- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

قصه نگفتن، مشکل فیلمنامه‌های امروز/ سینماگرانی که زمین‌گیر شده‌اند

mehrdad-farid

یک نویسنده و کارگردان معتقد است تنها با سینمای قصه‌گو که می‌توان مخاطب عام را به سینما آورد.

مهرداد فرید به سوره سینما گفت: آثار روز سینمای ایران و فیلم های روی پرده را کم و بیش دنبال می کنم. فیلم ها به چند دست ضعیف و متوسط و خوب تقسیم می‌شوند. اما باید پذیرفت که سینما با یکی دو اثر پر فروش نمی تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. ما برای اینکه یک سینمای آینده دار داشته باشیم باید کاری کنیم که همه فیلم ها بفروشند. فرا تر از بحث گیشه، باید علاقه مردم به فیلم ها را به گونه ای برقرار کنیم که با خنده قهرمان‌هایشان بخندند و با غصه آنان غصه دار شوند. چنین موفقیتی مستلزم این است که ما یک سینمای قصه گو داشته باشیم.

وی افزود: سینمای یک کشور زمانی می تواند پیشرو باشد که با خود فیلم ها و نه حاشیه هایی که پیرامون آثار ایجاد می شود رونق پیدا کند. در این صورت است که ما می توانیم از حضور مخاطب عام هم در سالن‌ها بهره مند باشیم. در حال حاضر تنها مخاطبان خاص سینما به دیدن فیلم ها رغبت نشان می دهند، عده‌ای که تعداد آنان زیاد نیست و نمی توان با اتکا به آنان سینما را سر پا نگه داشت. ما باید فیلم هایی داشته باشیم که عموم مردم نسبت به تماشای آن مشتاق باشند.

این نویسنده و کارگردان همچنین درباره اینکه چرا چند سال است فیلمی نساخته توضیح داد: فیلمنامه هایی دارم اما شرایط کار سخت است و تا امروز فرصت تولید آنها فراهم نشده است. جذب سرمایه کار ساده ای نیست و بخش خصوصی هم غایب است. به همین دلیل آدم هایی مثل ما همیشه زمینگیر هستند. وضع ما سینمایی ها تابعی از وضعیت کل کشور است. وقتی وضع اقتصاد کشور بهم ریخته است و قیمت ها در حالی بالا رفته که درآمد مردم ثابت باقی مانده، شاید کلید نخوردن چند فیلمنامه اتفاق عجیبی نباشد. از طرفی قاچاق فیلم‌ها و پخش بدون اجازه آثار ایرانی از شبکه های خارجی کار را برای ما خیلی سخت تر می‌کند.

فرید همچنین درباره فیلمنامه های آماده شده خود گفت: برای فیلمنامه «کورش زنده است» که مدت ها از زمان گرفتن پروانه ساخت آن می گذرد، از فارابی قول‌هایی برای تولید گرفته‌ایم و امیدوارم در جلسه شورای عالی این بنیاد مصوبه ای در این راستا به تصویب برسد. فیلمنامه دیگری به نام «دعوتنامه» هم دارم که درباره جیب بری است که جیب زائران حرم امام رضا(ع) را می زند. برای تولید این فیلم با آستان قدس رضوی صحبت هایی کرده ایم و منتظر پاسخ آنان هستیم.

مهرداد فرید کارگردانی فیلم‌های سینمایی «بیتابی بیتا»، «زنها شگفت انگیزند»، «همخانه» و … را در کارنامه دارد.