- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مشکلات فیلمبرداری در کنار مردم برلین/ «چهارشنبه» روی میز تدوین

morteza-ghafoori-1

فیلمبردار فیلم سینمایی «پارادایس» از مشکلات کار در خیابان‌های شهر برلین صحبت کرد.

مرتضی غفوری به سوره سینما گفت: مدتی پیش فیلمبرداری فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی در شهر برلین و یکی از شهرهای کشور اسپانیا به پایان رسید. بر خلاف آنچه فکر می کردیم به خاطر تفاوت های فرهنگی و برخی عدم سازگاری ها، کار کردن در یک کشور پیشرفته اروپایی اصلا کار ساده ای نبود و ما در مورد بدیهی ترین چیزها با مشکلات جدی روبرو شدیم، برای مثال باید از رهگذران آلمانی در خیابان های برلین خواهش می کردیم به دوربین ما نگاه نکنند، اما این اتفاق رخ می داد و در مواردی حتی تذکرهای ما هم کارساز نبود. کار به جایی رسید که مجبور شدیم خلوت ترین خیابان ها را انتخاب کنیم و در مواردی مسیر عبور را هم بند بیاوریم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این بود که باید جوانب احتیاط را به شکل ویژه ای نگه می داشتیم، مدیر تولید پروژه «پارادایس» اصرار داشت از همه کسانی که چهره آنان در کادر دوربین قرار می گرفت (حتی اگر یک حضور چند ثانیه ای بود) امضا بگیرد، به این دلیل که معتقد بود ممکن است در آینده نداشتن رضایت کتبی آنان برای فیلم دردسر درست کند. خلاصه اوضاعی داشتیم که کمی طنزآمیز هم بود! چند وقت پیش فیلم را به صورت مونتاژ شده تماشا کردم و باید بگویم حاصل کار از نظر فنی و کیفی، رضایت بخش شده و امیدوارم در آینده هم مشکلی برای اکران و دیده شدن نداشته باشد. من پیش از این با علی عطشانی در فیلم های «پوست موز» و «دموکراسی تو روز روشن» همکاری داشتم و این بار هم از این همراهی لذت بردم.

این فیلمبردار همچنین درباره دیگر تجربه های خود توضیح داد: از ابتدای سال ۹۴ تا کنون در پروژه تازه ای مشغول نشده ام اما آثار اکران نشده زیادی در کارنامه من وجود دارد که چند عنوان از آنها در سال گذشته ساخته شد. یکی از این فیلم ها «خنده های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید بود که به خاطر سکانس-پلان بودن همه سکانس هایش یک مورد خاص برای من به حساب می آید. ما کل فیلم را در چهار روز فیلمبرداری کردیم و به همین دلیل بار اعظم کار بر دوش بازیگران بود و آنان باید با قدرت و تسلط کامل از عهده کار خود بر می آمدند که با توجه به حرفه ای بودن همه آنان این امر میسر شد. در سال گذشته فیلم سینمایی «گینس» را هم به کارگردانی محسن تنابنده فیلمبرداری کردم که به نظر می رسد خیلی پرفروش شود و بتواند جایگاه خوبی در سینمای بدنه پیدا کند. تنابنده، کارگردان باهوش و خوش فکری است که این فیلم می تواند یک شروع خوب برای او به حساب بیاید.

غفوری اضافه کرد: یک فیلم دیگر هم کار کردم که «چهارشنبه» نام داشت. سروش محمدزاده آن را کارگردانی کرد و الان که دوباره روزهای تولید این اثر را در ذهن مرور می کنم، احساس خیلی خوبی در من به وجود می آید، چون این اثر، یک فیلم شهری، اجتماعی و تلخ بود، یعنی دقیقا همان آثاری که مورد پسند و سلیقه من است. به همین دلیل است که فیلم های دیگری همچون «چند متر مکعب عشق»، «حوالی اتوبان»، «انتهای خیابان هشتم» و … را هم خیلی دوست دارم. اصولا فیلم هایی که مخاطب را در انتهای کار با یک غم و حال و هوایی تلخ به فکر فرو می برند همیشه مورد پسند من بوده اند. در «چهارشنبه» نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد. شهاب حسینی، نسیم ادبی، هستی مهدوی فر و … در این اثر بازی دارند.

مرتضی غفوری فیلمبرداری «خداحافظی طولانی»، «دریا و ماهی پرنده» و … را بر عهده داشته است.