- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فیلم‌ ویدیویی فیلمسازی جوان‌ها را تسهیل می‌کند/ نظر پرتوی درباره یک جشنواره

kambozia-partovi

کامبوزیا پرتوی معتقد است فیلم ویدیویی می‌تواند فیلمسازی جوان‌ها را تسهیل کند.

سوره سینما- کارگردان فیلم سینمایی «کافه ترانزیت» با اشاره به تولید و فروش فیلم‌های ویدیویی  گفت: فیلم بلند سینمایی ارجحیتی نسبت به فیلم ویدویی ندارد و فیلمسازان باید به آینده خود امیدوار باشند، اگر فیلم‌های ویدیویی بتوانند بازار خود را پیدا کنند، جایگاه واقعی خود را به دست می‌آورند.

«کامبوزیا پرتوی» فیلمنامه‌نویس و کارگردان به ستاد خبری سومین جشنواره فیلم یاس گفت: اینکه جوان‌ها بخواهند فیلمسازی را با ساخت فیلم ویدیویی شروع کنند، قابل توجه است چرا که می‌توانند با قصه‌ای ساده و ابزاری محدود به شیوه و روایت خود، فیلم بسازند.

وی ادامه داد: معتقدم در تفاوت میان فیلم بلند سینمایی با ویدیویی، تکنیک بیشتر از یکی دو بار فیلمساز را درگیر نمی‌کند، آنچه هنرمندانه است نوع نگاه و تفکری است که با ابزاری به نام تکنیک بخواهیم آن را به مخاطب انتقال دهیم.

کارگردان فیلم خاطره‌انگیز «گلنار» با بیان این مطلب که فیلم بلند سینمایی ارجحیتی نسبت به فیلم ویدیویی ندارد، یادآور شد: ممکن است که فیلمسازی توانایی ساخت فیلم بلند را نداشته باشد اما به شخصه جهان بینی برجسته‌تری نسبت به یک نفر که توانایی ساخت فیلم بلند را دارد داشته باشد.

این فیلمنامه‌نویس در توضیح بیشتر گفت: با راهیابی تکنولوژی در میان مردم حتی با یک گوشی موبایل هم می‌توان فیلم ساخت .در واقع کسی که کتاب نخواند و دغدغه نداشته باشد ورود و خروجش به سینما مهم نیست چرا که خیلی زود کارش به پایان می‌رسد. به خاطر همین است که فیلم سازهای ویدیویی باید کارشان را جدی بگیرند. معتقدم؛ اختصاص یک جشنواره به آنها؛ به خوبی نشان می‌دهد که چقدر این مقوله مهم است.

نویسنده «خیابان‌های آرام» در ادامه گفت: مهمترین مسئله برای فیلم‌های ویدیویی  این است که  بتوانند بازار خودشان را پیدا کنند. فیلم سازان باید به آینده فیلم‌های ویدیویی امیدوار باشند چرا که امروزه نسبت به گذشته شرایط ساخت فیلم خیلی راحت شده است. امروز برای هر نوع فیلمی (مستند، کوتاه، بلند) جشنواره‌ای در نظر گرفته شده که این جشنواره‌ها ارزیاب و کارشناس آثار تولید شده هستند.

پرتوی افزود: جشنواره فیلم یاس هم با گذشت زمان می‌تواند کمک قابل قبولی به کیفیت آثار ویدیویی داشته باشد. با حرفه‌ای شدن این جشنواره در دوره‌های آینده، فیلم سازان حرفه‌ای و صاحب نام هم در این فستیوال حضور خواهند داشت. در حال حاضر مشکلات سینمای حرفه‌ای در دنیا زیاد است از این رو خیلی‌ها برای اینکه ظرفی پیدا کنند که حرفشان را هنرمندانه بزنند یا به فیلم کوتاه روی می‌آورند و یا فیلم ویدیویی می‌سازند.

کارگردان فیلم «بازی بزرگان» در ادامه تصریح کرد: حضور جشنواره فیلم‌های ویدیویی در فضای سینمای ما موثر است چرا که باور و اعتقاد دارم این فیلم‌ها مخاطبان خودش را دارد. در گذشته جشنواره فیلم کودک از جشنواره فیلم فجر جدا نبود و بعدها لزوم استقلال آن حس شد و با تفکیک این جشنواره از فیلم فجر شاهد رشد آثار و دیده شدن مجزای فیلم‌ها شدیم. این اتفاقات قابل توجه و ارزشمند است.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا  ششم مهر ماه سال جاری در استان مازندران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.