- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سهم «چند متر مکعب عشق» از جشن حافظ/ «ایران برگر» بهترین فیلم شد

jashn-hafez1

پانزدهمین «جشن حافظ» شامگاه سه‌شنبه ۲۶خردادماه با تقدیر از مرضیه برومند برگزار شد.

سوره سینما – سارا کنعانی: جشن حافظ به همت علی معلم و آذر معماریان، پانزدهمین دوره خود را در حالی پشت سر گذاشت که علی اوجی کارگردانی مراسم را بر عهده داشت و تقریبا تمام صندلی های تالار وزارت کشور پر شده بود. در این مراسم برخی از هنرمندان بعد از مدت ها فرصت کردند با همکاران خود ملاقات داشته باشند و خوشحالی مردم از حضور در این گردهمایی نیز به وضوح مشخص بود. آنان نام چهره های محبوب خود را برای قرار گرفتن روی سن صدا می زدند و پس از حضور هر هنرمند پشت میکروفون، او را به گرمی تشویق می کردند.

قبل از اینکه مراسم به طور رسمی شروع شود، آذر معماریان، دبیر اجرایی جشن، با قرار گرفتن روی صحنه به خوشامدگویی به مهمانان پرداخت و از حامیان مالی جشن تشکر کرد.

مراسم با تأخیر زیاد در ساعت ۲۰:۴۵ آغاز شد اما به نظر می رسید مردم مدعو از این موضوع ناراحت نباشند، زیرا این فرصت پیش آمده بود که با تجمع در اطراف فرش قرمزی که برای ورود چهره ها پهن شده بود، برای ستاره های محبوب خود هورا بکشند و از آنان به گرمی استقبال کنند.

در ابتدا آیتمی پخش شد و در حالیکه تصویر کاراکتر ببعی در سریال «کلاه قرمزی» روی ال. ای.دی ها نقش بسته بود صداپیشه این عروسک محمد بحرانی، به زبان انگلیسی حضور مردم را محترم شمرد و این نوع از افتتاحیه به کام حاضران خوش آمد.

بهنوش بختیاری روی سن قرار گرفت و با خواندن متنی ادبی و یادآوری مقام پیامبر مهر و مهربانی حضرت رسول الله (ص) حضور مدعوین را ارزشمند به شمار آورد. در سال گذشته بهاره کیان افشار، در همین مقام، اجرای دقایق آغازین مراسم را بر عهده گرفته بود.

رضا یزدانی با اجرای غزلی از حافظ،به شروع جشن حافظ غنایی خاص بخشید. وی، غزل «یا رب آن نوگل خندان که سپردی به منش … » را در قالب یک قطعه موسیقی بازخوانی کرد.

علی معلم، در ابتدا درباره تشییع پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص صحبت کرد و به همین بهانه قطعه «از خون جوانان وطن لاله دمیده …» پخش شد.

سعید امیرسلیمانی و فرزندانش کمند و سپند برای اهدای جایزه بخش مستند به روی سن آمدند. وی، از اینکه بعد از هفت سال دور بودن از فضای هنر دوباره خود را در کنار مردم و هنرمندان می دید ابراز خوشحالی کرد. محسن استادعلی برنده این جایزه، یاد درگذشتگان سینمای مستند در چند ماه اخیر را گرامی داشت.

jashn-hafez4 [1]

سعید راد برای اهدای جایزه بخش بهترین چهره تلویزیونی روی سن حاضر شد و گفت از اینکه نام عادل فردوسی پور را به عنوان یکی از برندگان می خواند، خوشحال است. فردوسی پور نیز به محض قرار گرفتن در پشت میکروفون با بازسازی حال و هوای برنامه «نود» مخاطب را خنداند. این بخش یک جایزه دیگر هم داشت که توسط مهران غفوریان اهدا شد.

رامبد جوان پس از گرفتن جایزه اش از اینکه برخی از چهره ها مثل عادل فردوسی پور به برنامه «خندوانه» نمی آیند به زبان طنز گلایه کرد و گفت: «من عاقبت موفق می شوم چشم خود را زیر پای مهمانانی که بر سر ما منت نمی گذارند ببرم و یک روز آنان را به برنامه می آورم!».

در این بخش تیتراژ شروع برنامه «خندوانه» که تا کنون اجازه پخش از تلویزیون را پیدا نکرده، پخش شد و جوان، از سازنده آن بهرام عظیمی تشکر کرد.
شهاب عباسی و یوصف صیادی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر کمدی مرد تلویزیونی روی سن آمدند. عباسی با تأسف گفت آن زمان که برنامه وی، «خنده بازار» گل کرده بود، جشن مجله دنیای تصویر برگزار نمی شد تا از آن تشکر کنند. مهران رجبی تندیس این بخش را از آن خود کرد و گفت: «من همیشه کاندید می شدم و هیچ وقت جایزه را نمی گرفتم. امشب از این اتفاق خیلی خوشحالم.».

الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی روی سن آمدند و ریما رامین فر پس از دریافت این تندیس گفت: «این جایزه برای من مثل یک معجزه است، چون من ذاتا آدم طنازی نیستم و اگر الان این تندیس در دستان من است به خاطر نبوغ محسن تنابنده و سیروس مقدم است.» همسر وی امیر جعفری در این دقایق او را به شکل ویژه ای تشویق می کرد.

در این بخش از مراسم الیکا عبدالرزاقی به اجرای یک مونولوگ کمدی پرداخت و در قالب آن تخیلات خود را به عنوان یک بازیگر در مورد مراسم اسکار و بعد جشن حافظ، توصیف کرد و در خلال این نمایش، سوتی خود را که در جریان برگزاری دوره گذشته جشن حافظ صورت گرفته بود، صادقانه با مردم در میان گذاشت و خنده را بر لب حضار آورد.

جمشید مشایخی، چهره ای بود که برای اهدای جایزه بهترین ترانه تیتراژ تلویزیونی و سینمایی روی سن حاضر شد و جایزه این بخش را به شهرام ناظری اهداء کرد. پس از وی، بهرام رادان روی سن آمد تا جایزه دوم را اهدا کند، بنابراین همایون شجریان هم روی سن آمد.

jashn-hafez2 [2]

همایون شجریان تندیس جشن حافظ را اولین جایزه رسمی خود معرفی کرد. او یک بیت از غزل حافظ را به صورت زنده و در قالب آواز خواند و با استقبال بی نظیر حضار مواجه شد. این حرکت او به قدری به مذاق همه خوش نشست که پس از آن تا پایان مراسم، سایر چهره های تلویزیونی و سینمایی با آمدن روی سن به نحوی صدا و هنر وی را مورد اشاره قرار می دادند.

برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد تلویزیونی، هنگامه قاضیانی روی سن آمد و از داریوش ارجمند برای دریافت تندیس دعوت کرد. برای گرامیداشت حضور او، موسیقی متن فیلم ممتاز سینمای جهان، «پدرخوانده» به گوش رسید. ارجمند از مسوولان کشور تقاضا کرد تاریخ برگزاری جشن حافظ وارد تقویم رسمی هنری کشور شود.

پژمان بازغی و شیلا خداد، کسانی بودند که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی روی صحنه آمدند. پژمان بازغی به خاطره حضور خود و علی معلم در فستیوال کن اخیر اشاره کرد و گفت: «هیچ فرش قرمزی، مثل فرش قرمز مراسم داخلی، صفا و صمیمیت ندارد». جایزه این بخش به شبنم مقدمی تعلق گرفت.

حمید گودرزی و لادن مستوفی برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی روی سن حاضر شدند. گودرزی عنوان کرد که پس از شنیدن صدای همایون شجریان روی سن امشب، خود را از مقوله هنر، بی بهره قلمداد کرده است! مستوفی نیز از علی معلم تشکر کرد و گفت وی با برگزاری این مراسم به نوعی به برگزار کنندگان جشن های دولتی می آموزد که جشن های سینمایی را چگونه باید برپا کرد. محسن تنابنده جایزه این بخش را دریافت کرد. وی تنها چهره ای بود که در سه بخش، بازیگری تلویزیونی، سینمایی و فیلمنامه نویسی کاندید شده بود.

لیندا کیانی و کوروش تهامی برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی تلویزیونی روی سن آمدند. بهروز شعیبی جایزه این بخش را دریافت کرد و اعلام کرد که وی قرار است در اثری در نقش جوانی کاراکتری ظاهر شود که جمشید مشایخی آن را بازی می کند. وی از این موضوع در حضور این هنرمند پیشکسوت ابراز خوشحالی کرد.

حمید مدرسی، برنده جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی، جایزه خود را از سیروس الوند و پوران درخشنده دریافت کرد. وی به همراه حمید جبلی به روی سن آمد. آنان به شکل خاصی مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

jashn-hafez3 [3]

جایزه یک عمر فعالیت هنری به مرضیه برومند تعلق گرفت. به همین مناسبت، کلیپی از مجموعه سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی او پخش شد. برومند با قرار گرفتن روی سن با لحنی طنز آمیز از علی معلم گلایه کرد که چرا حال و هوای کلیپ به گونه ای بوده که او را به یاد مرگ انداخته است! وی گفت: «از من خواستند برای تقدیر از خودم یک کلیپ برای خودم بسازم. من هم با موسیقی متن«خونه مادربزرگه» این فیلم را آماده کردم اما حالا از اینکه کلیپ با صدای دیگری پخش شد، دلخورم».

حمید جبلی در این بخش عنوان کرد که از نوجوانی شاگرد و همکار خانم برومند بوده و از اینکه استادش جایزه می گیرد، خوشحال است.

برومند نیز در صحبت های خود از سازنده مستند «ایرانگرد» ، جواد قارایی تشکر کرد و گفت تماشای برنامه وی، اشک او را در آورده و به همین دلیل یک لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی را به وی تقدیم می کند. این مستندساز در سالن حضور نداشت و برومند گفت تأکید داشته نام او را در جشن اعلام کند.

ترانه معروف رضا یزدانی با عنوان «سینما» نیز از دیگر برنامه های جشن حافظ بود که با وجود تکراری بودن همچنان نظر مثبت مردم را جلب کرد.

حسن زاهدی جایزه خود را برای بهترین دستاورد فنی از دست آزاده صمدی و میلاد کی مرام دریافت کرد. این دو چهره کسانی بودند که نریشن تیزرهای کاندیداها را خوانده بودند و از همین جهت، انتخاب مناسبی برای اهدای تندیس بهترین صدابرداری به حساب می آمدند.

مرتضی غفوری جایزه بهترین فیلمبرداری را برای «چند متر مکعب عشق» دریافت کرد. او این جایزه را از دستان بیژن امکانیان و عبدالله اسکندری گرفت و گفت خوشحال است، به این دلیل که به دخترش قول داده این تندیس را به خانه ببرد.

سروش صحت و ویشکا آسایش برای اهدای جایزه بهترین موسیقی متن روی سن آمدند. سروش صحت با اشاره به کتی که به تن داشت تأکید کرد این کت را از سومین دوره برگزاری جشن به نیت حضور در مراسم تهیه کرده و تا امروز هر سال آن را در این شب به تن داشته است.

ویشکا آسایش ضمن تشکر از اجرای نمایش الیکا عبدالرزاقی با موضوع استرس های شرکت در چنین مراسم هایی، خاطره ای تعریف کرد و گفت روزی که به بهانه بازی در «معصومیت از دست رفته» به عنوان مهمان در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرده به خاطر اضطراب زیاد هول شده و گفته است: «آقای میرباقری به خاطر ارادتی که به من دارد بازی در این مجموعه را به من پیشنهاد داد!».

بهزاد عبدی جایزه بهترین موسیقی متن را بابت فیلم سینمایی «متروپل» از آن خود کرد.

بهروز افخمی جایزه بهترین فیلمنامه سینمایی را به خاطر «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» دریافت کرد و گفت این جایزه متعلق به مرجان شیرمحمدی است چون از رمان وی اقتباس شده است. مجید مظفری و بهار کیان افشار، هنرمندانی بودند که این جایزه را به وی تقدیم کردند. مرجان شیر محمدی نیز این جایزه را به این سبب که به خاطر قلم به دست او رسیده، ارزشمند توصیف کرد.

شهاب رمضان، خواننده دیگری بود که به اجرای ترانه دیگری با موضوع سینما پرداخت، ترانه ای که برای اولین بار در این جشن به گوش رسید.

امین زندگانی که به گفته خود جایزه دادن در جشن حافظ را کمتر از جایزه گرفتن در آن نمی داند، به اتفاق فرزاد حسنی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد سینمایی روی سن آمد. مجید صالحی و امین حیایی دو جایزه این بخش را از آن خود کردند.

امین حیایی گفت: «مدتی بود که فال حافظ برای من خوب می آمد و این موضوع باعث تعجب من شده بود و حالا دلیل آن را می فهمم. به زودی به شیراز می روم تا در فیلمی به کارگردانی کامران قدکچیان بازی کنم، این اثر درباره حضرت حافظ ساخته می شود.»

رعنا آزادی ور و فاطمه گودرزی بازیگرانی بودند که برای اهدای جایزه بهترین بازیگری زن سینما روی سن آمدند. گودرزی از مادرانی که ۱۷۵ فرشته غواص را به ایران زمین هدیه کرده اند تشکر کرد.

jashn-hafez5 [4]

گوهر خیراندیش جایزه این بخش را دریافت کرد. او با اشاره به اینکه پوریا حیدری، یک فیلموگرافی با محوریت وی ساخته از حاضران خواست حوصله به خرج دهند تا نام کسانی را که در فیلمی مربوط به او درباره وی صحبت کرده اند، بخواند و از آنان تشکر کند.

آنا نعمتی بازیگر دیگری بود که در این بخش جایزه دریافت کرد. او گفت از اینکه مجیدرضا مصطفوی برای بازی من در نقشی متفاوت در فیلم «انارهای نارس» اصرار کرد، خوشحالم و از او ممنونم.

جایزه ویژه هیأت داوران برای نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در فیلم «رد کارپت» به رضا عطاران و احمد احمدی تهیه‌کننده این فیلم اهدا شد. رضا داودنژاد، جواد عزتی و یوسف تیموری این جایزه را اهدا کردند.عطاران که در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد، با لحنی طنز از حسن سلیقه داوران تشکر کرد.

جایزه بهترین کارگردانی هم به حمید نعمت‌الله برای فیلم «آرایش غلیظ» اهدا شد و سحر جعفری جوزانی جایزه بهترین فیلم را به پدر و عمویش، مسعود و فتح‌الله جعفری جوزانی کارگردان و تهیه‌کننده «ایران‌برگر» اهدا کرد.جعفری جوزانی گفت: خوشحالم بدون داشتن یک اتوبوس و تیزر، مردم به خوبی از فیلم ما استقبال کردند.

این مراسم تا ساعت یک و سی دقیقه بامداد به طول انجامید، اما درصد قابل توجهی از حاضران صندلی خود را تا پایان مراسم ترک نکردند.