- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«کربلا، جغرافیای یک تاریخ» فیلم معیار جشنواره ربیع‌الشهادت/ نظر طباطبایی‌نژاد درباره این مستند

tabatabaei-nezhad

سید مهدی طباطبایی‌نژاد گفت: میهمانان جشنواره ربیع الشهادت تحت تاثیر فیلم مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» قرار گرفتند.

طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در جمع شرکت کنندگان در جشنواره ربیع‌الشهادت عراق حضور داشته در این باره به سوره سینما گفت: «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» فیلمی بسیار عاطفی و تاثیرگذار است. من هم وقتی در جمع میهمانانی که از ۴۸ کشور دنیا گرد هم آمده بودند فیلم را دیدم کاملا مشهود بود که همه از فیلم تاثیر گرفتند و توانستند ارتباط خوبی با این اثر برقرار کنند. همه حاضران با نظری مثبت از آن یاد می‌کردند و کاملا تحت تاثیر این مستند قرار گرفته بودند.

وی افزود: در جلسه هیات داوری هم که جلسه ویژه ای با معاون تولیت حرم حضرت عباس (ع) جناب آقای شیخ عمار برگزار شد، داوران برجسته و شاخصی از کشورهای عراق و مصر و … حضور داشتند و جالب اینکه وقتی می خواستند از یک فیلم الگو مثال بزنند بارها «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» را به زبان می آوردند و از آن به عنوان فیلم متر و معیار برای یک کار آیینی و مذهبی یاد می کردند. انصافا فیلم حضور موفق و تاثیر گذاری در جشنواره داشت و طیف های مختلفی چون فیلمسازان، پژوهشگران و افراد فرهیخته حوزه‌های دیگر مخاطب این اثر بودند.

karbala3 [1]

طباطبایی‌نژاد گفت: این مستند مورد توجه چهره‌های شاخص شیعی، روسای جمعیت‌های شیعه در کشورهای مختلف قرار گرفت و آنها هم کار را متفاوت و تاثیرگذار دیدند. این اثر در جمع فرهیختگان جشنواره بیشتر از ایران مورد استقبال قرار گرفت و در کشور خودمان آنقدر که شایسته بود مورد توجه واقع نشد. اگرچه «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در این جشنواره نمایش داشت ولی به خاطر حضور میهمانانی درجه یک و برجسته از ۴۸ کشور جهان، فیلم و امتیازهایش آنطور که لایق بود، دیده شد.

«کربلا، جغرافیای یک تاریخ» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی داریوش یاری محصول حوزه هنری است. این فیلم به تازگی جایزه بهترین فیلم جشنواره ربیع الشهادت عراق را دریافته کرده است.