- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دفاع رییس حوزه هنری از «رستاخیز»/ بیان تفاوت‌های اسلام واقعی و اموی

ekran-rastakhiz1

آئین تجلیل از راویان هنری نهضت امام حسین (ع) با حضور محسن مومنی شریف برگزار شد.

سوره سینما- سارا کنعانی: شامگاه دوشنبه، بیست و دوم تیر ماه آئین تجلیل از راویان هنری نهضت امام حسین (ع) در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم بعد از نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز»، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری به صحبت در مورد آن پرداخت. سپس از ۶ هنرمند در ۶ شاخه مختلف هنری به خاطر بازنمایی شخصیت و زندگی امام حسین (ع) تجلیل شد.

مومنی شریف ابتدا صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد: خوشا به سعادت کسانی که ذوق و هنرشان را با حادثه کربلا گره زدند و هر  هنری که اینگونه باشد ماندگار خواهد بود. به سینمای کشور بابت تولد فیلم ارجمند «رستاخیز» تبریک می گویم. این نشانگر بلوغ و رشد سینمای ماست که سراغ اینگونه موضوعات می رود و با کیفیت بالا و استاندارد جهانی از عهده ساخت آنها بر می آید. این فیلم در زمانی به نمایش در می آید که بحث دو نوع اسلام مطرح است و منطقه در اوج جنگ خود قرار گرفته است. جنگ بین اسلامی که از آن با عنوان اسلام ناب محمدی یاد می شود و اسلام اموی یا به قول امام خمینی (ره) اسلام آمریکایی. این فیلم خیلی خوب به این ریشه‌ها پرداخته و بهترین از این نمی‌شد که در قالب بیان سینمایی آنها را مطرح کرد. به برادر عزیزم آقای درویش تبریک عرض می‌کنم. ان شا الله خداوند از ایشان راضی باشد.

ekran-rastakhiz2 [1]

وی افزود: این فیلم حاصل تلاش ۱۰ ساله این گروه است و امیدواریم رضایت حضرت رسول اکرم (ص) را جلب کند و همچنین توجه سایر کشورهای این منطقه که این فیلم را خواهند دید. کشورهای جهان اسلام سینمای ما را با فیلم های تاریخی درباره انبیاء و تاریخ اسلام می‌شناسند و ما از این جهت در جهان اسلام جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده ایم که نقطه قوت ماست. البته رقبای ما هم بیکار نیستند. آنان هم دارند کار می کنند. اگر امروز فیلمی درباره سید الشهدا (ع) ساخته نمی‌شد آنها حتما فیلم هایی می‌ساختند که ما را به انفعال می‌کشاند. امیدوارم بعضی از اتفاقات داخلی باعث نشود ما فرصت ها را از دست بدهیم.

رییس حوزه هنری همچنین درباره برخی از حاشیه های مطرح شده درباره اکران «رستاخیز» توضیح داد: عمده انتقادهایی که دوستان مخالف مطرح می‌کنند به نسخه اولیه فیلم بر می‌گردد. در حال حاضر ۴۰ دقیقه از این فیلم کم شده و البته از نگاه شخصی من در مواردی به اثر آسیب زده است. به هر حال کارگردان این کوتاه سازی را انجام داده و همه ما می‌دانیم برای یک کارگردان حذف حتی ۱ دقیقه از فیلم چقدر سخت است. این ۴۰ دقیقه شاید محصول دو سال کار و تلاش بوده است. گاهی اوقات کسانی که جوی منفی علیه یک فیلم ایجاد می‌کنند این کار را ندیده و نادانسته انجام می دهند و باعث می‌شوند دوستان هنرمند ما دیگر جرأت نکنند به سراغ این موضوعات بروند و سینمای ما را دوباره مضامین سطحی و بی محتوا پر کند.

ekran-rastakhiz3 [2]

در بخش بعدی مراسم از شهرام اسدی به خاطر ساخت فیلم سینمایی «روز واقعه»، داوود فتحعلی بیگی، کارگردان و بازیگر، علی شیرازی هنرمند خطاط، محمدرضا سنگری، محقق و پژوهشگر، حسین فدایی حسین نمایشنامه‌‌نویس و احمدرضا درویش تجلیل شد. همه این هنرمندان کسانی هستند که در طول یک عمر فعالیت هنری خود روایت هنری نهضت امام حسین (ع) را در بخش هایی بر عهده گرفته‌اند.

پس از پایان مراسم مهمانان به صرف افطار پذیرایی شدند. فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، مهتاب کرامتی، آرش آصفی و … که ترکیب بازیگران «رستاخیز» را تشکیل می‌دهند در سالن حضور داشتند. نمایش فیلم با یک ساعت تأخیر آغاز شد، بنابراین حاضران روزه دار با وجود فرا رسیدن زمان افطار در سالن باقی ماندند تا سی دقیقه انتهایی فیلم را تماشا کنند و با تأخیر روزه خود را باز کردند.

ekran-rastakhiz4 [3]