- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رازهای جاودانگی موسیقی «امام علی (ع)»/ شعری که پیامبر رحمت را به وجد آورد

farhad-fakhredini

آهنگساز سریال «امام علی (ع)» شعر احساس برانگیر و موسیقی خاص را امتیاز بزرگ این اثر می‌داند.

فرهاد فخرالدینی در پاسخ به این سوال که راز ماندگاری موسیقی تیتراژ «امام علی (ع)» را در چه چیز می داند توضیح داد: دلیل این اتفاق شاید به این حقیقت بازگردد که شعر این آهنگ در زمان صدر اسلام سروده شده و بخش های عربی آن در حضور پیامبر اکرم (ص) نیز خوانده شده است. آن طور که عبدالقادر مراغه ای در حدود ۶۰۰ سال قبل روایت می کند خوانش این شعر در حضور حضرت رسول (ص) اجرا می شود و ایشان به وجد می آیند. معاویه نیز از پیامبر (ص) می پرسد چطور شد که این چنین منقلب شده اید و ایشان پاسخ می دهند وقتی از دوست یاد می شود، انسان به وجد می آید. شعر این موسیقی ۱۴۰۰ سال قبل گفته شده و دلیل ماندگاری آن موسیقی را باید در این کلام جست و جو کرد.

وی افزود: عبدالقادر مراغه ای دو بیت از این شعر عربی را به فارسی ترجمه کرده است. «زد مار هوا بر جگر غمناکم/ سودی نکند فسونگر چالاکم». شعر بسیار قدمت دارد و من حدس می‌زنم ملودی اثر نیز مربوط به همان دوران باشد، به خصوص که مراغه ای در کتابش آورده این شعر در حضور پیامبر (ص) اجرا شده و نگفته که خوانده شده است. عبدالقادر مراغه‌ای به شیوه خاص خودش نت نویسی کرده و کشف بزرگ زندگی من، کشف نت این شعر است. حقیقتا این اتفاق از افتخارات بزرگ زندگی من است. داود میرباقری اصرار داشت این شعر در تیتراژ سریال به کار برود و خلاصه همه چیز دست به دست هم داد تا این جاودانگی به وجود بیاید و هر شنونده ای از کودک چند ساله گرفته تا دیگران با آن ارتباط برقرار کنند.

این آهنگساز با تجربه سینما و تلویزیون ایران همچنین گفت: چند شب قبل کنسرت من در تالار وحدت برگزار شد.  قطعه «امام علی (ع)» هم اجرا شد و من مشاهده کردم که همچنان با مخاطب ارتباط برقرار می کند و کل سالن به حال شور و شعف افتاد. هزار و چهارصد سال قبل پیام آور یک دین، این شعر و ملودی را به وجد آورنده توصیف کردند و ما همچنان شاهد اثبات این نظر هستیم. من همه کارهایم را دوست دارم اما این قطعه به طور ویژه ای برای من اهمیت دارد. پیش از من عده بسیاری تلاش کرده بودند نت این قطعه را کشف کنند اما تنها من بودم که این موفقیت را به دست آوردم. من ۳۰ سال از عمر خود را صرف مطالعه و بررسی کتاب‌های عبدالقادر مراغه ای و اشعار و نت هایی که به شیوه خود نوشته، کرده‌ام.

فرهاد فخرالدینی آهنگسازی فیلم‌های سینمایی «مسافر ری»، «کمال الملک» ، «آدم برفی» و … را بر عهده داشته است.