- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پیمان قاسمخانی استعداد طنزنویسی مرا کشف کرد/ دلایل تلویزیونی شدن یک فیلمنامه‌نویس

khashayar-alvand

خشایار الوند درباره شرایطی صحبت کرد که باعث شده به سمت نگارش متن در تلویزیون برود.

الوند درباره این روزهای خود به سوره سینما گفت: در حال حاضر نگارش «پایتخت ۴» فاصله زیادی با تصویربرداری آن ندارد و می تواند گفت نوشتن متن را همزمان با ضبط کار جلو می‌بریم. من و محسن تنابنده از لوکیشن های مختلف دیدن می کنیم و بعد در مورد اینکه چطور باید برای آنها قصه را شکل بدهیم، صحبت می کنیم. نگارش متن، هم در تهران انجام می‌شود و هم در شمال کشور و هم جوار با گروه سازنده. منطقه ای که ما این روزها در آن حضور داریم شیرگاه نام دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سینما هم فعالیتی خواهد داشت یا اینکه قلم خود را محدود به تلویزیون کرده است، توضیح داد: من از سینما به تلویزیون آمدم. سال ها به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز فعالیت کردم و بعد با دعوت پیمان قاسمخانی برای یک مجموعه تلویزیونی نوشتم. یادم می آید به او گفتم من نمی توانم طنز بنویسم اما پیمان گفت در همین چند فیلم سینمایی که از من دیده لحظاتی وجود دارد که نشان می دهد استعداد این کار را دارم.

این نویسنده در ادامه گفت: شروع کار من در تلویزیون با مجموعه «کمربندها را ببندیم» صورت گرفت. پیمان قاسمخانی سرپرست آن مجموعه بود و موفقیت آن باعث شد در این فضا ماندگار شوم. بعد از این تجربه بود که سریال های دیگری را نوشتیم و به این ترتیب نویسندگی «باغ مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره» در کارنامه من رقم خورد و بعد از آن هم «قهوه تلخ» و «ویلای من» را کار کردیم. این مجموعه ها که برخی نود قسمتی هم بودند سه سال از زندگی مرا پر کردند و طبیعی بود که به واسطه آنها از سینما دور شوم.

الوند همچنین درباره فیلمنامه هایی که در دهه ۸۰ برای سینما نوشته گفت: هیچ وقت از نوشتن دور نبودم و در سال های دستیاری، این بستر فراهم شد که قصه هایم را در فضای سینما رشد بدهم. برای مثال ایده فیلم «مزاحم» چیزی بود که در تعامل با بازیگران سینما به ذهنم رسید. وقتی دیدم چهره های مشهور و مطرح آن زمان مثل ابوالفضل پورعرب یا مرحوم شکیبایی در زندگی شخصی خود گاهی با چه محدودیت هایی روبرو می شوند، یک ایده فیلمنامه به ذهنم رسید و آن را با برادرم سیروس در میان گذاشتم. او گفت خودت این طرح را بنویس. وقتی نوشتم می خواستم خودم هم کارگردانی اش کتم اما سیروس آن را به قدری دوست داشت که خودش شروع به ساختش کرد.

خشایار الوند در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارد کارگردانی را تجربه کند، بیان کرد: به قدری دنیای نویسندگی مرا مشغول کرده که فکر نمی‌کنم دیگر فرصتی برای این کار باقی مانده باشد. شاید آن زمان که دستیار بودم چنین فکرهایی در سر داشتم اما حالا دیگر نه. الان ۴۷ سال دارم و احتمالا در ادامه فعالیت هنری همچنان قلم به دست خواهم بود. یکی دو فیلمنامه هم دارم که واگذار شده، اما هنوز شرایط ساخت آن فراهم نشده است،«محمد جعفر فرزند فرشاد»، یکی از آنهاست.

خشایار الوند نویسندگی فیلم های سینمایی «مزاحم»، «برگ برنده»، «کیش و مات» و «هر چی تو بخوای» را در کارنامه دارد.