- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آغاز جشنواره فیلم شهر/ تجلیل از مسعود کیمیایی

eftetahe-shahr-1

تجلیل از یک عمر فیلمسازی مسعود کیمیایی درباره شهر تهران آغازگر جشنواره فیلم شهر بود.

سوره سینما- مهر نوشت: مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر شب گذشته چهارشنبه ششم خرداد ماه در محل ایوان شمس با حضور اهالی فرهنگ و هنر و با اجرای محمد سلوکی برگزار شد.

سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در ابتدای این مراسم، گفت: سخت است برای چنین شهری و چنین مردم فرهیخته ای، جشنواره ای از فیلم و هنر تدارک ببینیم، تا تن به تنه مناره های بلند ادراک و شعورشان بزند و همتای معرفت بی همتایشان تا آسمان خداباوریشان به قد قامت افرازد.

در ادامه برگزیدگان بخش محله این دوره از جشنواره فیلم شهر معرفی شدند.

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم ضدنور به کارگردانی کیمیا سعادت، راحله فدایی، تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به بی‌صداتر از سکوت به کارگردانی غزاله بیدار، تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم وقت بیدار شدن به کارگردانی علی وحیدی نیک، تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم درخت جان به کارگردانی فرانک یوسفی، تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم فرشته ها به کارگردانی زهرا یاری زاده اهدا شد.

eftetahe-shahr-2 [1]

همچنین هیات داوران این بخش جوایز تشویقی را برای تعدادی از فیلمسازان در نظر گرفته بود که شامل موارد زیر است:

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم در به کارگردانی علی عرفام فرهادی

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم درباره پدرم به کارگردانی محمدرضا گلپو

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم سیاه، سفید، خاکستری به کارگردانی مهدی زاهدی و شروین باقری

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم یک خانواده به کارگردانی آتنا سادات داوری

دیپلم افتخار به فیلم شلیک به کارگردانی هوشمند طاهری

دیپلم افتخار به فیلم قطره قطره به کارگردانی محمد عموپور

دیپلم افتخار به فیلم نسبیت به کارگردانی مهدیه صدرنژاد

دیپلم افتخار به جوان‌ترین فیلم ساز جشنواره: محمدحسام یزدانی

در این برنامه، مراسم بزرگداشت زنده یاد مرتضی احمدی همراه با پخش فیلم کوتاهی از فعالیت های این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران برگزار شد و لوح یادبود جشنواره فیلم شهر توسط حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و یدالله صمدی کارگردان، به بابک چمن آرا ناشر آثار زنده یاد احمدی که به نمایندگی از خانواده این هنرمند در مراسم حضور داشت اهدا شد.

بعد از برگزاری این بزرگداشت، برگزیدگان بخش مسابقه طرح اولیه فیلمنامه اعلام شد.

در این بخش دیپلم افتخار بهترین طرح اولیه فیلمنامه به محمدحسن ساجدی برای فیلمنامه ۹، دیپلم افتخار بهترین طرح فیلمنامه به آزاده مردی پور برای طرح اولیه فیلمنامه زنده، جایزه ویژه هیات داوران به سیامک صرافت برای طرح اولیه فیلمنامه لطفا رضایت ندهید و تندیس بهترین طرح فیلمنامه جشنواره به مریم سادات پور برای طرح اولیه فیلمنامه نشانه های کوک اهدا شد.

eftetahe-shahr-4 [2]

بزرگداشت زنده یاد رسول ملاقلی پور، از دیگر برنامه های این مراسم افتتاحیه بود. علی ملاقلی پور، فیلم کوتاهی با موضوع پدر خود ساخته بود که شامل بخش هایی از فیلم های مختلف این کارگردان و چگونگی ورود او به عرصه سینما بود. محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد خزاعی و جواد طوسی به روی صحنه آمدند و از همسر زنده یاد ملاقلی پور تقدیر کردند.

جواد طوسی نیز با اشاره به اینکه زنده یاد ملاقلی پور، صادق ترین و بی تکلف ترین فیلمساز در عرصه سینما بود گفت: اگر ژانر دفاع مقدس را یکی از مهمترین ژانرهای سینمای ایران بدانیم، رسول ملاقلی پور در قله این ژانر قرار دارد. یکی از مهمترین ویژگی های این کارگردان وفاداری به طبقه اجتماعی خود و در نهایت ادای دین به جنگ بود. این کارگردان براساس نگاه حسی خود اسطوره ها را به شکل واقعی در سینما به تصویر می کشید.

وی با اشاره به فیلم کوتاهی که علی ملاقلی پور درباره پدر خود ساخته بیان کرد: علی به خوبی توانسته در این فیلم کوتاه آن چه که پدر انجام داده را نشان دهد و نام شهیدان باکری را نیز زنده نگه دارد. این منتقد ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه های رسول ملاقلی پور عدالت اجتماعی بود که امیدوارم این مساله مورد توجه علی ملاقلی پور قرار گرفته و حالا که به صورت حرفه ای وارد سینما شده است به آن توجه کند.

برگزاری بزرگداشت مسعود کیمیایی از دیگر برنامه های این مراسم بود که توسط حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و رسول صدرعاملی کارگردان سینما برگزار شد.

بعد از پخش فیلم کوتاهی از آثار کیمیایی، این کارگردان گفت: خوشحالم که برای اولین بار از شهرم، از تهران جایزه می گیرم، تهرانی که به سرعت در حال تغییر است، شهری که نمایشگاه نقاشی می شود، ارکستر سمفونیک دارد، تنها چیزی که فکر می کنم ای کاش این شهر نداشته باشد، بچه هایی است که تکدی گری می کنند، امیدوارم برنامه ای ایجاد شود تا به داد این گروه از کودکان برسیم.

eftetahe-shahr-3 [3]

همچنین در ادامه این مراسم، بزرگداشت پوران درخشنده کارگردان سینما با حضور سیاوش حقیقی دبیر جشنواره فیلم شهر و شهاب حسینی بازیگر برگزار شد. در این بخش نیز فیلم کوتاهی با مضمون فعالیت های درخشنده طی این سال ها پخش شد.

در ادامه مراسم، جوایز بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره فیلم شهر اعلام شد. در این بخش دیپلم افتخار بهترین عکس فیلم به آرش صادقی برای مجموعه عکس فیلم آوا، تندیس زرین بهترین عکاس فیلم به امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس فیلم ملکه، تندیس زرین بهترین سازنده عنوان بندی به امیر مهران برای عنوان بندی فیلم برف، تندیس زرین بهترین آنونس فیلم به آرش معیریان برای آنونس فیلم سوت پایان و تندیس زرین بهترین طراحی پوستر به علی باقری برای پوستر فیلم شیار ۱۴۳ اهدا شد.

در پایان مراسم آخرین بزرگداشت نیز برگزار شد. جشنواره فیلم شهر بزرگداشتی برای زنده یاد مهران دوستی برگزار کرد و فیلم کوتاهی با موضوع فعالیت های این هنرمند پخش کرد. شهرام گیل آبادی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به روی صحنه آمده و از مادر زنده یاد مهران دوستی تقدیر کردند.

گیل آبادی درباره زنده یاد مهران دوستی گفت: ۲۰ سال رفاقت را نمی توان خلاصه کرد اما مهران دوستی در یک جمله صدای زلال مردم ایران است.