- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اظهارنظر یک فیلمساز درباره فیلم مستند

naser-bakideh

دبیر سابق جشنواره فیلم‌های صنعتی بیان کرد: فیلم مستند مانند قالی کرمان است که هرچه از آن می‌گذرد با ارزش‌تر می‌شود.

سوره سینما- ناصر باکیده با گله از وضیت نمایش فیلم‌های مستند در ایران بیان کرد:‌ فیلم مستند مانند قالی کرمان است که هرچه از آن می‌گذرد با ارزش‌تر می‌شود، با این‌حال با این‌که فعالیت‌ و تولیدات در زمینه مستند بالا است، اما برنامه اکرانی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تلویزیون بهترین بستر برای اکران فیلم‌های مستند و همچنین مستندهای علمی، تخصصی و صنعتی است، گفت: ‌در چشم‌انداز ۲۰ ساله سیاست‌های کلی کشور حرکت به سمت رشد در عرصه‌های مختلف فناوری، صنایع پتروشیمی، هسته‌ای و… دیده شده است اما با این حال که تولیدات مستند زیادی در این حوزه‌ها داریم اما چون محملی برای دیده شدن آن‌ها وجود ندارند، طبیعتا نمی‌تواند تاثیری هم در روند رشد حوزه صنعت و… داشته باشد.

این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان متولی جشنواره موضوعی تخصصی فیلم و عکس فناوری و صنعتی می‌تواند به دیده شدن این گونه از فیلم‌های مستند کمک کند، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی متولی برگزاری این جشنواره است و می‌تواند با تلویزیون ارتباط مناسبی برقرار کند و برترین آثار را در اختیار رسانه ملی قرار دهد.

باکیده در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برکزاری جشنواره فیلم‌های صنعتی عنوان کرد: در میان جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند همیشه جای خالی جشنواره‌ای که پیوندی میان صنعت و فرهنگ برقرار کند احساس می‌شد و حالا جهاد دانشگاهی با اقدام به برگزاری این جشنواره تلاش می‌کند پیوندی را میان هنرمندان حوزه سینما و صنعتگران در کنار مباحث علمی آن ایجاد کند.

دبیر سابق جشنواره فیلم‌های صنعتی با بیان اینکه برای دست‌یابی به این هدف به برنامه‌ریزی دقیق و تامل نیاز است، گفت: هر ساله صنعت‌گران زیادی در راستای فعالیت‌های خودشان فیلم‌های مستندی را تهیه می‌کنند؛ آثاری که رابطه تنگاتنگی با صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، دارد. باید رویکردها به شکلی دنبال شوند که شاهد گونه‌های مختلف از آثار در جشنواره باشیم.

این مدیر سینمایی همچنین تاکید کرد: در جشنواره امسال شاهد بخش‌هایی متنوع‌تری مانند آنونس، نماهنگ، تولیدات دانشجویی و حتی عکس هستیم که حضور این شاخه گامی رو به جلو برای جشنواره محسوب می‌شوند. جشنواره باید با رصد و ارزیابی صحیح تولیدات صنعتی پیوندی را میان هنرمندان، اساتید و دانشجویان با صنعتگران ایجاد کند.

وی همچنین با ابراز امیدواری از سالانه شدن برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی برای بررسی سالانه تولیدات، گفت: رویکرد نامناسبی که ممکن است اتفاق بیافتد، برگزاری جشنواره به شکل دوسالانه است، چراکه فیلم‌های زیادی با سرمایه‌های مناسب در طول سال تهیه می‌شوند و کار جشنواره هم برای بررسی آن‌ها سنگین خواهد بود.

سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، مردادماه برگزار می‌شود. فراخوان ارسال آثار به این جشنواره منتشر شده است و تا ۳۰ خردادماه مهلت ارسال آثار از طریق سایت www.jdfest.ir [1] ادامه دارد.