- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حافظ بهترین الگو برای هنرمندان ایرانی است

jashne-hafez

مراسم افطار ویژه هنرمندان برگزیده جشن حافظ برگزار شد.

سوره سینما- در اولین شب ماه مبارک رمضان، مراسم اهدای جوایز نقدی پانزدهمین جشن حافظ به برگزیدگانی که ۲۶ خردادماه در تالار بزرگ وزارت کشور معرفی شده بودند، صورت گرفت. در این مهمانی افطار و شام هنرمندان که در باغ صبا برگزار شد، بعد از صرف افطار و معرفی شرکت مهر ایران و گروه غذایی آمارانت به عنوان اسپانسر اصلی مراسم، جواد یحیوی به عنوان مجری به حضار خوشامدگویی گفت و از علی معلم دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و از جشن حافظ امسال بگوید. علی معلم سخنانش را با بیتی از حافظ شروع کرد: «گفتم کی‌ام دهان و لبت کامران کنند/گفتا به چشم هر آنچه تو گویی همان کنند/ گفتم هوای میکده غم می‌برد ز دل/گفتا خوش آن کسان که دلی شادمان کنند

امیدوارم برپایی جشن حافظ باعث خرسندی و غرور و شادی هم اهل ایران زمین و هم هنرمندان و صاحبان اندیشه در سرتاسر ایران زمین شود که تعدادشان هم زیاد نیست. از جناب آقای خاضعین، مدیر محترم شرکت مهر ایران و سایر کسانی که باعث و بانی این شب به یادماندنی شدند تشکر می‌کنم. من در جواب یکی از دوستان که نسبت به جشن اظهار لطف کردند گفتم که واقعیت این جشن کار من و همکارانم نیست. صاحب این جشن حضرت خواجه حافظ است و اگر حسنی می‌بینید به بنده و همکارانم مرتبط نیست و حسن ما در گرو زلف یار است که همین‌ها را برای مردم می‌خواسته. دعایی که برای خودم همیشه می‌کنم همانی است که حافظ گفته: «در این درگاه اگر سودی است با درویش خرسند است/خدایا منعم‌ام گردان به درویشی وخرسندی». این ترکیب درویشی و خرسندی به سادگی کنار هم قرار نمی‌گیرند. در این خواسته تضادی است که خیلی پیچیده است. این شعار درویشی و خرسندی شعار ما و همه اهل هنر است و بنظرم خیلی اهمیت دارد.

خیلی‌ها می‌پرسند چرا اسم یک شخصیت سینمایی روی این جایزه نیست. بنظرم ما هنوز در سینما هنرمندی به جامع‌الاطرافی حافظ نداریم. من معتقدم که درباره آدم‌ها می‌شود از روی مقبره‌هایشان اظهارنظر کرد و یکی از حیرت‌انگیزترین مقبره‌هایی که دیده‌ام آرامگاه حافظ است چون هیچ‌وقت هیچ‌کسی با حال بد از آن بیرون نمی‌رود. همه در مقبره حافظ حالشان خوب است یا عاشق هستند یا به دنبال معشوقند و می‌خواهند فالی بگیرند. حافظ بهترین الگوی هنرمند ایرانی است برای اینکه نامش روی یک جشن فرهنگی گذاشته شود. در خانه هر ایرانی کنار قرآن چند دیوان حافظ با روایت‌های مختلف وجود دارد. چون حافظ ترجمان قرآن به شعر است. حافظ نشان اعتقادی و ملی ماست. چه کسی به جز حافظ نماینده تفکر عرفانی و دینی ماست. حافظ نمونه هنرمند ایرانی است. دوستان عزیز ما در سینمای ایران پیرو چه تفکری هستند؟وقتی از آنها می‌خواهند حرف بزنند از حافظ شعر می‌خوانند.

باید به اشعاری که می‌خوانید عمل کنید. این غرور و تکبر در هنرمند ایرانی از کجا آمده است. دوستی زنگ زد و گفت اگر من برنده جایزه هستم بیایم گفتم خیر. شما نامزد هستید برای دریافت این جایزه یعنی دیده شده‌اید برای این کار و کنار شما گروه دیگری از همکارانتان هستند. یک سال شما بهترید و سال دیگر آنها. به هم احترام گذاشتن را یاد بگیریم. این چه رفتاری است که ما با هم می‌کنیم و برای هم ارزش قائل نیستیم؟چرا نسبت به هم لطف و مهربانی نداریم؟می‌گوید که برای هر عملی عکس‌العملی است. دین هم که همین را می‌گوید. . پس این حرف‌ها برای کیست؟تصور می‌کنم یک‌بار باید با خودمان خلوت کنیم و به هم نگاه کنیم. اینکه می‌گویند چرا فلانی جایزه گرفته است چون به مذاق ما کارش یا حرفش خوش نیامده چه حرفی است آخر؟مگر همه باید شبیه هم باشند؟چرا انقدر با هم نامهربان هستیم؟ با هم داریم جلو می‌رویم. در این مسیر قطعا خطا و اشتباه هم می‌کنیم. این کارها را نکنیم. ما همه از یک قبیله هستیم. تمام اهل هنر ایران در یک کشتی تایتانیک جا می‌شوند. یک‌بار به آقای دکتر حسینی وزیر ارشاد قبلی گفتم که کل اهل موسیقی و سینما و تئاتر شش هزار نفر هم نمی‌شوند. از بین ۸۰ میلیون نفر فقط شش هزار نفر در این حوزه‌ها بیرون داده‌ایم. باید قدردان باشیم. مگر یک مقرری گذاشتن برای این‌ها چقدر سخت است که این‌ها به سختی نیفتند و مجبور نشوند هنر بفروشند؟چه کسی این کار را باید انجام بدهد؟ این اصل کار ماست. برای این گروه‌ها فرصت فراهم کنید. همه این‌ها وطن‌دوست و اخلاقی و جدی هستند. خطا که از هر کسی در هر مقامی سر می‌زند. اشتباه را آدم می‌تواند جبران کند. از خطا می‌شود عذرخواهی کرد. خدا در توبه را باز کرده شما می‌بندید؟

بعد از مرگ درباره ما قضاوت خواهد شد دوستان. مقبره‌های ما نشانه موقعیت ما در میان خلق خواهد بود. موقعیت‌مان پیش خدا را که کسی خبر ندارد تا روز بازرسی. امروز قدر همراه بودن با هم را بدانیم. به هم احترام بگذاریم و لطیف باشیم و دوست داشته باشیم آن چنان که قادر متعال می‌خواهد.»

بعد از صحبت‌های علی معلم، جواد یحیوی از سفرای کشورهای مختلف و مهمانانی که در جمع حضور داشتند تشکر کرد و از  گری لوییس سفیر سازمان ملل در ایران درخواست کرد سخنانی برای جمع بگوید. گری لوییس در ابتدا به فارسی به حضار خوشامد گفت و از حضور در جمع هنرمندان ابراز خوشحالی کرد و بعد صحبت‌هایش را به انگلیسی ادامه داد: «از طرف همه دوست دارم از حاج محمود خاضعین و همکارشان آقای محمدرضا انصاری‌فر و تشکر کنم. به همه کسانی که دو شب پیش تندیس حافظ را دریافت کرده‌اند تبریک می‌گویم. خیلی خوشحالم که شما با هنرتان فرهنگ ایران و جهان بین‌الملل را غنی‌تر می‌کنید.»

یحیوی بعد از آن از فرزاد حسنی درخواست کرد روی صحنه به او ملحق شود تا جوایز برندگان را به آنها بدهند. اسپانسرهای پانزدهمین جشن حافظ به همراه علی معلم و آذر معماریان روی سن آمدند و بعد از آن از برندگان جشن حافظ دعوت شد روی صحنه بیایند تا هدایایشان متشکل از چهار سکه بهار آزادی، شش ماه استفاده از محصولات غذایی آمارانت، سفر یک هفته‌ای به رم توسط آژانس تعطیلات رویایی و پکیج محصولات لورئال را دریافت کنند.

از مهمانان حاضر در این مراسم می‌شود به این اسامی اشاره کرد: افشین پیروانی، محمدرضا انصاری‌فر، حمید نعمت‌الله، رسول نجفیان، جهانگیر الماسی، مهران رجبی، فاطمه گودرزی، الهام حمیدی، فتح‌الله جعفری جوزانی، خسرو دهقان، بیژن امکانیان، رضا داوودنژاد، رضا یزدانی، همایون شجریان، مرتضی حیدری، سعید راد، بهروز افخمی و مرجان شیرمحمدی، داریوش ارجمند، سعید و سپند و کمند امیرسلیمانی، امین حیایی و نیلوفر خوش‌خلق، بهروز شعیبی، رعنا آزادی‌ور، شهرام ناظری، آنا نعمتی، پوران درخشنده، امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی، رضا عطاران و فریده فرامرزی، جمشید مشایخی، امیر قلعه‌نوعی، فاطمه معتمدآریا، مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی، شبنم مقدمی، لیندا کیانی، عادل فردوسی‌پور، مجید صالحی، شهاب عباسی، مجید مظفری، بهرام بهرامیان، رامبد جوان، همایون شجریان، بهزاد عبدی، گوهر خیراندیش، کوروش تهامی، شهاب رمضان، پوریا پورسرخ، سروش صحت، سارا منجزی، حمیدرضا ماهی صفت، یغما گلرویی، فرزاد حسنی، جواد عزتی و مه‌لقا باقری، یوسف تیموری، شهاب رمضان، مجید صالحی، حسام نواب‌صفوی، مریم معصومی، آزاده صمدی، امیر جعفری، لیلا اوتادی، رضا داوودنژاد، بهاره کیان‌افشار و جمشید مشایخی و ….

بعد از صرف شام به همه هنرمندان حاضر در مراسم هدایایی اهدا شد.