- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رضا مقصودی: مثل یک مخاطب عادی در انتظار دیدن فیلمی هستم که خودم نوشتم

reza-maghsoodi

رضا مقصودی فیلم‌های اصغر فرهادی را به خاطر خاصیت همه‌جانبه بودن نگاه آن، نشان دهنده سبک زندگی واقعی ایرانی می‌داند.

مقصودی در پاسخ به این سوال که چه آثاری در سینمای ایران در بازنمایی سبک زندگی ایرانی موفق تر بوده اند به سوره سینما گفت: من «جدایی نادر از سیمین» را یکی از معروف ترین فیلم هایی به حساب می آورم که موفق شده سبکی از زندگی ایرانی را به نمایش بگذارد، زیرا به قشرهای مختلف جامعه می پردازد؛ تحصیل کرده ها، کسانی که قصد سفر دارند، قشر سنتی، فقیر و … . این فیلم حتی به دیدگاه های مختلف هم می پردازد. همه آنها را معرفی می کند و در چالش قرار می دهد. به نظر من این فیلم در بازنمایی سبک زندگی نسبت به «یه حبه قند» ایرانی تر است، به این دلیل که فضای فکری مردم ایران را به روشنی به نمایش می گذارد و نشان می دهد این افراد در چه فضاهایی سیر می کنند و با چه موضوعاتی درگیر هستند.

وی افزود: گاهی هدف ما از نشان دادن این نوع از سبک های زندگی در فیلم های سینمایی مطرح کردن یک آرزوست و می خواهیم بگوییم ای کاش شیوه روزگار غالب مردم اینگونه بود. «جدایی نادر از سیمین» درباره موضوعات واحدی مثل طرز رفتار با کودک و نوجوان، به طرز فکرهای متفاوت و مختلف اشاره می کند و نشان می دهد در ارتباط با موضوعات مختلف یک زن معلم چه واکنشی نشان می دهد و یک زن محجبه و مذهبی چه رفتاری دارد؟ همچنین یک قاضی چگونه نگاه می کند و یک کارمند بانک چه برداشت هایی دارد. اساسا اصغر فرهادی کسی است که سوژه های خود را با دقت فوق العاده ای بر اتفاقات جامعه انتخاب می کند. «دایره زنگی» هم فیلمی است که خانواده های متعددی در جامعه ما را مورد بررسی قرار می دهد و در مورد روحیات و اخلاقیات آنان بحث می کند.

این نویسنده همچنین درباره فعالیت های خود گفت: در سال گذشته فیلمنامه ای نوشتم به نام «من سالوادور نیستم». می توان گفت محتوای آن تا حدی به موضوع سبک زندگی اشاره دارد و اصلا داستان قصه درباره همین موضوع و تفاوت آن با سبک زندگی در کشوری مثل برزیل است و این روزها آخرین مراحل فنی را می گذراند. به زودی فیلم «از رییس جمهور پاداش نگیرید» نیز روی پرده می آید. نگارش این متن را من شروع کردم و بعد محمد رحمانیان آن را ادامه داد. به درستی نمی دانم فیلم الان با تغییراتی که داشته چه حال و هوایی پیدا کرده و می توانم بگویم من هم مثل یک مخاطب عادی سینما منتظر تماشای آن هستم.

رضا مقصودی اخیرا فیلمنامه «من سالوادور نیستم» را نوشته و منوچهر هادی آن را کارگردانی کرده است. رضا عطاران و یکتا ناصر بازیگران این اثر سینمایی هستند. وی همچنین «از رییس جمهور پاداش نگیرید» را به نگارش در آورده که توسط کمال تبریزی کارگردانی شده است. این اثر با بازی حسن معجونی، آتیلا پسیانیآ آشا محرابی، صابر ابر و … داستان یکی از مدیران ارشد را تعریف می کند که به صورت کاملا اتفاقی به سفر حج می‌رود و در این سفر اتفاقاتی برایش می‌افتد که ظاهرش خوشایند نیست، اما همه این اتفاقات ناخوشایند باعث می‌شود به معنا و مفهومی از سفر دست پیدا کند. این فیلم قرار است پس از ۶ سال روی پرده بیاید.