درد و دل همه ما را از نزدیک بشنود. من تا هفته آینده صبر می کنم و تنها اگر سهمیه داشته باشم تن به چنین اکرانی می‌دهم. «مردن به وقت شهریور» فیلم خوبی است که نسل جوان و خانواده ها مخاطب آن هستند و به نظر من می‌تواند از آثار نوروزی هم مخاطب بیشتری جذب کند.

فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» به کارگردانی هاتف علیمردانی با بازی  هانیه توسلی، حمید فرخ‌نژاد، نوید لایقی مقدم، صبا گرگین‌پور، نازنین بیاتی، ترلان پروانه و … درباره مشکلات مربوط به دوران بلوغ چند نوجوان است. این فیلم در جشنواره سی و دوم فجر حاضر بود.