- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مدیر هنری «مزار شریف» ترجیح می‌دهد در تولید آثار بی‌کیفیت همکاری نکند

mehregan1

مدیر هنری «مزار شریف» به خاطر فیلمنامه‌های ضعیف و مسایل اقتصادی ترجیح می‌دهد فعلا در پروژه‌ای حضور نداشته باشد.

مشکین مهرگان که سال گذشته با دو فیلم «مزارشریف» و «حکایت عاشقی» در جشنواره فجر حضور داشت به سوره سینما گفت: متاسفانه سطح کارهایی که این روزها ساخته یا به من پیشنهاد می شود من را برای پذیرفتن ترغیب نمی کند. یا فیلمنامه ها جان مایه ای ندارند یا به لحاظ اقتصادی صاحبان اثر انقدر در مضیقه هستند که باید از بسیاری مسایل چشم‍‌پوشی کرد. در چنین شرایطی ترجیح می دهم کار نکنم. در شرایطی که فیلمنامه ها به سختی می‌توانند رضایت مخاطب را جلب کنند و شرایط مالی پروژه ها به گونه ای نیست که بتوان کیفیت اثر را حفظ کرد ترجیح می دهم به امور دیگری از جمله مطالعه بپردازم.

وی افزود: این روزها در سینما شرایط به گونه ای شده که باید کنترل شده عمل کرد. یعنی قبل از اینکه بخواهند کار را کلید بزنند می‌دانند که باید از برخی مسایل کیفی چشم پوشی کرد. در تلویزیون هم ترجیح می‌دهم کار نکنم. این رسانه زمان می برد تا اعتباری که از دست داده را دوباره به دست بیاورد. سطح کیفی فیلم های تولید تلویزیون متاسفانه پایین‌تر از قبل است و باید دراین باره فکر اساسی شود، اما با کمال میل حاضرم در پروژه های نمایشی و تئاتر حضور داشته باشم. الان هم به نوعی با بچه‌های دانشگاه علمی کاربردی یک روز در هفته کار می‌کنم.

mehregan2 [1]

مهرگان گفت: ما همیشه با مشکل فقر در سینما مواجه بودیم و همیشه سعی می کردیم تا با توجه به وضع موجود از حداکثر توانمان استفاده کنیم و کار خوب ارائه دهیم. البته خوب یک کلمه نسبی است و تعریفش در موقعیت های مختلف متفاوت است به هرحال همه چیز از حد استاندارد پایین تر بود و عوامل با گذشت از بسیاری مسایل چشم پوشی می کردند ولی وقتی که حمایت جانبی هم از گروه تولید دریغ می شود انگیزه ای برای استفاده از حداکثر توان نمی‌ماند . سینمای امروز تنها می‌تواند به پروژه های کم هزینه اکتفا کند. برای برخی تولیدات نیروی خوب هزینه به شمار می آید و آنها سعی می کنند از هزینه‌ها کم کنند.

وی افزود: اگرچه حضور نیروی کارآمد در یک پروژه به نفع فیلم است اما مشکلات مالی باعث می‌شود یا از نیرو دست بکشند یا بخواهند در مورد مسایل مالی و کیفی تجدید نظر کند که در نتیجه خروجی قابل قبولی به دست نمی‌آید. امیدوارم ریشه همه این مسایل تنها در مسایل اقتصادی باشد، نه مدیریتی مشکلات اقتصادی با صبوری و گذر از روزهای سخت حل می‌شود ولی اگر مساله بر سر مدیریت‌ها باشد باید به حال این سینما متاسف بود.

«مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری در حوزه هنری تولید شده است.