- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«بازی آخر بانو» در انتظار تامین سرمایه/ رکود در همه بخش‌های سینما نفوذ کرده است

hamidrezaa-ghotbi

کارگردان فیلم سینمایی «جامه‌دران» گفت: با وضعیت فعلی سینمای ایران نمی‌دانم واقعا فیلم بعدی را چه زمانی می‌توانم بسازم.

حمیدرضا قطبی به سوره سینما گفت: با گذشت ماه ها از جشنواره فیلم فجر هنوز زمان مشخصی برای اکران «جامه‌دران» تعیین نشده است. تا زمانی که فیلم نتواند در اکران هزینه خود را باز پس بیاورد هیچ تهیه کننده ای هم حاضر به سرمایه گذاری برای فیلم بعدی یک کارگردان نخواهد شد. در این اوضاع کارگردان ها با مشکل روبرو هستند چراکه تنها راه امرار معاش به خاطر چرخه ناقص و الکن سینما و عدم بازگشت سرمایه بسته می شود.

وی افزود: همه کارهای سینمایی به سرمایه بستگی دارد و تا زمانیکه اوضاع اقتصادی سینما سامان نگیرد نمی توان به کار بعدی فکر کرد. البته این رکود در همه بخش ها نفوذ کرده و همانطور که می بینیم تلویزیون هم مثل سابق تله نمی سازد. سریال ها هم بین یک عده معدود و مشخص مار می شود که در مناسبت‌های معلوم روی آنتن می رود. این روزها همه چیز در یک کادر کوچک قاب بندی شده است و اغلب هنرمندان و سینماگران از شرایط فعلی گلایه دارند.

این کارگردان گفت: بعد از «جامه دران» دو فیلمنامه اقتباسی دیگر از بلقیس سلیمانی را به نام های «بازی آخر بانو» و «خاله‌بازی» نوشتم تا سه گانه خود را کامل کنم. همین روزها با تهیه‌کننده ای در حال رایزنی هستم که بررسی کنیم تا هرچه زودتر بشود فیلم دوم را جلوی دوربین بیاوریم. «بازی آخر بانو» هم به نوعی اپیزودیک است اما با جنسی متفاوت از فیلم اولم روایت می‌شود و ساختاری مستقیم تر دارد.

قطبی گفت: در کارهای داستانی روایت گونه های مختلف دارد یا به صورت تک تک به تصویر می آید مانند «جامه دران» یا به صورت درهم و پازلی است که خیلی دراماتیک نیست. ما در «جامه دران» سعی کردیم فضاهای متفاوت مدرن و کلاسیک را به خصوص در اپیزود آخر به گونه ای چشم‌نواز به نمایش بگذاریم. از این رو داستان «بازی آخر بانو» اگر چه کاری دیگر از همان نویسنده است اما به شدت قضایی متفاوت دارد و در فیلمنامه هم این جنس تفاوت مشخص است.

وی افزود: اولویت من برای «جامه دران» اکران داخلی بود تا حضورش در جشنواره ها، اما با اینکه فیلم در بخش اصلی جشنواره شانگهای به نمایش درآمد و رقبای جدی داشت متاسفانه خیلی به آن پرداخته نشد و فیلمی دیگر از ایران که در بخش جنبی بود مورد توجه قرار گرفت.