سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب

یک کتاب سینمایی وارد بازار نشر شد

kariz-cinema

کتاب «کاریزسینما» مجموعه مقالات و نقدهای سینمایی محمدرضا محقق نویسنده و منتقد سینمایی منتشر شد.

کتاب «کاریزسینما» مجموعه مقالات و نقدهای سینمایی محمدرضا محقق نویسنده و منتقد سینمایی منتشر شد.

سوره سینما- در این کتاب که در بردارنده ۱۲ مقاله و یادداشت و گفت‌وگو با نویسنده در حوزه سینماست، موضوعات متنوعی در حوزه سینما و دین، فلسفه فیلم، مفهوم عشق در ادبیات و سینما، تجلی امر قدسی در میدان تصویر، بازآفرینی متون مقدس در حوزه هنر هفتم و… را می‌توان شاهد بود.

از جمله ویژگی‌های مقالات این کتاب، واکاوی و نقد مفاهیم مندرج در بطن هویت سینمای ایران همچون معناگرایی، معنویت پردازی و نیز ردیابی و پی‌چویی تعامل میان هنر سینما و سایر هنرها، خاصه ادبیات و شعر است. نقدهای سینمایی نیز علاوه بر زبان معیار خاص خود، بعضاً به آثار مهم تاریخ سینمای ایران (همچون «شب‌های روشن») اشاره دارند و خود رهیافتی بر ارزش‌های سخت افزارانه و نرم‌افزارانه این آثارند. گرچه این نوشتارها به جهت قالب ارائه‌شان در مطبوعات از حس و حال ژورنالیستی خالی نیست، ‌در عین بار معنایی و فکری، از بیان و مصادیق ژورنالیستی هم بهره‌مند است.

از جمله عناوین مقالات و مطالب کتاب می توان به تحقیقی درباره تصویرسازی سینمایی شعر معاصر، نقد و تحلیل فیلم سینمایی «شب‌های روشن»، بزرگداشتی برای علی حاتمی، تأملاتی در باب زیرساخت‌های ‌مبانی فکری آوینی و هیچکاک، درآمدی بر جلوه‌های دراماتیک عاشورا در سینما، تأملاتی در مواجهه سینمای ایران و آرمان‌های ملی، درنگی در مقوله بازآفرینی هنرورزانه مفاهیم و معارف معنوی و متون دینی، تاملاتی درنشانه شناسی سینما و قرآن، بازاندیشی مبادی و اصول سینما در بستر تجربه دینی، درنگی در سیر تطور تصویر روحانیت در سینمای ایران و… اشاره کرد.

کتاب «کاریزسینما» چهارمین اثر محقق پس از کتاب‌های «هنر معنا»، «آسمانی‌ها» و «نسل نمیران» است. از این نویسنده جوان کتاب‌های در باغ ابسرواتوار (فیلمنامه بلند سینمایی)، آخرین روز عاشقی (فیلمنامه بلند سینمایی)، شرق صبح (مجموعه شعر)، دزیر این رواق مقرنس شور و شهود (بازآفرینی ادبی زندگینامه بیش از صد تن از علمای برجسته شیعی)، سلوک باران (شرحی بر دعاهای ماه مبارک رمضان)، سینما – فرم (متن مکتوب دوره آموزشی مبانی سینما)، بهشت (سفرنامه اصفهان) در انتظار نشر است.

«کاریزسینما» در ۲۳۵ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲۰۰۰۰ ریال، توسط انتشارات فتوح منتشر شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>