- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تقدیر رییس حوزه هنری از سلحشور/ انتقاد از بنی‌اعتماد و «قصه‌ها»

salahshoor

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در آیینی ویژه از فرج‌الله سلحشور تجلیل کرد.

سوره سینما- تسنیم نوشت: یکشنبه شب ۱۴ تیرماه آیین اختتامیه جشنواره قلم زرین با حضور محسن مومنی شریف، غلامعلی حداد عادل، فرج الله سلحشور، مجتبی رحماندوست، لاله افتخاری، علیرضا قزوه، جمال شورجه، سرشار رئیس انجمن قلم و نویسندگان و اهالی قلم عصر دیروز در حوزه هنری برگزار شد.در این مراسم از فرج الله سلحشور کارگردان سریال «حضرت یوسف (ع)» تجلیل شد.

فرج الله سلحشور در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: من در این حد نیستم که برایم بزرگداشت گرفته شود اما لازم است از اهدافی بگویم که من را به این جا کشیده است. درباره ی حقیقت و تخیل باید گفت که قصه همیشه باید بر مبنای حقیقت باشد همان طور که خداوند نیز قصه نمی گوید و از واقعیت ها حرف می زند. این در حالی است که قصه به نام خلاقیت از ذهن خودمان تراوش می کند. علمای ما هنگامی‌که صحبت می کنند می گویند نقل از امام معصوم، نقل از قرآن خدا و … اما ما هر زمان که حرف می زنیم می گوییم حرف از خودمان است انگار که این موضوع هنر است. قصه واقعی را خدا می نویسد و قصه غیر واقعی را من و شما می نویسیم. اگر بپذیریم که یک برگ بدون اجازه خدا از درخت نمی افتد پس حوادث هم بدون اجازه خدا رخ نمی دهند. آیا اکنون قصه هایی که در سینمای ما است دروغ نیست؟ سر تا پا دروغ است اما با اسم سازندگی و خلاقیت است که وارد می شود.

وی به آیه آخر سوره یوسف اشاره کرد و گفت : در این آیه خداوند می فرماید که ما برای شما قصه می گوییم تا هدایت شوید. آیا سینما و تلویزیون ما، درهای رحمت و هدایت را به سمت ما باز می کند. آیا ما را به نور هدایت می کند؟ خداوند می فرماید که به سمت حقیقت بروید اما ما همان سینمایی که از غرب به ما آمده است را ادامه می دهیم.گویی که اگر بخواهیم چیز جدیدی را وارد کنیم انگار که با سینما مبارزه کرده ایم. در همین آیه از سوره یوسف خداوند می فرماید اگر می خواهید قصه بنویسید باید قصه تان واقعی باشد، عبرت آموز باشد و این قصه واقعی به مردم درس دینداری بدهد. نباید نسبت به تاثیر سینما و فرهنگ بی تفاوت بود. همانطور که جامعه ما ضرر های بسیاری از بانک دیده است، به نظرم سینما و حرکت های نمایشی منحرف ضرر و زیانی کمتر از بانک نداشتند.

سلحشور اضافه کرد: من آرزویم این است که سینمای اسلامی را راه بیندازم. ما یک سری از داستان های واقعی را سریال کردیم. بچه مذهبی ها دیدند و معتقدند که این سریال ها در عین سادگی دارای لطافت خاصی است. ما چه قدر قصه های خوب و زیبا داریم. قصه های واقعی می تواند برای همه درس عبرت باشد بدون آن که اسم کسی را ببریم و افشاگری کنیم. اکنون ببینید که در تلویزیون ما چه کسانی به عنوان الگو به مردم معرفی می شوند. نه ظاهرشان به اهل بیت ربطی دارد و نه باطنشان. کسی فیلم می سازد و در آن به همه ی مسئولان مملکت اهانت می کند و می گوید من این فیلم را حتما اکران می کنم و هیچ کس هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد در حالی که فیلم او مربوط به فتنه است و هیچ کس نیست که بگوید خانم حرف شما چیست؟ در حقیقت یک زن بر علیه فتنه ای که امام ما و خود ما موضعمان راجع به آن روشن است فیلم می سازد و هیچ کس هم هیچ نمی گوید.

فرج الله سلحشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اگر من فیلم موسی کلیم الله را بسازم، مطمئن هستم که ریشه صهیونیسم از بین می رود. متاسفانه مسئولان ما فکر می کنند که فیلمی که از غرب آمده است وحی منزل است و غیر از آن چیزی به فیلم وجود ندارد . من آرزو دارم که یا جریان فیلم سازی اسلامی را بسازم و یا اگر قرار نیست بسازم بمیرم. من در همین جا از آقای مومنی شریف درخواست می کنم که بانی شوند و فیلمسازی اسلامی را شروع کنند. یک عده از بچه های مذهبی دنبال این کار رفته اند با آن ها کار را شروع کنند.

در ادامه حداد عادل ، مومنی شریف، روی صحنه حاضر شده و لوح تقدیر هایی را به سلحشور دادند. از سوی حوزه هنری لوح تقدیر و هدیه ای به سلحشور داده شد. این هدیه توسط غلامعلی حداد عادل به ایشان داده شد. از سوی رئیس صدا و سیما ، سرافراز لوح تقدیر و هدیه ای توسط نماینده صدا و سیما اعطا شد. هم چنین از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انجمن قلم ایران، لوح تقدیر و هدیه به این کارگردان اعطا شد.