- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تفاوت فیلمبرداران ایرانی و خارجی/ تجربه ویژه در «شب بیرون»

ebrahim-ashrafi1

یک فیلمبردار سینما، وضعیت فیلمبرداری در ایران را به رغم امکانات محدود، مطلوب توصیف می‌کند.

ابراهیم اشرفی مدیر فیلمبرداری فیلم‌های «استراحت مطلق» و «شب بیرون» که این روزها در حال نمایش در سینماهای کشور است به سوره سینما گفت: فیلم «شب بیرون» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی، اولین تجربه من به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینما است. زمان کار در این پروژه، حسی متفاوت با آنچه سال‌ها در مقام دستیار بودنم تجربه کرده بودم داشتم و مسئولیتی به مراتب سنگین‌تر در جایی که تصمیم نهایی از آن توست.

وی در پاسخ به این سوال که تجربه  فیلمبرداری در خارج از کشور چقدر با داخل متفاوت است، افزود: چنین تجربه ای را در فیلم‌های «پاداش»، «چمدان» و «برلین منفی هفت» داشتم. در آن موقع  به عنوان دستیار فیلمبردار مشغول بودم. به این پروژه ها به عنوان مواردی ایده‌آل برای رزومه کاری ام نگاه می‌کنم. در چنین شرایطی، شناخت از محیط و درک مناسبات آن فضاها، مهم‌تر جلوه می‌کند و گرنه از نظر فنی، تخصصی و اموری مثل نورپردازی و … تفاوت چندانی بین کار در ایران و خارج از کشور وجود ندارد.

اشرفی افزود: همیشه عاشق کارم بوده و معتقدم ، ایده‌ها و خلاقیت‌ها در فیلمبرداری به معنای کلیتی از حرفه ای است که دوستش دارم، در هر فیلم ظرفیت‌های تازه‌ای به آن اضافه می‌شود یا دست کم شخصیتی از جنس خود اثر دارد. من برای برقراری ارتباط بهتر با حرفه‌ام ، عکاسی را هم تجربه کرده‌ام و بر این باورم که این دو از هم می‌آیند و به هم روح می‌بخشند. فیلمی مثل «گهواره ای برای مادر» به کارگردانی پناه بر خدا رضایی را در نظر بیاورید. این اثر مملو از قاب‌های زیباست. 

ebrahim-ashrafi2 [1]

این فیلمبردار جوان در پاسخ به این سوال که اوضاع فیلمبرداری را در سینمای امروز چگونه توصیف می کند، گفت: به قول آقای محمد آلادپوش، فیلمبرداران سینمای ایران از نظر دانش سینمایی به نسبت همکاران خود در سطح حرفه ای جهان چیزی کم ندارند و با همین ابزارهای محدودی که در اختیار داریم نیز موفق شدیم فیلم های خوبی را فیلمبرداری کنیم. برای مثال فیلم «شب بیرون» به عنوان اثری که کاملا در شب فیلمبرداری شد، با کمترین امکانات موجود ساخته شد، اما به گفته اساتید فن، فیلمبرداری آن در سطح خوبی انجام شده. تمام چراغ هاى تعبیه شده در ماشین همگى ساخته شده توسط من و همکارانم بود.

ابراهیم اشرفی همچنین درباره شیوه فیلمبرداری دوربین روی دست گفت: در «استراحت مطلق» ما به شیوه دوربین روی دست کار کردیم و این ویژگی به قدری با فضای کلی فیلم هماهنگ شده بود که مخاطب را با خود همراه می کرد و حتی یک دوست کارگردان پس از تماشای فیلم اصلا متوجه نشده بود فیلم را به این صورت فیلمبرداری کرده‌ایم. این موضوع نشان‌دهنده این است که ما کارمان را به درستی انجام داده ایم. 

این فیلمبردار درباره این روزهای خود گفت: فیلم کوتاه «قاب عکس» به نویسندگی و کارگردانی آرش خیاطان در حال تولید است و مهرداد ضیایی بازیگر آن است. من مدیر فیلمبرداری این فیلم هستم. 

ابراهیم اشرفی در فیلمبرداری آثاری همچون «استشهادی برای خدا»، «برلین-منفی هفت»، «بانوی من» و … نیز سهیم بوده است.