- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دوران فرقه و حلقه تمام شده است/ وقتی هدیه تهرانی نشان درجه یک هنری گرفت

taghdir-fajr-1

حجت‌الله ایوبی در آیین تقدیر از برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر به منتقدانش پاسخ داد.

سوره سینما- مراسم تقدیر از هیات‌های انتخاب، داوری و برگزارکنندگان بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر، دوشنبه شب ۱۸ خردادماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تالار زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سخنانی کوتاه خطاب به حاضران گفت: برگزاری بخش بین الملل جشنواره به شکل مجزا برای نخستین بار و به تاکید رییس سازمان سینمایی در سی و سومین دوره از برگزاری این رویداد سینمایی تجربه شد، اتفاقی که ثمره رویکرد جدید سازمان سینمایی بود. یکی از راه های موثر در ایجاد تعامل بین سینمای ایران با سینمای دنیا برگزاری بخش بین الملل جشنواره به شکل مستقل از بخش ملی بود و در سایه این تجربه ظرفیت های موجود در بخش بین الملل این رویداد مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با شروع دولت یازدهم و استقرار مدیران دولت در سطوح مختلف و همچنین به دست گرفتن سکان اداره سینمای ایران توسط حجت الله ایوبی مسوولیت برگزاری جشنواره سی و دوم نیز به من واگذار شد و با وجود پرهیز از پذیرفتن این امر، اما وظیفه‌ام دانستم به سهم خود کنار سینمای ایران حضور داشته باشم. بخش بین الملل جشنواره در دوره های گذشته تاثیر لازم را نداشت. تجربه این دوره از برگزاری جشنواره بیش از اینکه به تغییر زمان توجه داشته باشد، به تغییر رویکرد توجه داشت. به همین منظور فیلم های منطقه ای و نمایش آثاری متناسب سینمای ایران در بخش بین الملل جشنواره در دستور کار قرار گرفت که لازمه این امر البته تغییر زمان برگزاری جشنواره نیز بود.

taghdir-fajr-2 [1]

وی تصریح کرد: در طی این مسیر نگرانی هایی نیز وجود داشت و این پرسش مطرح بود که آیا آثاری می توانند در جشنواره حضور داشته باشند که متناسب با چارچوب سینمای ایران باشند؟ که خوشبختانه این نگرانی با حضور ۲۲ فیلم متناسب با جشنواره برطرف شد. نکته دیگر اینکه فرصت گفتگوی فیلمسازان ایرانی و خارجی در این دوره از نمایش فیلم و داوری نیز فراهم شد. البته در بخش بین الملل بازتاب های گسترده رسانه ای خوبی داشت و این مهم از دستاوردهای بخش بین الملل است که جا دارد از همه دوستانم تقدیر می کنم.

تقدیر از مرتضی رزاق کریمی، رضا درستکار، شادمهر راستین، نیما عباسپور و سعید نوری به عنوان اعضای هیات انتخاب در بخش بین الملل جشنواره بخش دیگر مراسم بود. همچنین تقدیر از هیات انتخاب و داوری بخش «هنر و تجربه» که در این بخش جمال امید، ایرج تقی‌پور، جعفر صانعی مقدم، سیف الله صمدیان، امیرحسین علم الهدی، محمدرضا فرجی، هوشنگ گلمکانی، مجید مسچی و شهرام مکری لوح تقدیر و جایزه گرفتند.

تقدیر از رضا میرکریمی، منوچهر محمدی، نیکی کریمی، نگار جواهریان، مریلا زارعی و هنگامه قاضیانی نیز انجام شد. از میان زنان سینماگر، تنها نیکی کریمی در این مراسم حضور داشت. آرش امینی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره، سید احد میکاییل‌زاده مدیر ارتباطات جشنواره فیلم فجر، عزت الله علیزاده مسوول امور فنی و پشتیبانی، منوچهر شاهسواری، کیوان کثیریان مدیر برگزاری نشست های فیلم ها و مریم نقیبی مدیر بازار فیلم هم تقدیر شدند.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی هم مثل همیشه خندان و خوش‌اخلاق صحبت‌هایش را شروع کرد، اما در میانه‌های بحث به منتقدانش پاسخ داد. او حرف‌هایش را این طور شروع کرد: برگزاری جشنواره کاری دشوار است، سینمای ایران باشکوه است و برگزاری جشنواره با شکوه فیلم فجر نیز به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی ایران، دشوار است و آگاه هستم فشار، استرس، گرفتاری و حاشیه های بسیاری را علیرضا رضاداد و همکاران وی از سر گذراندند.

دکتر ایوبی گفت: گروه کودک و نوجوان با قوت در حال فعالیت است و همه باید کمک کنیم که این گروه به موفقیت برسد. همچنین مقابله با دزدی و سرقت آثار سینمایی باید جدی گرفته شود و این کار با جدیت آغاز شده است. من امروز قوه قضاییه بودم و قول های مساعدی برای همکاری به منظور جلوگیری از قاچاق محصولات فرهنگی و سینمایی گرفتیم که خوشبختانه نیروی انتظامی نیز پای کار آمد.

رییس سازمان سینمایی به کنایه‌های منتقدانش پاسخ داد: دوستانی که قلم در دست دارند می دانند که اهالی رسانه را همچون برادران و خواهران و فرزندان خود دوست دارم اما در این بین رسانه هایی هستند که ناروا و به دور از انصاف نقد می‌کنند. آن دسته از رسانه هایی که می نویسند حلقه مشاوران ایوبی بدانند که دوران حلقه و فرقه تمام شده و همه سینمای ایران مشاور ما هستند.

taghdir-fajr-3 [2]

وی ادامه داد: دوستان در گروه هنر و تجربه، کودک و نوجوان، شورای پروانه ساخت و نمایش و دیگر بخش ها همه در کنار ما مشاوره می دهند و دوران حلقه و فرقه گذشته است. قرار نیست ما خود را به مدیریت سینما تحمیل کنیم و فضای صفا و صمیمیت حاکم در سینما را قدر ندانیم. واقعیت این است که صاحبان قلم دارای قدرت هستند، باید از این قدرت برای بهره برداری از فرصت استفاده کنیم. پیشرفت سینما و استقبال مردم از هنر هفتم و رونق گیشه ها را بینند.

دکتر ایوبی با دفاع از عملکرد زیرمجموعه‌هایش گفت: اردیبهشت امسال درخشان بود، چرا خوشحال نباشیم؟ چرا خوشحال نباشیم که «هنر و تجربه» راه افتاده و به چه دلیلی نباید از رونق سینماها در خردادماه خرسند باشیم؟ در عجبم از مردمی که شادی را گم کرده و غم را می پرسند. درخواست می کنم اول ببیند و بعد قضاوت کنید. درخواست می کنم به گذشته و از اتفاقات آن درس برگردید. همه کسانی که جامعه و نظام را برای خانه سینما نگران کرده و هزینه های سنگین را در بستن خانه سینما ایجاد کردند باید پاسخ بدهند.

ایوبی یادآور شد: من به عنوان کسی که سال ها رایزن فرهنگی بودم می دانم تصویر بسته شدن و اجتماع جلوی خانه سینما وقتی به دنیا مخابره شود هزینه های بسیاری برای نظام دارد و میلیاردها تومان باید هزینه کنیم تا این نگاه ایجاد شده تغییر کند. امیدوارم از این فضاها عبور کنیم و اقتدار نظام را که قابل مقایسه با هیچ کدام از کشورهای همسایه نیست قدر بدانیم. ما نقاط ضعف و قوت جشنواره را می‌دانیم. من کنار همه مهمانان موثر خارجی نشستم و با آنان گفتگو کردم. ما می دانیم که خود را با برگزاری جداگانه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به خطر انداختیم و برگزاری جشنواره بین المللی به معنای در معرض آزمونی سخت قرار گرفتن است.

بخش پایانی و مهم مراسم دوشنبه شب اهدای نشان درجه یک هنری به ۱۸ سینماگر و هنرمند ایرانی در رشته های مختلف توسط علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در این بخش جذاب که یکی از مهمترین اقدام‌های زمان ریاست ایوبی است از  زنده‌یاد احمد رسول زاده، عبدالله اسکندری، منوچهر اسماعیلی، محم رضا اصلانی، پرویز بهرام، کیومرث پوراحمد، مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا درویش، علیرضا زرین دست، خسرو سینایی، کیانوش عیاری، رضا کیانیان، غلامحسین لطفی، جلال مقامی، منوچهر محمدی، علی معلم، جهانبخش سلطانی و هدیه تهرانی تجلیل شد و آنها نشان درجه ۱ هنری دریافت کردند.

taghdir-fajr-4 [3]

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اهدای نشان درجه ۱ هنری به هنرمندان گفت: تجربه ۲۱ ماه گذشته نشان داد وقتی سینماگران و هنرمندان ما با دولت و برنامه های آن همراهی می کنند کار با سرعت بیشتری پیش می رود و همدلی اتفاق می افتد. افتخار می کنم امضای من پای درجه های هنری هنرمندان گرانقدر است. اما نکته ای برای من باعث تاسف است. شخصیت هایی که امشب دیدم عمدتا ستارگان درخشانی در حوزه سینما، تئاتر و سایر رشته های هنری هستند. شخصیت های پیشکسوت هنری که بیش از ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف پیشتاز بوده اند و من تعجب می کنم چرا تا به حال به این عزیزان درجه هنری داده نشده است.

در ادامه این مراسم با پخش نماهنگی، مراسم تقدیر از علیرضا رضاداد دبیر دو دوره سی و دوم و سی و سوم جشنواره فیلم فجر انجام شد و در ادامه تابلوی نقاشی «سیاوش در آتش» اثر محمدعلی سجادی کارگردان سینمای ایران به رضاداد تقدیم شد. خانه سینما از زحمات رضاداد تشکر کرد و رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما به نمایندگی از صنوف مختلف این نهاد صنفی لوح سپاس به دبیر جشنواره اهدا کرد.

اعطای حکم دبیری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به محمد حیدری در حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضارضاداد دبیر دو جشنواره سی و دوم و سی و سوم جشنواره فیلم فجر بخش پایانی آیین تقدیر از هیات های انتخاب، داوری و برگزار کنندگان بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود.