- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«سینمای مستند صنعتی ایران» به چاپ دوم رسید

mostanad-sanati

کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» نوشته محمدسعید محصصی به چاپ دوم رسید و همزمان با روز صنعت و معدن توزیع شد.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، این کتاب از دو بخش «شناخت فیلم مستند صنعتی» و «بررسی تاریخی/ تحلیلی سینمای مستند صنعتی ایران» تشکیل شده است. فصل اول این کتاب به تعریف فیلم مستند صنعتی می پردازد و فصل دوم مروری بر نحوه پیدایش مستند صنعتی در ایران و صنعت نفت دارد.

کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» در غرفه سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در مراسم «بزرگداشت صنعت و معدن» در اختیار صنعتگران قرار گرفت و در ایام برگزاری جشنواره نیز توزیع خواهد شد.

در بخشی از مقدمه کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» به قلم محمد تهامی نژاد آمده است: فیلم صنعتی سرانجام آموخت که باید بر موضوع مورد توافق با صاحب کار متمرکز باشد و گرایش خود را تعیین کند. چنین فیلمی (کوتاه یا بلند) محملی برای کندو کاوهای اجتماعی و زیبایی شناختی بوده است. فیلم های کوتاه صنعتی در دوران آوانگارد با تمرکز بر تکنیک و شکل عالی ساخته می شدند و در شیوه شناسی بیل نیکولز، در رده ی مستندهای شاعرانه قرار می گیرند. این نوع فیلم در دهه های ۱۹۲۰ و ۳۰ میلادی شکوه انسان دوران مدرن را بازتاب می داد و فیلم کوتاه هنری بود؛ اما جدا از این تمایلات زیبایی شناسانه، آن چه اهمیت دارد همان ذهنیت مدرن و نقد عصر مدرن است و سینمای مستند صنعتی می تواند در حد خود، در تحقق بخشیدن به آن بسیار کارساز باشد. به دلیل این نوشتن درباره ی این سینما و کارکردهایش دارای اهمیت والایی است.

mostanad-sanati-poster [1]

این کتاب در ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان به سفارش جهاد دانشگاهی هنر در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف منتشر شده است. سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.