- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سه اپیزود از «نام‌ها» در راه است/ «مزار شریف» به اکران نزدیک شد

jahan-biglari

مدیرعامل سازمان سینمایی سوره در جدیدترین اظهاراتش درباره‌ حضور این موسسه در بازار کن و تولیدات امسال‌شان توضیحاتی داد.

سوره سینما- ایسنا نوشت: سهیل جهان‌بیگلری که در حاشیه نمایشگاه کتاب گفت‌وگو می‌کرد درباره‌ی مشکل عمده نهادینه نشدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه ایران گفت: سیاست‌گذاری فرهنگی که باید در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و نهادینه کردن آن در جامعه اتفاق بیفتد، یکپارچه و منسجم نیست. وزارتخانه‌های مختلف باید با یک استراتژی واحد برای نهادینه کردن این فرهنگ و تبلیغ مطالعه تلاش کنند تا گرایش به کتاب خواندن به عادتی فردی و اجتماعی در همه سن‌ها، خانواده‌ها و اقشار تبدیل شود. اما آنچه اتفاق می‌افتد به جریان سازی مستمر تبدیل نمی‌شود، در حالی که در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند یک حرکت مستمر و با هدف معین هستیم تا کتابخوانی به زندگی همه خانواده‌های ایرانی وارد شود.

چه فیلم‌هایی در کن عرضه می‌شوند؟

او در پاسخ به اینکه حوزه هنری امسال در بازار کن غرفه دارد،توضیح داد: حضور در بازارهای جهانی، بخشی از برنامه‌ریزی کلان برای عرضه و بهتر دیده شدن فیلم‌هاست. امسال هم سازمان توسعه سینمایی سوره در بازار فیلم کن حضور دارد. از تولیدات سال ۹۳ فیلم سینمایی «مزارشریف» و مستند سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در این بازار عرضه می‌شوند. فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و مستند مراکز حوزه هنری در سراسر ایران هم در غرفه مستقل سازمان سینمایی سوره در کن در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد، از تولیدات قدیمی سازمان هم آثاری در غرفه عرضه می‌شود.

به دلیل صرفه‌جویی در هزینه به کن نمی‌روم

این مدیر مطرح کرد: بازارهای جهانی محلی است برای تبادل نظر و بحث و گفتگو میان سینماگران، مدیران جشنواره‌ها، نمایندگان شبکه‌های تلویزیونی و پخش‌کننده‌های جهانی. بسیاری از محصولات حوزه هنری در دل همین بازارها و از خلال همین بحث‌ها و گفتگوها به فروش رسیده یا به جشنواره‌های مختلف راه یافته‌اند. البته من به دلیل صرفه جویی در هزینه ها ترجیح دادم در این سفر دوستانم را همراهی نکنم.

ما هم درگیر کمبود بودجه هستیم

جهان‌بیگلری در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد روند تولید آثار سینمایی در سازمان سینمایی سوره نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است؟ توضیح داد: روند تولیدات وابسته به چرخه اقتصادی و وضعیت اقتصاد کل کشور است. ما هم مثل بقیه نهادها و سازمان‌ها در یکی، دو سال اخیر درگیر ماجرای کمبود بودجه بوده‌ایم.

تولید آثار اقتباسی که در اولویت برنامه‌ها بود، امسال ادامه می‌یابد؟ اقتباس از آثار ادبیات دفاع مقدس یکی از دغدغه‌های جدی من در این سال‌ها بوده. تولید اثر در این زمینه با دشواری همراه است. مختصات جغرافیایی، نوع قصه‌ها و شکل تولید این آثار، نیاز به صرف هزینه و وقت بسیار دارد و آغاز تولید این پروژه‌ها نیازمند بودجه قابل توجه است.

وی تصریح کرد: متاسفانه نهادها و ارگان‌هایی که می‌توانند در تولید این آثار همراه و شریک حوزه هنری باشند، هم‌افزایی ندارند و این انرژی عظیم آزاد نمی‌شوند. من و دوستانم در این سال‌ها، کتاب‌های شاخص حوزه ادبیات دفاع مقدس که در حوزه هنری منتشر شده‌اند، را بررسی کردیم. فیلمنامه‌های «پایی که جا ماند»، «مهمان صخره‌ها» و «۲۳ نفر» بر اساس نگاه به همین کتاب‌ها آماده شده‌اند. اما به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم برای ساخت این آثار، نتوانستیم تولید را شروع کنیم. به عنوان مثال از ۲ سال پیش فیلمنامه «۲۳ نفر» که مقام معظم رهبری بر کتاب آن تفریظ داشته‌اند، آماده ساخت بود که کمبود بودجه مانع تولید فیلم شد.

آخرین سرنوشت تولید «دا»

این مدیر در پاسخ به وضعیت تولید مجموعه «دا» هم گفت: کار روی سریال «دا» به کارگردانی همایون اسعدیان از ۴ سال پیش شروع شده و متن آماده است. اخیرا توافق اولیه‌ای با آقای محمد سرافراز مدیر سازمان صداوسیما داشتیم که سریال این مجموعه تولید و یک نسخه سینمایی هم از آن تهیه شود. البته باز هم به دلیل کمبود بودجه که در همه نهادها وجود دارد، این همکاری هنوز شکل اجرایی نیافته است.

جهان‌بیگلری درباره اکران «رستاخیز» هم مطرح کرد: دوستانم در موسسه بهمن سبز با همراهی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم در حال برنامه‌ریزی برای اکران موفق برای این فیلم هستند.

علاقمندیم درباره انقلاب اسلامی کاری را تولید کنیم

مدیرعامل سازمان سینمایی سوره در پاسخ به اینکه امسال برنامه جدی‌اش برای تولید فیلم شامل چه موضوع‌هایی می‌شود؟ تصریح کرد: علاقمندیم امسال درباره انقلاب اسلامی کاری را تولید کنیم و به شکل جدی و مفهومی به این موضوع بپردازیم. به دنبال ساخت فیلمی نیستیم که انقلاب اسلامی در آن موضوعی حاشیه‌ای باشد. سفارش‌هایی داده‌ایم و دوستان در حال کار روی متن هستند و هنوز به مرحله اعلام خبر نرسیده‌ایم. پروژه‌ای هم با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی داریم که در مرحله نگارش است.

او درباره سرنوشت تولید مجموعه «نام‌ها» نیز گفت: پروژه «نام‌ها» با توجه به شکل کاری که سیدرضا میرکریمی انجام داده، تجربه‌ای تازه در سینمای ایران است. این که شخصیت‌های موثر و بزرگ دفاع مقدس و سرداران گرانقدر با ابعاد شخصیتی مختلف را در اثری برای مخاطب نوجوان معرفی کنیم موضوع ساده‌ای نبود. خوشبختانه نمایش‌های محدود مصطفی و عباس با واکنش مثبت منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه همراه بود. امیدواریم که این آثار را در شکل گسترده و ملی به شکل مطلوب عرضه کنیم. ۳ بخش دیگر از این مجموعه هم تا پایان خردادماه امسال آماده نمایش می‌شود.

او درباره نحوه عرضه این مستندهای داستانی هم توضیح داد: مایلیم در سالن‌های سینما این مستندهای داستانی را نمایش بدهیم. امیدوارم سازمان آموزش و پرورش به این نتیجه برسد که زمینه دیده شدن این اثر برای مخاطبان نوجوان را فراهم کند. همانطور که اشاره کردم عزمی جدی لازم است تا این آثار ملی، را نسل جدید ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. برای عرضه این مجموعه در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون هم برنامه داریم.

جهان‌بیگلری درباره‌ی زمان اکران عمومی «مزارشریف» هم خبر داد: به احتمال قوی «مزارشریف» در اکران دوم عیدفطر روی پرده می‌رود.

این مدیر حوزه هنری در پاسخ به اینکه برای اکران «کربلا جغرافیای یک تاریخ» هم برنامه‌ای دارید؟ پاسخ داد:برای اکران آن فیلم در ایام محرم برنامه داریم. پس از آن هم این مستند سینمایی به شبکه‌ نمایش خانگی می‌رود.

جهان‌بیگلری در پاسخ به اینکه باتوجه به ماهیت این مستند، دوست ندارید آن را در گروه هنر و تجربه اکران کنید؟ گفت: علاقمندیم اگر امکانش فراهم شد، این اتفاق بیفتد. «حق سکوت» را از ما خواستند تا ببینند و آن را در اختیارشان گذاشتیم.