- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یک مستند درباره شهید مسلمان آمریکایی در «سینما روایت»

malcom

پنجاه و یکمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم مستند «مالکوم شباز» ساخته محمدعلی رخشانی اختصاص دارد.

سوره سینما- این مستند از محصولات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که در جلسه این هفته سینما روایت رونمایی خواهد شد. مالکوم لطیف شباز نوه دختری مالکوم ایکس بود. پدر وی یک مسلمان اهل الجزایر بود. چند ماهه بود به همراه مادرش از پاریس به لس آنجلس نقل مکان کرد. کمی بعد به نیویورک رفته و سپس در فیلادلفیا ساکن شدند. او علاوه بر انگلیسی، بر زبان‌های فرانسه، اسپانیولی و عربی نیز مسلط بود. شباز، از طریق فیس‌بوک با شیعیان زیادی در ارتباط بود و اوقات خود را با شیعیان می‌گذراند. او یکی از حامیان حفاظت از حرم حضرت زینب(س) بود. مالکوم لطیف شباز در پنجم نوامبر ۲۰۱۰ در مراسم حج شرکت کرد. در این سفر بود که او پیشنهاد مالی وهابیون در قبال روی آوردن به این فرقه رد کرد. وی در مصاحبه با روزنامه «بی ویو» چاپ سان فرانسیسکو که روزنامه ملی سیاهان امریکایی است، درباره سفر خود به مدینه و مکه صحبت می‌کند. در این مصاحبه وی عنوان می‌دارد که به کشورهای زیادی در غرب آسیا نظیر امارات، اردن، لبنان و سوریه سفر کرده‌است.

شباز هنگامی که قصد سفر به ایران را داشت از سوی اف‌بی‌آی دستگیر شد. دو روز پس از پخش گسترده این خبر، خانواده او گزارش پرس تی‌وی را نادرست دانسته و با تایید خبر دستگیری او اعلام کردند که دستگیری‌اش ربطی به اف‌بی‌آی یا ایران نداشته‌است. مالکوم برای سخنرانی به مکزیک دعوت شده‌بود. در تاریخ ۹ می ۲۰۱۳ (۱۹ اردیبهشت ۹۲) در این کشور به قتل رسید و جسد وی سه روز در خیابان بود. به گفته خانواده وی، او از ساختمانی به پایین پرتاب شده‌بود.

شهید مالکوم شباز در سال ۹۳ به عنوان یکی از شهدای شاخص سال معرفی شد. مستند «مالکوم شباز» ساخته محمدعلی رخشانی (هاشم زهی) در جلسه این هفته سینما روایت رونمایی، اکران و بررسی خواهد شد. پنجاه و یکمین جلسه سینما روایت روز یکشنبه ۱۱ مرداد ماه راس ساعت ۱۷ در مجتمع فرهنگی اسوه واقع در خیابان انقلاب اسلامی، نبش بهار جنوبی برگزار می‌شود.