- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«روزهای مرد مرده» با موضوع یارانه‌ها امسال کلید می‌خورد/ کارگردان «دریا و ماهی پرنده» در مسکو

darya-va-mahi-parandeh

مهرداد غفارزاده ابتدای تابستان امسال به اتفاق تهیه‌کننده و بازیگر اصلی «دریا و ماهی پرنده» به مسکو می‌رود.

غفارزاده به سوره سینما گفت: ما منتظر برگزاری جشنواره فیلم مسکو هستیم تا بازخوردهای جهانی «دریا و ماهی پرنده» را نیز مشاهده کنیم. این فیلم سینمایی در روز دوم یا سوم تیر در فستیوال مسکو به نمایش در می آید و پس از آن نیز نشست خبری برای آن برقرار می شود. من، امیر پورکیان تهیه کننده اثر و همچنین بازیگر نوجوان این فیلم راهی روسیه هستیم و احتمالا شاهین یارمحمدی تدوینگر کار نیز با هزینه شخصی خود ما را همراهی خواهد کرد.

وی افزود: پروانه نمایش «دریا و ماهی پرنده» با تأخیر دریافت شد. ممیزی هایی را به اثر وارد کردند که من بعضی از آنها را اعمال کردم و برای بعضی دیگر رایزنی هایی انجام دادم و تغییری ایجاد نکردم. تصمیم داریم قبل از اکران عمومی، فیلم را در جشنواره های مختلف به نمایش در بیاوریم تا در هنگام تبلیغات فیلم برای معرفی آن حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشیم. صحبت های اولیه ما حاکی از آن است که «دریا و ماهی پرنده» در گروه هنر و تجربه به نمایش در خواهد آمد.

غفارزاده در ادامه اضافه کرد: من گروه هنر و تجربه را دوست دارم و فکر می کنم جای آن در سینمای ایران خالی بود و اصلا رواج آن باعث شده مخاطبان عام و خاص سینما، مرز باریک تری پیدا کنند و این اتفاق، مطلوب است. «دریا و ماهی پرنده» اما فیلمی است که می تواند در اکران اصلی سینما هم موفق باشد. در یک نگاه کلی اما چندان برای زمان و گروه اکران فیلم حساسیت ندارم چون اکران «گیرنده» به من ثابت کرد در این سینما برخی از دوستان هستند که اگر بخواهند اکران فیلمی موفق باشد این اتفاق رخ می دهد و اگر خلاف آن را بخواهند، فیلم شکست می خورد!

این کارگردان درباره دیگر برنامه های خود توضیح داد: ساخت «دریا و ماهی پرنده» به دو سال قبل بر می گردد و من در این مدت به کار دیگری مشغول نشدم به همین دلیل تأکید دارم تولید فیلم جدیدم را به زودی شروع کنیم. ما در دوره جواد شمقدری برای فیلمنامه «روزهای مرد مرده» یک پروانه ساخت گرفته بودیم اما بودجه اش فراهم نشد و اعتبار آن به پایان رسید، به همین دلیل در دوره آقای ایوبی دوباره برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کردیم. محمود فلاح این اثر را تهیه کنندگی می کند. فیلمنامه آن نیز به قلم من و اکبر روح به نگارش در آمده است.

غفارزاده درباره داستان فیلم جدید خود گفت: «روزهای مرد مرده» درباره سرپرست یک خانه است که دچار مشکلات مالی می‌شود و این بدبیاری ها باعث می شود خانواده او از هم بپاشد. سوژه اصلی فیلم یک مشکل اقتصادی است و تا حدودی به یارانه ها مربوط می شود. شاید اینطور به نظر برسد که من همواره به سراغ سوژه های ملتهب می روم اما واقعیت این است که من برای مردم فیلم می سازم و نه برای مسوولان. خاستگاه من از دل مردم طبقات پایین جامعه بوده و حالا که به سینما آمده‌ام نمی توانم از دغدغه های آنان دور باشم.

مهرداد غفارزاده در جشنواره سی و سوم فجر با فیلم «دریا و ماهی پرنده» حاضر بود. این فیلم سینمایی با بازی همایون ارشادی، نادر فلاح و نیوشا ضیغمی داستان یک نوجوان ناشنوا را روایت می کند.