- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پایان یک جشنواره سینمایی/ تقاضای ایوبی برای افزایش بودجه سینما

ekhtetam-farda1

سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی در حضور رییس سازمان سینمایی، مسئولان و هنرمندان برگزیدگان خود را شناخت.

سوره سینما-به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) در مراسم اختتامیه جشنواره که احسان علیخانی اجرای آن را بر عهده داشت، ابتدا مسعود نجفی، دبیر این جشنواره ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه، مدعوین، هنرمندان و مدیران اظهار کرد: خوشحالم که اعضای جهاد به من اعتماد کردند و این وظیفه را بر عهده‌ام گذاشتند. در مدت سه روز گذشته تمامی آثار برگزیده در بخش‌های مختلف در پردیس سینمایی چارسو و در ٣٠ سانس به نمایش در آمد که مورد استقبال هم قرار گرفت. همچنین برنامه ما با بازگشایی دانشگاه‌ها ادامه پیدا می‌کند و مجموعه‌ای از آثار منتخب جشنواره در دانشگاه‌ها به نمایش در می‌آیند.

نجفی تاکید کرد: امیدوارم این جشنواره که از معدود جشنواره‌هایی است که واقعا موضوعی است و می‌تواند ارتباطی را میان هنر و صنعت کشور برقرار کند، تداوم پیدا کند.

رییس جهاد دانشگاهی: هنر باید به کمک اقتصاد کشور بیاید

در ادامه مراسم حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این جشنواره سعی دارد در بحث فرهنگ‌سازی فعالیت‌هایی را انجام دهد، خاطر نشان کرد: کارهایی که در زمینه فناوری و صنعت انجام می‌شود باید به اطلاع مردم برسد تا باعث غرور ملی شود و خودباوری را در جامعه افزایش دهد.

وی ادامه داد: کارهایی که ما در این زمینه‌ها انجام داده‌ایم با اینکه خوب است اما بسیار کم است. اگر بخواهیم اقتصاد متکی به تولید داشته باشیم باید بیشتر کار کنیم. ما در استفاده از تولیدات خودمان در کشور مشکل داریم. دیده‌ایم که گاهی در بازار از تولیدات خودی استفاده نمی‌کنیم.

طیبی یادآور شد: بچه‌های ما در کشور توانایی تولید را دارند. آن‌ها باهوش و باشعور هستند و تلفیق این دو زمینه‌ساز تمدن و فرهنگ‌سازی است و می‌تواند این اتفاق بیفتد. سوال این است که چرا این اتفاق کم می‌افتد یا اصلا نمی‌افتد و چطور هنر و هنرمند برای فرهنگ‌سازی می‌توانند کمک کنند؟

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه هنر باید به کمک اقتصاد کشور بیاید، گفت: فناوری تولید ثروت می‌کند. رقابت آینده دنیا در کشورهای دانش بنیان است. بیشتر کشورها روی این فناوری‌ها کار می‌کنند چون فناوری‌های دانش بنیان همان جنگ آینده هستند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برای انجام کارهای نو در حوزه فناوری و صنعت قدم برداشته است، اضافه کرد: با توجه به توافق‌هایی که اتفاق افتاده و قرار است تحریم‌ها برداشته شود، امیدواریم اتفاق‌های خوبی بیفتد و شرکت‌ها و کارخانه‌های پیشرفته خودشان به سمت هنر و هنرمند بیایند تا در جامعه و کشور دیده شوند و بتوانند خودشان و فعالیت‌هایشان را به دیگران معرفی کنند.

معاون رییس‌جمهور: به دانشجو فقط یاد می‌دهیم که با یک مدرک استخدام شود

در ادامه این مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: ما کشوری هستیم که عادت کرده‌ایم با پول مفت نفت کار کنیم؛ مدیرهایی که با این پول کار می‌کنند، مردمی که با این پول زندگی می‌کنند. خیلی از کشورها یک صخره در اقیانوس هستند اما سطح زندگی و رفاه مردم آن‌ها بالاتر از کشور ماست. دولت‌هایی که احتیاجی به مردم ندارند و از مالیات پول در نمی‌آورند و مردمی که می‌خواهند که غول چراغ جادو مشکلاتشان را حل کند! همچنین دانشگاه‌هایی داریم که از بودجه دولت استفاده می‌کنند، یاد نمی‌دهیم دانشجوها روی پای خودشان بایستند، کار‌آفرینی نداریم و تنها یاد می‌دهیم با یک مدرک استخدام بشوند!

وی ادامه داد: خود ما ارزش افراد را به چه می‌بینیم؟ ماشین و خانه‌شان! این همان نگاه نفتی است که همه‌مان داریم. باید تغییر نگرش صورت بگیرد و این کار سخت و دردناکی است. در این مسیر باید بگوییم دانشگاه‌ها از فروش فناوری پول خودشان را در بیاورند، پس دیگر غذاخوری اطراف آن‌ها نمی‌بینیم بلکه شرکت‌هایی در کنار آن‌ها کار فناوری کنند.

ekhtetam-farda3 [1]

ستاری: اقتصاد دانش بنیان یعنی اعتماد به جوانان

رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان چیزی نیست به جز اعتماد به جوانان. اعتقاد به آن‌ها نکته مهمی برای فعالیت‌های دانش بنیان است. همه شرکت‌های دانش بنیان با همین جوان‌ها شکل گرفته و کار خودشان را از مکان‌های کوچک شروع کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه در کشورهای نفتی توهم صنعت وجود دارد، اظهار کرد: وقتی یک نفر پول دارد، کارخانه سیمان می‌خرد، ولی این کار خرید فناوری نیست!! فناوری خریدنی نیست بلکه درست کردنی است. باید آن را ساخت و به وجود آورد.

وی یادآور شد: پایه این اقتصاد ریسک کردن است و باید به جوان‌ها اعتماد کرد چون این اقتصاد برای جوان‌هاست. یک فرد ۴٠ ساله اهل این چنین ریسک‌هایی نیست و پایه زندگی‌اش شکل گرفته. باید قبول کنیم که بچه‌های ما با عروسکی که دولت درست کرده بازی نمی‌کنند! باید با دید غیر نفتی کار کنیم، در ستاد فرهنگ‌سازی که به تازگی تشکیل شده، امیدوار هستیم کارهای تازه‌ای رخ بدهد، اما به این معنی نیست که دولت واردکار شود. ما مرکزی هستیم که قدرت ریسک و جرات و جسارت وارد شدن جوانان را به بازار می‌دهیم چون خود دولت نباید وارد کار شود، بلکه باید زمینه‌ای را به وجود آورد که جوان‌ها بتوانند کار کنند.

رییس سازمان سینمایی: تاسف می‌خورم که برخی از دانشجویان آینده‌دارم در خارج از ایران هستند

حجت‌اله ایوبی، رییس سازمان سینمایی در ابتدا با ابراز خوشحالی از اینکه پردیس سینمایی چارسو افتتاح شده و کار خودش را به شکل حرفه‌ای ادامه می‌دهد، عنوان کرد: حضور بخش خصوصی در فرهنگ اتفاق خیلی خوبی است و امیدواریم این گروه‌ها تکثیر شوند. از جایی که مشکل فرهنگ ما زیر ساخت‌ آن است، باید این بخش را درست کنیم تا از اقتصاد رانتی رهایی پیدا کنیم. امروز در کشور ٣۵٠ سینما بیشتر نداریم، در حالیکه باید این تعداد خیلی بیشتر از این‌ها باشد!

وی ادامه داد: گفت‌و گو‌ها و سیاست‌های دولت نشان می‌دهد که توجه به هنرمندان در حال بیشتر شدن است. توسعه را انسان‌ها می‌توانند خلق کنند و ایران در این زمینه خیلی می‌تواند موفق باشد. خیلی از کشورها هستند که حسرت جوان‌های توانمند ایرانی را می‌خورند. من تاسف می‌خورم که بهترین دانشجویان خودم که به آن‌ها امید داشتم و می‌دانستم آینده‌ای دارند، امروز خارج از ایران هستند. این ضربه بزرگی به کشور است که فرار مغزها اتفاق می‌افتد.

ekhtetam-farda4 [2]

ایوبی: ریسک کار را در عرصه‌های هنری به حداقل برسانیم

معاون وزیر ارشاد سپس تصریح کرد: ریسک سرمایه‌گذاری را باید از بین برد، در عرصه‌های هنری که تولید و آفرینش وجود دارد، باید ریسک کار را به حداقل برسانیم. امیدواریم با کمک هنرمندان و نگاه‌های بلندنظرانه این ریسک را کم کنیم. راه کاهش این ریسک هم اعتماد به هنرمندان و جوانان است که تا حدودی در حال اتفاق افتادن است و شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به این موضوع کمک کند و نتیجه‌بخش باشد.

ایوبی با بیان اینکه از اصفهان به مراسم اختتامیه جشنواره آمده است، اظهار کرد: دست مریزادی به برگزارکننده‌های این جشنواره می‌گویم. ممکن است برخی بگویند ما در تهران دچار جشنواره‌زدگی شده‌ایم، اما این سخن را قبول ندارم و فکر می‌کنم ظرفیت‌های زیادی برای ارائه داریم. البته ممکن است تجمع جشنواره‌ها در تهران زیاد باشد، اما اگر بتوانیم برخی از این جشنواره‌های موضوعی را به شهرهای دیگر ببریم، مطمئنا استقبال از آن‌ها بیشتر و بهتر می‌شود.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه گاهی با این پرسش که سینما تاکنون برای بخش‌های مختلف کشور چه کاری انجام داده است، روبرو می شود، گفت: زبان سینما بسیار قدرتمند است و می‌توان از آن برای آشنایی مردم با خلاقیت‌ها استفاده کرد و اگر سینما با فعالیت‌های صنعتی و فناوری آشنا شود، حتما اتفاق‌های خوبی را در این زمینه می‌بینیم.

ایوبی در پایان سخنانش تاکید کرد: ما دولت رانتی هستیم و حالا که مضراتش دامن گیر ماست، دست کم از نکات مثبت آن هم استفاده کنیم و بودجه سینما را افزایش دهیم. همچنین به خودم می‌بالم که چنین پیشرفت‌هایی را می‌بینم و مطمئن هستم که این‌ها چیزهای خیلی کوچکی بوده که ما انجام دادیم.

قائم‌مقام سیما: شبکه ۵ سیما میزبان فیلم‌های برگزیده جشنواره

در ادامه این مراسم، رضا پورحسین، قائم مقام سیما اظهار کرد: در سه دهه گذشته به موازات رشد علم و فناوری در کشور سینمای داستانی و مستند علمی و فناوری رشد نکرده است. چنین جشنواره‌ای می‌تواند باعث دیده شدن این حوزه شود. ما می‌توانیم با استفاده از این ابزار حرکت‌های علمی و فناوری را منعکس کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: آنقدر که همه روزنامه‌ها صفحه حوادث دارند، حرکت‌ها و فعالیت‌های علمی و صنعتی پژوهشکده‌ها پوشش داده نمی‌شود. مردم از حجم کارهایی که در این حوزه‌ها انجام می‌شود باخبر نیستند. فکر می‌کنم نبود نشاط در جامعه به دلیل نبود نشاط علمی در کشور است و فکر می‌کنم اگر وزارت صنایع، معاونت علمی و رسانه ملی، هنرمندان این حوزه را بیشتر جدی بگیرند، کارها و آثار موفق‌تری را می‌بینیم.

قائم مقام سیما در پایان از نمایش مجموعه فیلم‌های مستند و انیمیشن برگزیده جشنواره در یک بسته تلویزیونی از شبکه ۵ خبر داد.

اسکویی: جای حمایت از ذهن خلاق و هنرمند خالی است 

در بخش پایانی این مراسم، مهرداد اسکویی هم که یکی از اعضای هیات داوران بخش فیلم جشنواره بود، گفت: برای اینکه احساس غرور ملی و عزت نفس و افتخار کنیم که ایرانی هستیم، نیاز به فناوری و صنعت داریم. در این جشنواره فیلم‌های خوبی در این رابطه وجود داشت و تاثیر و ارتباط صحیحی را هم با آن‌ها برقرار کردیم.

وی تاکید کرد: چیزی که به نظرم جایش خالی است حمایت از ذهن خلاق و ارتباط میان روابط عمومی‌ها، مدیران و هنرمندان است.  اگر این ارتباط درست، سالم و بر اساس شایسته‌سالاری باشد، هر روز بیشتر احساس غرور می‌کنیم.

این مستندساز بین‌المللی افزود: چرخ‌های صنعت به ذهن‌های خلاق سینماگران نیاز دارد و همه این ذهن‌ها می‌توانند پرچم‌دار این حوزه باشند.

مهرداد اسکویی در پایان تصریح کرد: ما با اینکه در فناوری رشد داشتیم، اما اثرهای کمی را می‌توانیم در این حوزه ببینیم. باید نشان دهیم که چه فیلم‌سازهایی در کشور داریم و آن‌ها چه تلاش‌هایی می‌توانند انجام دهند. امیدوارم در سال آینده پیشرفت صنعت و فناوری را از طریق سینما و هنر ببینیم.

در این مراسم بزرگداشت کامران شیردل با حضور ابراهیم یکی از شاگردانش برگزار شد. همچنین در بخش نکوداشت زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان، زهرا گرامی همسر وی روی سن حاضر شد و با بغض از دست‌اندرکاران جشنواره و مهمانان حاضر تشکر کرد.

تندیس‌ها و هدایای بزرگداشت کامران شیردل توسط علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سورنا ستاری معاون رییس جمهور، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مسعود نجفی دبیر جشنواره اهدا شد.

همچنین تقدیر از همسر زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان، با حضور حجت اله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر و… انجام شد و مورد توجه حاضران قرار گرفت.

علاوه بر مدیران و مسئولانی که پشت تریبون رفتند، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا رضاداد دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و مشاور ارشد سازمان سینمایی، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سونیا پوریامین مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمید فرخ‌نژاد، بهرام عظیمی، کیوان کثیریان، مسعود زنده روح، محمدصادق حاجی‌تاروردی مدیرکل دفتر امور فناوری استان‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بابک برزویه، الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر، علیرضا بهرامی و… حضور داشتند.

ekhtetam-farda5 [3]

برگزیدگان سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی:

 برگزیدگان بخش دانشجویی

جایزه سوم بخش دانشجویی، به آقای مقداد احمدیان نویسنده فیلمنامه سنگواره های کارون

جایزه دوم بخش دانشجویی، به آقای علی مترصد کارگردان فیلم اشنیک ۵۰۰۰

جایزه اول بخش دانشجویی، به آقای علیرضا دهقان تهیه‌کننده فیلم مجتمع مهدی آباد

برگزیدگان بخش آیتم های تبلیغاتی

بنابر نظر هیات داوران این بخش در دو قسمت مورد ارزیابی قرار گرفت

جایزه سوم بخش تیزر تبلیغاتی ، به آقای محمدرضا خانزاد هنرمند نقاش کلیپ ماسه‌ای

جایزه دوم بخش تیزر تبلیغاتی، به آقای مرتضی پایه‌شناس کارگردان تیزر هشتمین جشنواره فیلم سینما حقیقت

جایزه اول بخش تیزر تبلیغاتی، به شبکه آموزش سیما تهیه‌کننده حمایت از تولید ملی

جایزه اول بخش مستند تبلیغاتی، به کانون ایران‌نوین تهیه‌کننده وگ ایران

ekhtetam-farda2 [4]

برگزیدگان بخش پویانمایی

در بخش پویانمایی ، از آقای مجید آسودگان کارگردان فیلم آسفالت به سبک ایرانی تقدیر می‌شود.

جایزه سوم بخش پویانمایی ، به آقایان احسان یادگاری و حسین نامور تیم انیمیت فیلم طرح توسعه بندر تجاری بوشهر

جایزه دوم بخش پویانمایی ، به خانم مطهر احمدپور کارگردان فیلم نقطه قرمز (Red Point)

جایزه اول بخش پویانمایی ، به خانم محبوبه محمد‌زکی تهیه‌کننده فیلم جوجه ماشینی

برگزیدگان بخش مستند

در بخش مستند ، از آقای علی مترصد کارگردان فیلم اُشِنیک ۵۰۰۰ تقدیر می‌شود.

جایزه سوم بخش مستند ، به آقای شهروز توکل محقق و نویسنده گفتار متن فیلم به اصفهان رو 

جایزه دوم بخش مستند ، به آقایان عطا مهراد و سیاوش جمالی کارگردانان فیلم قصه یک مرد

جایزه اول بخش مستند مشترکا، به آقای محسن رمضان‌زاده تهیه‌کننده فیلم مسیر سبز و آقای بهروز ملبوس‌باف تهیه‌کننده فیلم اصفهان در بوق کارخانه‌ها

بخش مجموعه عکس

جایزه سوم بخش مجموعه عکس ، به آقای بهروز مرادی برای مجموعه کشتیرانی 

جایزه دوم بخش مجموعه عکس ، به آقای پویا طالبی برای مجموعه کره 

جایزه اول بخش مجموعه عکس ، به آقای امید پورآذر برای مجموعه‌های نیروگاه حرارتی و آبی 

بخش تک عکس

جایزه سوم بخش تک عکس ، به آقای محمد خیاطی 

جایزه دوم بخش تک عکس ، به خانم مهناز شفیعی

جایزه اول بخش تک عکس ، به آقای سید مهدی امیری