- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مدیران صنایع و فناوری اهمیت بیان تصویری و رسانه فیلم را درک کنند

masood-soflayee

عضو هیات انتخاب بخش فیلم سومین جشنواره فناوری و صنعتی تاکید کرد مدیران باید اهمیت رسانه را درک کنند.

سوره سینما – مسعود سفلایی با تاکید بر اینکه تصویرسازی و فیلم‌سازی صنعتی بخش عمده‌ای را در جهان به خود اختصاص داده است، بیان کرد: در ایران این روند رو به رشد و در حال پیدا کردن جایگاه ویژه خود است. البته باید به این مساله توجه کرد که در این میان باید کارها به افراد متخصص و فیلم‌ساز سپرده شود تا بسیاری از آثار تنها مونتاژی از تصاویر عمدتا مبتدی گرفته شده توسط واحدهای سمعی و بصری سازمان‌ها نباشند‌. شاید حتی آموزش افراد مستقر در واحدهای صنعتی هم بتواند کمک شایانی به رشد فیلم‌سازی و عکاسی صنعتی در ایران کند، جایگاهی که بخش خاصی از تصویرسازی صنعتی در کشور را به خود اختصاص می‌دهد و بعضا افراد با استعداد و علاقه‌مند در این واحدها کم نیستند.

آسیب‌شناسی فیلم‌های مستند صنعتی در ایران

این مدرس سینما و فیملساز مستند سپس با اشاره به لزوم نگاه حرفه‌ای سرمایه‌گذاران به حوزه تصویر، اظهار کرد: سفارش‌دهندگان باید بیش از پیش به اهمیت بیان تصویری و رسانه فیلم برای تاثیرگزاری بر مخاطب واقف شوند و این بخش به صورت جزیی اضافی و اضافه بر سازمان تلقی نشده و برنامه‌ریزی و بودجه‌هایی مناسب و منطقی برای آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد زمان آثار تولید شده است. کم نیستند آثاری که به دلیل داشتن زمان بسیار بیشتر از حد خود، تاثیرگذاری‌شان را تا حد زیادی از دست داده‌اند که در این میان هم نقش تدوین بی‌تاثیر نیست.

سفلایی همچنین انتخاب شیوه بیانی آثار و قالب‌های تصویری را از موارد مهمی دانست که باید در فیلم‌سازی مورد توجه قرار گیرند چون برخی از آثار شیوه بیانی خوبی را برای بیان مفاهیم مورد نظر خود انتخاب نمی‌کنند و از طرفی بخش‌های مستند رئال و انیمیشن‌ها نیز باید در جایگاه مناسب و مربوط به خود استفاده شوند‌.

این پژوهشگر سپس با اشاره به اینکه نگاه غالب در بخش فیلم‌های تبلیغاتی جشنواره فناوری و صنعتی، نگاه تبلیغ مستقیم بوده است، عنوان کرد: همین مطلب شاید عمده تفاوت تیزرهای ایرانی با نمونه‌های خارجی باشد که البته همین مساله هم موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. اما نباید فراموش کنیم که سفارش‌دهنده‌ها نیز در این میان بی‌تاثیر نیستند و شاید اطمینان بیشتر سفارش‌دهنده‌ها به فیلم‌سازان بتواند در آینده این روند و شکل ارائه آنها، تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در میان تیزرها، تقلید و بعضا بازسازی عینی آثار خارجی زیاد دیده می‌شود که این مساله نیز می‌تواند در آینده نزدیک سطح تیزرهای داخلی را به تقلید ساده تنزل دهد؛ آثاری که تنها زیبا هستند و برای فرهنگ و مخاطب ما ساخته نشده‌اند. از همین رو شاید تاثیر گذاری خوبی نیز نداشته باشند.

کیفیت فیلم‌های صنعتی رو به رشد است

سفلایی که سابقه انتخاب و داوری فیلم‌های جشنواره‌های سینماحقیقت و فیلم کوتاه تهران را دارد و از اعضای هیات انتخاب سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی نیز هست، درباره فیلم‌های فناورانه و صنعتی رسیده به دبیرخانه این جشنواره نیز گفت: با توجه به اینکه بسیاری از آثار صنعتی سالیان گذشته را دیده‌ام، به طور کلی می‌توان گفت که کیفیت فنی فیلم‌ها نسبت به گذشته رو به رشد بوده است که البته رشد مسایل تکنیکی و ورود تکنولوژی‌های جدید در این میان بی‌تاثیر نبوده است. همچنین در این میان نکته مورد توجه بخش روایی فیلم‌ها و ساختار آنها است که شاید کمی تکرار در آثار (هم در روایت و هم در تصویرسازی) دیده می‌شد.

عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در پایان اظهار کرد: در مجموع آثار ارزشمندی وجود داشتند. تنها در بخش داستانی به نظر می‌رسد باید سیاست‌هایی جامع برای تولید آثار داستانی صنعتی یا مرتبط از سوی سفارش‌دهندگان و حامیان آثار شکل گیرد تا با توجه به اثرگذاری آثار داستانی، اینگونه کارها در این بخش تولید شوند.

مسعود سفلایی عضو هیات انتخاب بخش فیلم سومین جشنواره فناوری و صنعتی است. او کارشناسی ارشد سینما دارد و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، فیلمساز مستند، تدوینگر بیش از ۱۵۰ اثر مستند و داستانی، تصویربردار بیش از ۳۰ اثر مستند و داستانی و عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره‌های سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و… است.