- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اثباتی و دو فیلم روی پرده/ تجربه همکاری هیجان‌انگیز با مکری

amir-esbati

امیر اثباتی همکاری با شهرام مکری در «ماهی و گربه» را تجربه‌ای هیجان‌انگیز و جذاب دانست.

اثباتی به سوره سینما گفت: دو فیلم سینمایی، «قصه‌ها» و «ماهی و گربه»، با طراحی صحنه و لباس من روی پرده است. با توجه به اینکه مسوولیت من و همکارانم در هیأت مدیره خانه سینما به پایان رسیده، فعلا فعالیت صنفی ندارم و هنوز نمی‌دانم در برگزاری جشن خانه سینما در سال جاری همکاری دارم یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طراحی صحنه و لباس منحصربه فرد ترین فیلم سینمای ایران از نظر تکنیک ساخت با دیگر تجربه های او تفاوت داشته توضیح داد: ابتدا باید بگویم هر فیلمی با هر شرایط و فضایی، یک چالش تازه را برای طراح صحنه و لباس آن ایجاد می کند. هر طراح در مواجهه با یک فیلمنامه آگاه است که اتمسفر آن متن از چند حالت خارج نیست؛ یا خارجی است مثل جنگل، یا داخلی است مثل فیلم های آپارتمانی و یا ترکیبی از هر دو. «ماهی و گربه» هم حتی به عنوان تنها فیلم سکانس – پلان سینمای ایران ، در قالب یکی از این تعریف‌ها می‌گنجید و به همین دلیل شرایط خیلی خاصی را برای من ایجاد نکرد.

این طراح صحنه و لباس همچنین گفت: حفظ وحدت زمانی و مکانی در یک فیلم سکانس-پلان مهم ترین موضوع است و من باید طراحی صحنه و لباس را به گونه ای انجام می‌دادم که به این ریتم کمک کند. در این فیلم باید بدون کات دوربین، فضای جغرافیایی را به گونه ای ترسیم می کردیم که با اندازه دیالوگ‌ها همخوان باشد و چنین شرایطی قطعا در طراحی صحنه کار تأثیر مستقیم دارد. «ماهی و گربه» در کل تجربه هیجان انگیز و خوبی بود.

اثباتی همچنین درباره فیلم «قصه‌ها» اضافه کرد: با خانم بنی اعتماد قبلا همکاری‌هایی داشتم و برایم جالب بود که برای همکاری با پروژه «قصه‌ها» باید مروری هم بر تجربه های قبلی خودم می‌داشتم. ایده اصلی «قصه ها» این بود که ببینیم سرنوشت شخصیت هایی که سال ها قبل در آثار خانم بنی اعتماد دیده ایم به کجا کشیده و من نیز برای طراحی صحنه و لباس آدم های این فیلم، باید یک بار دیگر گذشته آنان را به خاطر می آوردم و این موضوع برایم اهمیت داشت. آن کاراکترها نه تنها در زندگی خود تغییر کرده بودند بلکه در ظاهرشان هم بالطبع دگرگونی هایی داشتند و این ها چیزی نبود که بتواند از چشم من دور بماند.

امیر اثباتی گفت: شهرام مکری به زودی فیلم جدید خود با نام «هجوم» را کلید می‌زند و من طراحی صحنه و لباس فیلمش را بر عهده می‌گیرم. این فیلم هم به طور قطع فراتر از دیگر تجربه‌های این کارگردان ساخته خواهد شد.

امیر اثباتی طراحی صحنه و لباس فیلم هایی همچون «کنعان»، «سعادت آباد» و … را در کارنامه دارد.