- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پولدارها قصه‌های خودشان را روایت می‌کنند/ نظر موتمن درباره سینمای ایران

motamen

کارگردان فیلم «خداحافظی طولانی» معتقد است فیلم‌های سینمای ایران، بیشتر درباره قشر مرفه جامعه است.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، فرزاد موتمن با اشاره به اینکه نسل جوان این روزها سینما را دوست ندارند، گفت: نسل جوان فیلم‌سازی مرا ناامید کرده‌اند. آن‌ها سینما را دوست ندارد، بلکه محافل آن را می‌پسندند. فیلم‌هایی هم که ساخته می‌شود بیشتر نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی قشر پولدار جامعه را نشان می‌دهد.

این کارگردان سینمای ایران با ابراز تاسف از حذف بخشی از جامعه از فیلم‌های ایرانی، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز بیشتر فیلم‌های سینمای ما در مناطق بالاتر از چهارراه پارک‌وی می‌گذرد و بخش عظیمی از جامعه را حذف کرده‌ایم. «خداحافظی طولانی» فرصتی بود که فیلمی در کارخانه ساخته شود.

وی یادآور شد: در گذشته ما با عشق فیلم می‌ساختیم و به روستاها و کارخانه‌های مختلف سفر می‌کردیم و بین مردم بودیم تا برای آن‌ها فیلم بسازیم، اما امروز پولدارها داستان هم‌قطاران خودشان را روایت می‌کنند.

موتمن که در جشنواره فیلم فجر دوره گذشته، با «خداحافظی طولانی» حضور داشت و در آن زندگی یک کارگر را به تصویر کشیده بود، درباره ساخت چنین فیلمی گفت: دلیل علاقه‌مندی من به داستانِ این فیلم به این دلیل بود که قصه در کارخانه می‌گذشت و به نوعی فضای صنعتی داشت.

این فیلمساز سپس با یادآوری خاطراتش از ساخت مستندهای صنعتی، عنوان کرد: در دهه ۶۰ فعال‌ترین فیلمساز صنعتی ایران بودم و شاید به همین دلیل بود که ابتدای ورودم به سینمای داستانی خیلی مرا جدی نمی‌گرفتند و به عنوان مستندساز می‌شناختند.

وی ادامه داد: در آن زمان حدود ۴۰ فیلم مستند ساختم که اغلب آن‌ها کارهای سفارشی و صنعتی بودند. با این حال عشق و علاقه همیشگی‌ام سینمای داستانی بوده است و از داستان گفتن لذت می‌بردم و همیشه هم می‌خواستم فیلم‌هایی با ژانر مشخص بسازم.

این کارگردان با اشاره به اینکه هنوز هم دوست دارد فیلم صنعتی بسازد، در پایان سخنانش گفت: اگر پیشنهادی در این زمینه داشته باشم، حتما مستند صنعتی می‌سازم. چون این کار را دوست دارم و تجربه‌اندوزی بسیار خوبی است.

سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.