- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نقش مادر در فیلمنامه‌ها ضعیف است

rozita-ghaffari

بازیگر «پشت پرده مه» از پرداخت ضعیف شخصیت مادران در فیلم‌های سینمایی انتقاد کرد.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم و عکس مادر، رزیتا غفاری درباره جشنواره فیلم و عکس مادر گفت:‌ برگزاری این جشنواره و فعالیت های فرهنگی با موضوع مادر و برای مادر بسیار ضروری است زیرا همانطور که می دانید در جهان امروز از احترام که بر گردن ما نسبت به مادر گذاشته شده دورشده ایم درحالیکه نسل قبل تر از ما ارزش و احترام بیشتری برای مادر قائل بودند. پرداختن به موضوع مادر برای همه مهم است بنابراین برگزاری چنین جشنواره ای آنهم به صورت تخصصی برای مادر بسیار خوب و ضروری است و باید آنرا به فال نیک گرفت.

بازیگر فیلم «پشت پرده مه» خاطرنشان کرد: امروز همه چیز تغییر کرده است به عنوان مثال،حضور مادران در خانه و خانواده ها به خاطر شاغل بودنشان کمتر شده است و این موضوع خود موجب می شود تا فاصله ای بین فرزندان و مادر خانواده ایجاد شود درحالیکه در قدیم مادران بیشتر وقتشان را صرف خانواده می کردند .

غفاری ادامه داد: امروز دنیا به سمت مدرنیته حرکت می کند و موجب می شود از سنت دور شویم و کمرنگ شدن مهر مادری و مهر به خانواده موجب می شود تا کودکان خود را از خانواده ها دور و جدا ببینند درحالیکه این امر آسیب جدی به خانواده وارد می کند. متاسفاته تلویزیون و سینمای بیماری داریم به همین دلیل هم موضوعاتی مانند مادر درحال از بین رفتن است .

بازیگر فیلم «شوکران» ادامه داد: یکی از موضوعاتی که با به حاشیه رفتن نقش مادر تاثیر مستقیم دارد ضعف فیلمنامه است. متاسفانه فیلمنامه‌های ما بسیار ضعیف هستند و به نقش مادر به خوبی نمی پردازند.

غفاری خاطرنشان کرد: به همین دلیل هم فیلم و سریال هایی با موضوع مادر بسیار کم داریم و تنها فیلمی که وقتی صحبت از مادر می شود همه به یاد آن می افتیم فیلم«مادر» علی حاتمی است که به خوبی به همه وجوه یک مادر اصیل ایرانی پرداخته است و هرگز از خاطره ها بیرون نمی رود.

وی درباره جشنواره فیلم مادر نیز گفت:‌ با توجه به اینکه این جشنواره اولین بار است که در کشورمان برگزار می شود  فکر می کنم نگاهی به فیلم ها با موضوع مادر که در تمام تاریخ سینمای دنیا ساخته شده جذاب خواهد بود زیرا این امر موجب می شود تا تاریخچه جشنواره  را برای خودمان ثبت کنیم ضمن اینکه جشنواره می تواند دست پر عمل کند و پیشینه ای برای خود داشته باشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد:  کی از اهداف مهمی که جشنواره فیلم مادر می تواند برای خود درنظر بگیرد این است که در دوره های بعدی خود فیلمسازان را تشویق کند تا به ساخت فیلم هایی با موضوع مادر اقدام کنند که تنها متخص این جشنواره و اولین رونمایی فیلم در جشنواره مادر باشد.

وی درباره انتخاب فاطمه گودرزی به عنوان دبیر جشنواره نیز گفت:‌انتخاب  فاطمه گودرزی برای مدیریت چنین جشنواره ای بسیار مناسب بود زیرا ایشان خودشان مادر هستند و از جهت مهری که در وجودش است قابل احترام هستند.

غفاری همچنین گفت: فاطمه گودرزی پیشینه کارهای هنری بسیار خوبی هم دارند و در بیشتر سریال و فیلم ها نقش مادر داشتند یادم می آید در فیلم «فیلم می‌خواهم زنده بمانم» که نقش یک نامادری را داشت و موقعیت داشت تا بی مهری کند اما او خلاف این امر را با هنرمندی و بازی زیبایش نشان داد و بیشتر حس مادری را به مخاطب منتقل کرد.

نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر مردادماه در تهران برگزار می‌شود.