- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نامه سرگشاده سیدضیاءالدین دری به وزیر ارشاد درباره «رستاخیز»

dorri

کارگردان فیلم «کیف انگلیسی» هم به صف حامیان «رستاخیز» پیوست.

سوره سینما- سیدضیاءالدین دری کارگردان سریال های تلویزیونی در نامه ای خطاب به وزیر ارشاد از ویژگی های فیلم «رستاخیز» گفت و درخواست کرد که با تعیین یک هیات پنج نفره تلاش‌ها برای کسب نظر موافق علما با این اثر انجام شود.

به گزارش ستاد خبری فیلم «رستاخیز»، سیدضیاءالدین دری با اشاره به توقیف فیلم سینمایی «رستاخیز» نامه ای را خطاب به علی جنتی وزیر ارشاد نوشت.

«بنام خدا/  حضور جناب آقاى دکتر على جنّتى  وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامى

با سلام و احترام و تبریک عید سعید فطر: بی تردید پایین آوردنِ فیلم دینى- مذهبى «رستاخیز»، ساخته آقاى احمدرضا درویش  فیلمساز شناخته شده که آثار دفاع مقدسی وی در خاطره ها جاى دارد، براى جنابعالى، ریاست سازمان سینمایى، اصحاب فرهنگ، هنر و سینماگران و ایضاً سرمایه گذاران بخش خصوصى، رویدادى تلخ و غم انگیز است .

نیاز به یادآورى نیست که احترام به ساحت و تبعیتِ کامل از نظرات و فتاوى روحانیت معظم در جامعه ما رویّه تازه اى نیست و تا امروز قریب به پنج قرن است که در کلیه امور دنیوى و اخروى نیاکان ما نقش تعیین کننده داشته و در آینده نیز تداوم خواهد یافت. لذا، مخالفت برخى از علما و آیات عظام با بخشى از فیلم «رستاخیز» امرى قابل احترام بوده و محل ایراد نیست .

چنانچه مستحضر هستید به رغم موفقیت فیلم در سى و دومین جشنواره فجر، تهیه کنندگان فیلم براى آنکه حاصل چند سال تلاشِ توأم با اخلاص یک گروه کثیر و هزینه اى سنگین را در فضایی آرام روانه اکران سینماها، در داخل و خارج از کشور سازند ۱۶ ماه منتظر ماندند، که این زمان براى رفع هرگونه شبهه و یا اشگالِ تصویرى یا محتوایى کفایت می کرد، تا چنین اتفاق ناگوارى براى فیلمى با موضوع حماسه کربلا واقع نشود !

اگر فیلم در سینماها بر اکران نرفته بود، تولیدکنندگان آن می توانستند در آرامش و سکوت نسبت به توجیه و نهایتا تأمین نظرات علماى محترم تلاش و اقدام کنند. اما وضعیت ناگوار اخیر ضربه سختى بر پیکر نحیف سینماى ملى وارد ساخت و متأسفانه خوراک مطلوبى براىِ سمپاشى علیه مدیریت و سیاست هاى فرهنگى نظام مهیا ساخت.

آیا فیلمى که محتوى پنج خطبه از سیدالشهدا است می تواند خداى ناخواسته در وهن سرور شهیدان اسلام ناب محمدى (ص) عمل کند؟ آیا تولیدکنندگان فیلم نسبت به رأى و نظر مراجع محترم از خود بى تفاوتى نشان داده بودند؟ آیا در کشور ما علماى أعلام براى اثبات آراى حقه خود خداى ناخواسته نیاز به اتخاذ رویه قهر آمیز دارند؟ قطعا پاسخ منفى است .

جناب آقاى وزیر چنانچه مستحضر هستید رفع مشگل موجود امر لاینحلى نیست ولى تسریع در انجام آن به واسطه شرایط حاکم بر سینماى کشور و تشویق و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصى یک ضرورت است. اینجانب به عنوان یک فیلمساز در کمال حسن نیت از حضورتان استدعا دارم با تعیین یک هیئت حداکثر پنج نفره به همراه کارگردان محترم فیلم، جهت دیدار و مذاکره و تلاش براى کسبِ نظر موافق حضرات علما، راه را هموار سازید تا در کوتاهترین زمان نتیجه مطلوب عاید شود. این روش می تواند بلوغ سینماگران حرفه اى کشورمان در تعامل با مشگلات اینچنینى، که مسلما در آینده نیز نا خواسته احتمال تکرارش وجود دارد را به ثبوت برساند. همچنین موجبات نزدیکى و تعامل با روحانیت اعلم را مهیا سازد. امرى که انجام آن متناسب با ضرورت هاى سینماى ما مورد غفلت واقع شده است. با تشکر: سید ضیاءالدین دری»