- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فرهاد هیولا نیست/ دیده نشدن دردآور است

babak-behshad

بازیگر فیلم «عصریخبندان» معتقد است این فیلم نگاهی واقع‌گرا و درست به جامعه امروز و مناسباتش دارد.

سوره سینما- آنهایی که مجموعه «راه بی‌پایان» را دیده‌اند بابک بهشاد را به یاد دارند. در آن مجموعه که بخشی از زندگی و دغدغه‌های نسل جوان را روایت می‌کرد، بهشاد در کنار هومن سیدی و سایر بازیگران حضویری قابل توجه داشت. او با بازی در نقش یکی از مهمترین شخصیت‌های «عصر یخبندان» نشان داد که می تواند سیمایی متفاوت با جوان آرام «راه بی‌پایان» داشته باشد. با این بازیگر درباره ویژگی‌های نقش فرهاد، امتیازهای «عصر یخبندان» و همکاری با مصطفی کیایی در «عصر یخبندان» صحبت کردیم.

در ابتدا مروری داشته باشیم از آغاز فعالیت‌هایتان تا الان؟

بابک بهشاد: من از سال های پیش بازیگری را با تئاتر دانشجویی شروع کردم اما به طور حرفه ای از سال ۸۳ به موسسه کارنامه رفتم و دوره های بازیگری، کارگردانی تئاتر و نمایشنامه‌نویسی را در این موسسه گذراندم. طی این مدت هم با پارسا پیروزفر در تئاتر همکاری کردم تا اینکه سال ۸۵ با سریال «راه بی‌پایان» به کارگردانی همایون اسعدیان به تلویزیون رفتم. البته قبل از آن در مجموعه «در چشم باد» نقشی کوتاه ایفا کردم. در سینما هم در«خط ویژه» و «عصر یخبندان» با مصطفی کیایی همکاری داشتم و سال گذشته نقشی کوتاه در فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» ساخته هومن سیدی بازی کردم.

دلیل قبول نقش فرهاد به آشنایی‌تان با مصطفی کیایی بر می‌گردد؟

حضورم در «خط ویژه» مقدمه ای شد تا در «عصر یخبندان» با این که نقش کوتاهی داشتم بازی کنم ولی دلیل اصلی خود فیلمنامه بود. زمانی که کار را خواندم از کاراکتر فرهاد خیلی خوشم آمد و احساس کردم می تواند متفاوت باشد چون از جنس آدم هایی بود که در شرایط اجتماعی حال حاضر متاسفانه وجود دارند و کم نیستند. تضادی که در شخصیت او وجود داشت برایم جالب بود. از طرفی دست به انجام کارهایی می زد که احساس می کرد حقش است و بابت شان عذاب وجدانی نداشت و از طرف دیگر مساله وفاداری و توجه به همسر برایش مهم بود. فرهاد در سکانسی که مقابل بابک قرار میگیرد احساس گناه نمی کند و به نظرش خیلی خوب می تواند همه چیز را مدیریت کند. در کنار همه اینها بازیگرانی در این فیلم حضور داشتند که بودن در کنارشان باعث افتخار است خصوصا فرهاد اصلانی عزیز که هربار همکاری من با او مثل ورکشاپ بازیگری می‌ماند.

به صراحت و بی پروایی نقش شما کمتر در سینما پرداخته شده هراسی از حذف این کاراکتر نداشتید؟

شاید از ذهن من هم گذشته بود که ممکن است این اتفاق بیفتد اما خوشبختانه مسوولان درست تصمیم گرفتند و نگرش درستی نسبت به فیلم داشتند. اساسا برای حل یک مساله صورت مساله را نمی توان پاک کرد ما نمی توانیم انکار کنیم در جامعه ما چنین موضوعی وجود ندارد ولی نگاه درست کارگردان موجب شد فرهاد درست دیده شود. به طور کل در کارهای هنری اگر هنرمند در عرصه دیده شدن قرار نگیرد دردآور و ناخوشایند است. فکر می کنم بیشتر از من برای کیایی سخت می شد چون نویسنده و کارگردان بود، سخت می‌شد کاراکتری که خلق کرده را از فیلمش جدا کنند. ولی خوشحالم که مسئولان به ما اعتماد کردند.

asre-yakhbandan [1]

در مقام بازیگر کار با کیایی چطور بود؟

همکاری با او واقعا لذت بخش است. کیایی از آن جنس کارگردان‌هایی است که می داند چطور با بازیگر برخورد کند و از او بازی بگیرد. علاوه بر دو فیلم اولش که کاملا در ژانر کمدی قرار داشتند در «خط ویژه» و به خصوص«عصر یخبندان» با وجود اینکه داستانی تلخ را روایت می‌کند اما لحظاتی دارد که هم از کاراکتر و هم مخاطب خنده می‌گیرد. به همین خاطر نوع نگاهش را دوست دارم و احساس می کنم بر اساس واقعیت های زندگی فیلم می‌سازد. همه ما در زندگی تجربه های تلخی داشتیم که در عین ناراحتی به چیزهای ساده خندیدیم و این واقعیت است. من در ۱۳ سالگی پدرم را از دست دادم حتی در آن روزها اتفاقاتی باعث می‌شد من بخندم و در مقابل لحظات بسیار شادی پیش آمد که در عین لذت یاد پدر افتادم و بغض کردم.

به عنوان مخاطب «عصر یخبندان» را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فارغ از اینکه بازیگر فیلم هستم و کارگردان را دوست دارم از فیلم دفاع می کنم چون حرفش درست است. نوع برخوردی که بابک با زندگیش می کند از جنس رفتاری است که طیف زیادی از مردم ما در مواجهه با چنین مشکلی انجام می دهند. خوشبختانه درک مردم و سطح فکرشان تغییر کرده و با این گونه مسایل بهتر برخورد می کنند. این اتفاق شاید برای هر آدمی بیفتد. من و شما هم مستثنی نیستیم.

در رابطه با کاراکتر فرهاد هم همین نظر را دارید؟

درباره فرهاد هم نظرم همین است. من فرهاد را هیولا نمی‌بینم چون شخصیتی است که در دنیای واقعی وجود دارد. در محافل هنری و مراسم‌هایی که با دوستان و همکارانمان به بهانه اکران فیلم روبرو می‌شوم گاهی لطف دارند و از من تعریف می‌کنند، اما معمولا به شوخی می‌گویند امیدواریم در زندگی واقعی خودت اینطور نباشی. قطعا من هم امیدوارم هیچکدام ما اینطور نباشیم اما کمی دلگیر می شوم چون به نظرم نباید فرهاد را اینقدر هیولا دید. فرهاد نماینده افرادی است که با یک تفکر اشتباه زندگی می‌کنند ولی در جامعه این قبیل افراد بسیار زیادند.