- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

داوران مستند جشنواره فیلم شهر معرفی شدند

mostanad-shahr

هیات داوران بخش مسابقه فیلم‌های مستند پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، محمدرضا عباسیان، منوچهر طیاب، ارد عطارپور، محمدعلی فارسی و پیروز کلانتری هیات داوران بخش مسابقه فیلم‌های مستند جشنواره هستند که ۲۰ فیلم مستند راه‌یافته به مرحله مسابقه را داوری می‌کنند.

منوچهر طیاب مستندساز، نویسنده و منتقد ایرانی و دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیل کرده رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین است.

وی ساخت بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی، تدریس سینما و عکاسی، تألیف چند کتاب، دریافت چندین جایزه ملی و بین‌المللی و… را در کارنامه کاری خود دارد. طیاب همچنین عضو هیات داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لهستان و چندین جشنواره داخلی و خارجی بوده است.

محمدعلی فارسی متولد ۱۳۳۶ (ورامین) و فارغ‌التحصیل فیلمنامه‌نویسی از دانشکده صدا و سیما است. این تهیه کننده، کارگردان و تدوینگر از جمله همکاران شهید سیدمرتضی آوینی بود که پس از تاسیس موسسه «روایت فتح» نیز به همکاری با آن شهید بزرگوار ادامه داد.

او علاوه بر داوری در جشنواره‌های متعدد، تاکنون فیلم‌های مستند مختلفی مانند مهاجران، گلستان آتش، شلمچه، ماه و خورشید، سراب ۲، تصویرگران جنگ، پایان انتظار، قصه‌های جنگ، غواصان، کبوتران امید، حقیقت گمشده، فانوس رو به باد، رستاخیز، خلوت دل، معلم و… را جلوی دوربین برده و توانسته است جوایز مختلفی را دریافت کند.

پیروز کلانتری متولد ۱۳۳۲ (تهران) و فارغ‌التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. کلانتری کار هنری خود را با عکاسی آغاز کرد و فیلم‌های مستندی مانند پناهنده، حکایت باقی، این فیلم را به کی نشون می‌دین؟، راویان کوچک روستای غریب و… را جلوی دوربین برده که بسیاری از آن‌ها جوایزی را دریافت کرده‌اند.

کلانتری همچنین تاکنون در چندین جشنواره از جمله جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما عضو هیات انتخاب یا داوری بخش فیلم‌های مستند بوده است.

ارد عطارپور متولد تهران و دانش‌آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی و سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی است. او به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند، جوایز زیادی را از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی داخلی و خارجی کسب کرده است.

او فعالیت هنری‌اش را از سال ۶۷ با فیلم «تصویر گمشده» آغاز کرد و در ادامه راه خود، مستندهای مختلفی از جمله پرنیان، خلیج فارس، صد و یک سال بلدیه، بر گیسوان بلقیس، مریم را کارگردانی کرد. او همچنین چندین فیلم مستند را تهیه کرد

محمدرضا عباسیان مستندساز است که سابقه مدیرعاملی موسسه رسانه‌های تصویری، دبیری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و… را در کارنامه دارد. او همچنین در چند جشنواره از جمله جشنواره فیلم فجر به عنوان داور بخش مستند فعالیت کرده است.

از جمله آثار عباسیان می‌توان به فیلم مستند تحسین شده «نرمین تولیچ: بازیگر»، «مدرسه» و «قانا» اشاره کرد. همچنین مستندهای «از انزلی تا باکو»، «زائر»، «افغانستان سرزمین خسته»، «میراث موعود» (۱۳۷۹)، «سکوت در تاریکی»، «چهره‌های مجازی»، «افسانه مجاهدین افغان» و… از دیگر فیلم‌هایی است که عباسیان آن‌ها را تهیه یا کارگردانی کرده است.