- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«فرمول ۱۳» نقطه عطفی در سینمای کودک/ تولید «موتور سیکلت» با چهره‌های سینمایی

naser-refayee

ناصر رفایی تاکید دارد همکاری با بازیگران شناخته شده به دیده شدن فیلم‌های کودک می‌انجامد.

ناصر رفائی به سوره سینما گفت: فیلم سینمایی «فرمول ۱۳» برای نمایش آماده است و امیدوارم بتوانیم در نوبت تابستان فیلم را روی پرده ببریم. بحث عرضه در سینما مهم است و اکران فیلم ها امروزه شرایط پیچیده ای دارند. این فیلم اگر در موقعیت مناسبِ اکران قرار بگیرد و به خوبی دیده شود نقطه عطفی در سینمای کودک و نوجوان بوجود خواهد آورد. باتوجه با فضای امروز که کودکان از محصولات خارجی بسیار استقبال می کنند و تحت تاثیر شخصیت های مطرح دنیا هستند «فرمول ۱۳» یک معادل سازی خوش ترکیب از سینمای دنیاست که با سلیقه کودک و نوجوان امروز همخوانی دارد و قطعا مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با شرایطی که فضای تولید فیلم های ژانر کودک و نوجوان دارد متاسفانه هیچ امیدی به بازگشت سرمایه نیست و هیچگونه حمایت فرهنگی هم دیده نمی‌شود. من به عنوان فیلمساز بخش خصوصی اگر کمی بازتاب مثبت می دیدم به فعالیتم در این حوزه ادامه می دادم اما تجربه نشان داد ادامه کار اشتباه است. فیلم‌های مختص کودک و نوجوان از نظر نوع اکران و تعداد سالن‌ها چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و مخاطب عام هم خیلی تمایل به دیدن فیلمی که در تعدادی سالن محدود با سانس‌های چرخشی اکران می شود ندارد. ضمن اینکه عرضه این نوع محصولات در شبکه نمایش خانگی هم مورد استقبال قرار نمی گیرد.

این کارگردان افزود: تصمیماتی که اخیرا در حوزه تولید و اکران سینمای کودک اتخاذ شده اگرچه ظاهری زیبا دارد اما در عمل دردی از این ژانر دوا نمی کند. امروزه ساده ترین فیلمی که ساخته می شود دست کم ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. باتوجه به تعداد سالن های موجود و استقبال مخاطب بعید به نظر می رسد این طرح پاسخگوی سینمای کودک باشد ولی به طور کل یک نمایش فرهنگی قشنگی ست که باید باشد. در اصل ما نیاز به یک سینمای حرفه ای داریم که فیلمسازان خوب را دست چین کند و بتواند روی سطح سلیقه مردم تاثیر بگذارد تنها در این صورت است که می توان از سینمای کودک حمایت کرد.

کارگردان «امتحان» گفت: اغلب فیلم های حوزه کودک و نوجوان حامی مالی دارند یا به سفارش ارگان خاصی ساخته می شوند اما من جزو معدود افرادی بودم که اگرچه با سرمایه بخش خصوصی وارد این ژانر شدم با وجود همه مصایب آن را رها نکردم بعد از این هم در اولین فرصتی که پاسخ درستی از زحماتم بگیرم با اشتیاق حاضرم برای کودکان و نوجوانان فیلم بسازم ولی در شرایط فعلی ترجیح می‌دهم کار جدیدم را در فضایی متفاوت تجربه کنم. این روزها در حال نگارش فیلمنامه ای با نام «موتورسیکلت» هستم. این قصه در فضای سینمای اجتماعی روایت می‌شود و در رابطه با نگاه ما به زندگی مدرن است که اقشار مختلف جامعه با آن درگیرند.

ناصر رفائی ادامه داد: سینمای امروز شرایطی بر ما تحمیل می کند که در صورت رعایت آن می توان به دیده شدن امید داشت. من هم در کار جدید قصد دارم از ۲ یا ۳ چهره مطرح سینمای کشور استفاده کنم تا فیلمم مورد توجه قرار بگیرد. بخشی از کار در تهران و بخشی دیگر در شهرهای مختلف جلوی دوربین می‌رود. همچون کارهای قبلی تهیه فیلم را خودم به عهده دارم و امیدوارم بتوانم تا یک ماه دیگر برای دریافت پروانه ساخت اقدام کنم.