- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جلسه نمایشنامه‌خوانی «قضیه متران پاژ» برگزار شد

elham-pave-nezhad

جلسه نمایشنامه‌خوانی «قضیه متران پاژ» به کارگردانی الهام پاوه‌نژاد شامگاه شنبه پنجم اسفندماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

سوره سینما- در ادامه جلسات نمایشنامه‌خوانی خیریه برای کمک به زلزله زدگان جنوب خراسان در فرهنگسرای ارسباران شامگاه شنبه پنجم اسفندماه الهام پاوه‌نژاد و گروهش نمایشنامه «قضیه متران پاژ» را در فرهنگسرای ارسباران به صورت خیریه اجرا کردند. از ساعت ۱۹ پاوه نژاد، شبنم مقدمی، پریوش نظریه و گلاره عباسی مقابل درب ورودی سالن و پشت میزی نشسته بودند و بلیت نمایش را می فروختند، اکرم محمدی هم پس از دقایقی به گروه اضافه شد تا در این حرکت خیریه همراهی کند.

حال و هوای نوروزی فرهنگسرای ارسباران در این بعد از ظهر زمستانی جالب بود، حضور پرشمار مردم، بازار خیریه کوچکی که با استقبال همراه بود و بازیگرانی به لباس عمو نوروز که مردم را سرگرم می کردند فضایی متفاوت در این ساختمان ایجاد کرده بودند. چند دقیقه از ساعت ۲۰ گذشته حاضران به سالن اصلی فرهنگسرا دعوت شدند تا نمایشنامه خوانی را ببینند. سعید پورصمیمی و رضا بابک هم به فرهنگسرا آمده‌ بودند و با مردم در فضایی صمیمی صحبت می‌کردند، بهاره رهنما یکی دیگر از بازیگرانی بود که برای دیدن کار دوست و همکارش پاوه‌نژاد به ارسباران آمد.

ابتدا موسیقی نواخته شد و پس از تشویق حاضران پاوه نژاد روی سن آمد و خیر مقدم گفت و بعد به شکلی متفاوت نمایشنامه‌خوانی را شروع کرد. او ابتدا درباره داستان کلی نمایش و شخصیت خود توضیح مختصری داد و بعد بازیگرانش را معرفی کرد تا پشت صندلی هایشان بنشینند. جمعیت حسن پورشیرازی و سیروس ابراهیم‌زاده را بیشتر از بقیه تشویق کردند.

نویسنده نمایشنامه «قضیه متران پاژ» الکساندر وامپیلوف است و متن را مژگان صمدی ترجمه کرده.  حسن پورشیرازی، سیروس ابراهیم زاده، پریزاد سیف، کامبیز بنان، مهدی عبادتی،  پدرام خیرابی و الهام پاوه نژاد نقش‌خوانان این نمایش بودند.

موسیقی را سعید تهرانی ساخته و امیر خدامی عکاس این پروژه بوده است. ساعت ۲۱ نمایشنامه‌خوانی تمام شد، جمعیت ایستاده چند دقیقه کارگردان و گروهش را تشویق کردند.

***

«قضیه متران پاژ» یک نمایشنامه جذاب و شیرین است، پاوه‌نژاد برای این جلسه انتخاب هوشمندانه ای داشته. موقعیت‌های طنز و جذاب «قضیه متران پاژ» خیلی زود تماشاگر را با خود همراه می‌کند، حتی تماشاگری که ظرایف این قصه را کمتر درک می‌کند. می توان امیدوار بود در اجرایی صحنه ای امتیازهای متن بیشتر دیده شود. پاوه نژاد اگر بخت این را داشته باشد که نمایشنامه را روی صحنه ببرد می تواند فرصت بیشتر دیده شدن این قصه را به تماشاگران بدهد. حسن پورشیرازی و پاوه نژاد در نمایشنامه خوانی حضوری موثر داشتند و در اجرای صحنه ای «قضیه متران پاژ» می توانند جلوه‌ای ویژه به این نمایش بدهند.