- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نمی‌خواهم به هر قیمت دیده شوم/ نگاه اقتصادی به تئاتر هنری غلط است

mahlagha-bagheri

بازیگر مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» معتقد است برای دیده شدن به بازی در هر نقشی رضایت نمی‌دهد.

مه‌لقا باقری که این روزها در سریال «دردسرهای عظیم ۲» به عنوان یکی از کاراکترهای جدید حضور دارد درباره تازه‌ترین فعالیت هایش گفت: این روزها در حال تمرین نمایش «هزار دستان» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور هستم. ضمن اینکه با همین گروه نمایش دیگری با نام «بوقلمون» را تمرین خواهیم کرد که برای آن توانستم جایزه بازیگری زن سی و سومین جشنواره تئاتر فجر کشور را بدست آورم. این نمایش به احتمال زیاد در تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

وی افزود: بازی در سینما، تئاتر و تلویزیون هر کدام جنبه های متفاوتی دارد و تکنیک های خاص خود را می طلبد که برای هر بازیگری حتی سختی‌هایش هم جذاب است. بنابراین هیچ اشکالی ندارد چهره های سینمایی هم بخواهند نمایش را تجربه کنند. به نظرم اتفاق زیبایی است که سوپراستارهای سینما از جایی به بعد احساس می‌کنند باید بخشی از تجربه بازیگری را روی صحنه تئاتر بدست آورند و خودشان را در این عرصه محک بزنند.

وی گفت: اشکال اصلی زمانی به وجود می آید که هنرمند تئاتر بعد از سال ها سابقه و تجربه با ورود بازیگر سینما جایگاهش را از دست بدهد و تمام زحماتی که بر صحنه نمایش کشیده بود بدون پشتوانه مالی نادیده گرفته شود. معضل اصلی در پشتوانه تئاتر است. اگر این هنر جایگاه خودش را حفظ می کرد و تا الان مورد حمایت دولت قرار می‌گرفت در حق کسی اجحاف نمی‌شد. تئاتر، پدیده‌ای تجاری نیست که بر آن نگاه سود و زیان داشته باشیم تئاتر فرهنگ می‌سازد.

باقری در رابطه با جذب چهره های شناخته شده برای فروش بیشتر نمایش گفت: ما یک نوع تئاتر آزاد داریم که کاملا تجاری است. دوستان این گروه برای تفریح و سرگرمی مردم زحمت می‌کشند و وظیفه خود را به درستی انجام می دهد و مسیرشان با ژانرهای دیگر تفاوت دارد. انواع دیگر تئاتر که بر فضای مسایل جدی تمرکز دارند به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی نمی‌توانند وظایفشان را به درستی انجام بدهند. اگر قرار باشد برای فروش نمایش‌ها دست به هر کاری بزنیم جریان تئاتر را به مسیر غلطی وارد کرده‌ایم.

این بازیگر که بیشتر در مجموعه های مناسبتی حضور داشته است گفت: من بازی می کنم برای اینکه دیده بشوم، اما نمی‌خواهم این دیده شدن به هر قیمت اتفاق بیفتد. در این ۱۵ سال که از تئاتر شروع کردم تلاشم این بوده تا هرچه لازم است را یاد بگیرم و بتوانم در کار تصویر هم درست و پله پله جلو بروم. فیلمنامه، گروه و نقش هر چند کوتاه برایم بیشتر از زمان پخش یک کار مهم است و اگرچه این مساله هم اهمیت دارد اما در اولویت های اولم نیست.

مه‌لقا باقری بازیگر تئاتر و تلوزیون این روزها در مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد حضور دارد. او توانست جایزه اول بازیگری زن در روسیه برای نمایش «خواستگاری چخوف» و جایزه دوم بازیگری جشنواره دانشگاهی فجر را از آن خود کند.