- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کتابی که اخشابی خواندنش را توصیه کرد

etefagh-tarane

مجید اخشابی در محفل اتفاق ترانه خواندن سه کتاب را به حاضران پیشنهاد داد.

سوره سینما- دومین محفل اتفاق ترانه با حضور فاضل نظری مدیر مرکز موسیقی، مجید اخشابی خواننده، عبدالحمید ضیایی شاعر و استاد فلسفه و جمعی از اهالی شعر و موسیقی در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

این برنامه با اجرای سعید بیابانکی ساعت ۱۸ با شعر خوانی شاعران جوان، معرفی کتاب و پخش نماهنگ همراه بود. در آغاز سعید بیابانکی مجری توانمند اتفاق ترانه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و خوش آمد گویی به حاضران، خیر مقدم ویژه به مجید اخشابی گفت و تاکید کرد: در این گردهمایی قصد داریم هر ماه از یک چهره محبوب برای معرفی کتاب دعوت کنیم تا با بهره گیری از تجربه او به این مهم بیشتر بپردازیم.

در این محفل شعرخوانی بابک نبی، صبا فیروزی، امید روزبه، پیمان طالبی، ساجده جبار، امیرعلی سلیمانی، سید جواد میرصفی، سجاد نوروزی، علی جهاندار، صدیقه مراد زاده، ادهمی و مقیمی دیده می شدند.

بخش دیگر به سخنرانی عبدالحمید ضیایی درباره شعر و فلسفه اختصاص داشت. وی سخنان خود را چنین آغاز کرد: در موضوع شعر و فلسفه دو نکته برایم جالب است و می خواهم با شما مطرح کنم که منشا شعرچیست، خاستگاه شعر  کجاست و شعر از کجا در ذهن شاعر شکل می گیرد.

ضیایی برای توضیح بیشتر گفت: همه ما این جمله معروف فرانسوی را شنیده ایم ( مصرع اول را خدای خدایان به ذهن شاعر می رساند و بقیه را خود شاعر پی می گیرد.) و یا این باور یک فیلسوف ایتالیایی را خوانده ایم که (شعر نوعی بیماری است یعنی هم شاعران دارای نوعی اختلال هستند که شعر می گویند و هم شعر خوانان این اختلال را دارند که شعر می خوانند. ) به عبارتی تا کسی ذهنش دچار اختلال نشود شعر نمی گوید و تا کسی اختلال نداشته باشد شعر گوش نمی‌دهد.

این استاد فلسفه در ادامه به ارتباط شعر با موضوع روان شناسی اشاره کرد و ابراز داشت: در مقابل همه این نظریه ها، نکته جالب نگاه و ارتباط روان شناسان با شعر است که از وقتی جهان رویاهای فروید نیز چاپ شد تفکری به منشا شعر داد.

وی گفت: سه نوع ناخودآگاه فردی، قبیله ای و جمعی وجود دارد که از مماس شدن و ارتباط آن ها خیال شاعر نشات می گیرد و داده ها بر ذهن و زبان شاعر می آید. همواره از روانشناسان شنیده ایم که شاعران از روانشناسان بسیار برتراند و یا شاعران بیش از روان شناسان کاشف عمیق اند.

ضیایی درباره این که شعر خوب چیست، شعر کهنه یا مدرن، شعر کلاسیک یا نو گفت: ما در تفکر معتقدیم تفکر شرقی و غربی یا نو و کهنه ندارد. در اصل تفکر باید خوب باشد. بنابراین شعر یا خوب است یا بد. وی صحبت های خود را چنین ادامه داد: در واقع شعر خوب باید سه عنصر عاطفه، اندیشه و تخیل را دارا باشد و شاعر باید بین این سه عنصر تعادل ایجاد کند تا سه ساحت باور، عواطف و امیال را در مخاطب ایجاد کند و در این میان قالب شعر هیچ نقشی ندارد.

موزیک ویدئوی حرمت از تولیدات مرکز موسیقی- به آهنگ سازی و خوانندگی مجید اخشابی از دیگر بخش های این محفل بود که با استقبال خوب حاضران مواجه شد و انرژی مضاعفی به حضار برای ادامه برنامه داد.

در این بین مجید اخشابی بخش معرفی کتاب را برعهده داشت که کتاب «روش ها و نظریه های تاریخ هنر» نوشته آن دآلوا و ترجمه آناهیتا مقبلی و سعید حسینی به عنوان کتاب نخست از سوی این خواننده معرفی شد. این کتاب به صورت تلویحی و گذرا ایده پردازی های مختلفی را در حوزه هنر شامل می شود. در این مجموعه مقالاتی جمع آوری شده و با نظمی ارائه شده اند و مخاطبان می توانند از نظریه فروید و فرهنگ بهره ببرند. «چهار اثر فلورانس اسکاول شین» ترجمه گیتی خوشدل عنوان کتاب دومی بود که از طرف اخشابی به مخاطبان توصیه شد.

«نوازندگی در استودیو» نوشته خود او به عنوان سومین کتاب در نظر گرفته شده بود که در این باره اخشابی توضیحاتی را ارئه داد و گفت: من در این کتاب برای نوازنده در استودیو شانی را قائل شده ام. به عنوان مثال در گروه نوازی عده ای جمع می شوند و به صورت آنسامبل و گروهی می نوازند یا در میان یک ارکستر یک نفر شاخص به تک نوازی می پردازد که این هم یک سبک و سیاقی را می طلبد که نوازنده گروه از نوازندگی آن برنمی آید. در بحث ضبط و استودیو هم یک نوازنده باید از مهارت کافی برخوردار باشد که در کشور ما این  علم تدوین نشده بود و با وجود داشتن نوازندگان بسیار ما شاهد تکرار اسامی خاصی ای در پشت هر سی دی موسیقی هستیم. این همان بحث مهارت خاص نوازندگان در استودیو است که برای خوانندگان نیز صادق است.

پخش نماهنگ «ماه و ماهی» با شعر علیرضا بدیع و خوانندگی حجت اشرف زاده از دیگر بخش های این مراسم بود که به زودی شاهد رونمایی این قطعه از سوی مرکز موسیقی نیز خواهیم بود. در این محفل همچنین بخش هایی از برنامه شب آواز ایرانی که ۲۳ خرداد ماه در سالن سوره برگزار شد و آواز اصیل ایرانی را به اجرا گذاشت به نمایش در آمد. در پایان با معرفی پیمان طالبی، امید روزبه، سجاد نوروزی و صدیقه مراد زاده به عنوان شاعران برتر، پرونده دومین محفل اتفاق ترانه بسته شد.