- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«نسل سوم» رنج ویتنامی‌ها را به جهان نشان می‌دهد

nasle3-1

کارگردان مستند «نسل سوم» بیان کرد که قرار است با این اثر درد و رنجی را که مردم ویتنام از جنگ متحمل می شوند به گوش مردم جهان برسد تا بدانند در ویتنام چه گذشت.

سوره سینما – سه‌شنبه ۱۳ مرداد همزمان با سالروز حمله نظامی آمریکا به ویتنام، مستند «نسل سوم» به کارگردانی محمدعلی رخشانی در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری رونمایی شد.

در مراسم رونمایی و اکران این فیلم مستند که مربوط به نسل سوم آسیب دیده از عنصر نارنجی در جنگ ویتنام است، محمدعلی رخشانی نویسنده و کارگردان، مرتضی غرقی کارشناس رسانه و مسائل سیاسی و جمعی از شخصیت‌های رسانه‌ای و فعالان و علاقمندان عرصه فیلمسازی حضور داشتند.

رخشانی پس از نمایش این فیلم در توضیحاتی درباره چگونگی ساخت این مستند گفت: مرکز مستند حوزه هنری ساخت این فیلم را به من سفارش داد. سال گذشته همین روزها بود که پژوهش این کار را شروع کردم و با توجه به روحیه‌ لطیفم و فیلم‌های قبلی‌ام که مضامین شاعرانه و قوم‌شناسی داشتند، از ساخت این مستند واهمه پیدا کردم ولی نیرویی مرا به انجام این کار وادار می‌کرد و احساس می‌کردم حالا که چنین رسالتی بر دوش من گذاشته شده لازم است آن را به خوبی انجام دهم.

این مستندساز با اشاره به سفرش به ویتنام توضیح داد: متوجه شدم مستندهایی درباره موضوع عامل نارنجی ساخته شده اما به دلیل عمق فاجعه و صحنه‌های دردناکی که بیننده باید با آنها مواجه شود، خیلی گذرا به این موضوع پرداخته شده بنابراین «خانه صلح» را که موضوع اصلی این مستند است دستمایه ساخت فیلم قرار دادم و به نسل سومی پرداختم که هنوز درگیر فجایع جنگ هستند.

وی ادامه داد: نسل سوم ویتنام اصلا در جنگ نبوده‌اند و برای هر انسانی جای تاسف است که می‌بیند عده‌ای از آنها به این شدت درگیر عواقب استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند در حالی که هرکدامشان می‌توانستند نابغه باشند.

رخشانی اظهار کرد: این را برای خودم افتخار می‌دانم که فرصت پیدا کردم بخش کوچکی از این اطلاع‌رسانی را به عهده بگیرم و فیلمی را بسازم که در راه صلح تلاش می‌کند. زمین بیشتر از این طاقت جنگ را ندارد. هرکدام از ما وظیفه داریم برای تشویق مردم به صلح و پرهیز از جنگ تلاش کنیم.

این فیلمساز همچنین گفت: هنگام ساخت این اثر به فکر جشنواره‌ها نبودم. جشنواره‌ها حساسیت‌هایی دارند و اغلب آنها فیلم‌های ضد امریکایی را نمی‌پذیرند، این موضوع مسیر کار مرا تغییر نمی‌داد و بیش از هر چیزی، انسانی بودن قضیه برایم مهم بود. این فیلم طوری تهیه شده که هم قابلیت نشان دادن از تلویزیون را داشته باشد و هم حضور در جشنواره‌های مختلف، آنچه برایم اهمیت داشت این بود که درد و رنجی که این مردم از جنگ متحمل می‌شوند به گوش تعداد بیشتری از افراد برسد و همه بدانند در ویتنام چه گذشت در حالی که امریکا هنوز به این افراد غرامت نمی‌دهد.

این مستندساز با اظهار امیدواری از این که کشور ما که منادی صلح است، اعضای خانه صلح را که برای ساخت این فیلم همکاری کردند دعوت کند، گفت: «نسل سوم»، روایت زشتی‌هایی است که هنوز هم ادامه دارد و اگر جلوی آن گرفته نشود می‌تواند مصیبت‌های بیشتری نیز به همراه بیاورد. باید به مخاطب این آگاهی داده شود که چه اتفاقاتی در جنگ‌ها می‌افتد. صحنه‌هایی در این فیلم هست که مخاطب را اذیت می‌کند اما امروزه کودکان ما آنقدر در فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری خشونت می‌بینند که شاید نباید از نمایش این فیلم هراسی داشت.

به مردم کشورهای دیگر نشان دهیم با چه سیاست هایی زندگی می کنند

در ادامه مرتضی غرقی کارشناس رسانه و مسائل سیاسی، با بیان این که ای کاش نمایندگان و سفرای کشورهای غربی در هنگام اکران این مستند حضور داشتند، گفت: رسانه نقش مهمی در بازنمایی فجایعی که صورت می‌گیرد، دارد. در دوران دفاع مقدس، جنایات اتفاق افتاده در سردشت را صداوسیما افشا کرد و با مخابره فیلم به تمام دنیا نشان داد که با چه جنایتکاری روبه‌رو بوده ایم.

وی همچنین گفت: در جریان حمله امریکا به عراق یا افغانستان، صدای مظلومیت این ملت‌ها به گوش جهان نرسید چرا که رسانه‌ها دست خود این صاحبان قدرت است و اجازه نمی‌دهند از جنایت‌هایی که انجام می‌دهند حرفی زده شود.

غرقی با بیان این که کاری که سازنده مستند «نسل سوم» انجام داده، کار بزرگی است، تاکید کرد: امیدوارم این فیلم به سفارتخانه‌ها فرستاده شود. رسانه‌ این وظیفه را دارد که در مقابل سیاست‌های اشتباه قد علم کرده، آگاهی مردم کشورهای مختلف را بالا ببرد و به آنها نشان دهد که در چه کشورهایی با چه سیاست‌هایی زندگی می‌کنند.

وی اظهار کرد: در بیشتر بحران‌های سیاسی منطقه حضور داشته‌ام و از نزدیک با جنایت‌هایی که قدرت‌های بزرگ انجام می‌دهند آشنا هستم. این را می‌دانم که مردم کشورهای غربی ناآگاهند و نمی‌دانند دولت‌هایشان چه کارهایی انجام می‌دهند. سیستم سلطه بر غرب حاکم است و بخشی از رسالت ما این است که بتوانیم این افشاگری‌ها را در دنیای غرب انجام دهیم.

غرقی در پایان گفت: اکنون به راحتی و با انواع رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی می‌توان این افشاگری‌ها را انجام داد. باید گروه‌های صلح درست کنیم که بروند چنین آثاری را در کشورهای غربی به نمایش دربیاورند و از طریق مردم هر کشوری به سیاستمدارانشان فشار بیاوریم که به جنگ‌ و سلطه خاتمه بدهند.