- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سیمافیلم درگیر مشکلات مالی/ سرنوشت تولید مجموعه‌های تازه چه می‌شود؟

aamin1

سرنوشت مجموعه «آمین» به عنوان یکی از تولیدات سیمافیلم در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش خبرنگار سوره سینما- سریال تلویزیونی «آمین» که از آخرین تولیدات مدیریت گذشته صدا و سیما و سیما فیلم بود و با حمایت سیما فیلم مقابل دوربین رفت، مدتی است در مرحله تدوین باقی مانده و ظاهرا به دلیل مشکلات مالی قرار نیست ادامه پیدا کند. پیش از این هم مشکل مالی باعث تغییر کارگردان در این پروژه شده بود و منوچهر هادی، جای خود را به بهرنگ توفیقی داد.

البته مشکلات مالی از مدت ها قبل دامن تلویزیون و زیرمجموعه هایش را گرفته. محمد سرافراز رییس جدید صدا و سیما پس از ورود، تعدادی از شبکه هایی که عزت الله ضرغامی تاسیس کرده بود را ادغام کرد. از سویی دیگر تعداد کارکنان سازمان را کاهش داد. مشخص بود که سرافراز به دنبال سامان دادن به وضعیت مالی سازمان از طریق صرفه‌جویی است. گویا این بار مشکل مالی گریبان «آمین» و سیمافیلم را گرفته. تصویربرداری این مجموعه پارسال شروع شده و به پایان رسیده اما این مجموعه فعلا و به دلیل مشکل مالی در مرحله تدوین متوقف شده است و سرنوشت آن معلوم نیست. بعضی معتقدند محمدرضا تخشید مدیر جدید سیما فیلم که یکی از مدیران خوشنام و محبوب صدا و سیماست، علاقه‌ای به ادامه پروژه‌های محمدرضا معصوم‌زادگان مدیر قبلی این موسسه ندارد. این در حالی است که تخشید از زمان ورود به سیما فیلم دستور داده کارشناسان و تیم همراهش، مجموعه‌هایی که زمان معصوم‌زادگان کد تولید گرفته را دوباره بررسی و زمینه تولیدشان را فراهم کنند. به عنوان نمونه فیلم تلویزیونی «من، پدرم و دریا» در آن دوره کد گرفته و زمان تخشید تولید شد.

aamin2 [1]

اما توقف تولید برنامه های «هفت» و «رادیو هفت» این نظریه را تقویت می‌کند که مدیران جدید سازمان علاقه ای ندارند تجربه های موفق مدیران قبلی را تکرار کنند. حتی مشکلاتی که برای پخش یا توقف برنامه «ماه عسل» به وجود آمد، در همین راستا معنی می‌یابد. اما یک نکته ظریف در این بین وجود دارد و آن این نکته که مدیران سازمان صدا و سیما مایلند تولید برنامه های زنده را متوقف کنند و برنامه های تولیدی در اولویت کاری آنها قرار دارد. پس «هفت»، «رادیو هفت» و حتی تاک شوی مناسبتی «ماه عسل» هم در خطر تعطیلی قرار گرفته و حذف می‌شوند.

تلویزیون در هفته‌های اخیر با پخش دو مجموعه «تنهایی لیلا» و «تعبیر وارونه یک رویا» و پیش از آن در ماه رمضان با پخش مجموعه پربیننده «پایتخت ۴» و «دردسرهای عظیم ۲» نشان داد برای جذب مخاطب بالا برنامه دارد و شاید زنگ خطر برای مدیران به صدا در آمده و قرار است دوران اوج سریال سازی در سیما، از نو شروع شود. اما تا آن روز فعلا مدیران جدید باید با مشکلات مالی و کمبود بودجه سر کنند و پس از آن، دست به تولید بزنند.