- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

درباره حسین یاری و بازی در «مزار شریف»/ قهرمانی که در یاد می‌ماند

yari1

حسین یاری در فیلم «مزار شریف» نقشی واقعی را بازی کرده، تجربه‌ای که در سینمای ایران کمتر اتفاق می‌افتد.

سوره سینما- حسین یاری بازیگری است که در کارنامه‌اش بازی در پروژه‌های دفاع مقدسی، فیلم‌های اجتماعی مثل «سعادت آباد»، «بلوغ»، مجموعه‌های تاریخی عظیم مانند «روشن‌تر از خاموشی» و  مجموعه‌های پربیننده مانند «مثل هیچکس» و «شب دهم» را می‌توان دید. انبوهی نقش در تعداد زیادی فیلم و سریال که تعدادی از آنها در خاطره جمعی بسیاری از ما مانده‌اند. اما برای بازیگر حرفه ای و شناخته شده ای مانند حسین یاری، حضور در «مزار شریف» تجربه‌ای ویژه بوده است. او در این فیلم نقش یک شخصیت واقعی را بازی کرده است. نقشی دشوار که متعلق به دوران ماست، هنوز زنده است و با اندکی خطای بازیگر الله مدد شاهسون دیپلمات ایرانی که قهرمان قصه «مزار شریف» است می توانست دلزده و معترض شود.

yari2 [1]

در سینمای ایران که معمولا درباره شخصیت‌های واقعی معاصر فیلمی ساخته نمی شود و به دلیل حساسیت بالای افکار عمومی شخصیت‌های چنین درام‌هایی تخت و تک بعدی هستند، حسین یاری کوشیده در «مزار شریف» نقش را باورپذیر و البته دوست داشتنی بازی کند. بخشی از این ویژگی به فیلمنامه برمی گردد که قهرمانش را سمپاتیک، شجاع و در فصل‌هایی مظلوم خلق کرده است. او باید این نقش را طوری بازی می کرده که هم نماینده قهرمان های شهید فیلم باشد، هم مخاطب را با اثر همراه کرده و باعث شود تا انتها در کنار فیلم قرار بگیرد. «مزار شریف» اثری است که نقش اصلی آن در بیشتر فصل ها مقابل دوربین است، یاری در ابتدای فیلم حس اضطراب و یاس شاهسون را در قرنطینه به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند، در میانه فیلم شاهد تلاش او برای رهایی از بحران هستیم و در سفر کوتاهی که با زن افغان داریم، مرد همدرد زن مظلوم است. هر چند که به واسطه پایمردی و شجاعت زن جان سالم از مهلکه به در می‌برد.

پرسونای حسین یاری در سینمای ایران، در قالب نقش مردانی موقر و متین تعریف شده. آرامشی که در چهره و کلام این بازیگر و صدای پخته و همیشه موقرش وجود دارد از او شخصیتی دوست داشتنی ساخته است. انتخاب او برای بازی در نقش یک قهرمان ملی در «مزار شریف» کمک کرده تا او پرسونایش را به فیلم بیاورد و در نگاه اول و پیش از شروع قصه تماشاگر را با فیلم همراه کند. زوج کرامتی و یاری در این فیلم، بازی قابل توجهی دارند و حضورشان به «مزار شریف» گرما و انرژی داده است. می توان گفت در آزمون سختی که یاری در این فیلم دشوار و حساسیت‌برانگیز داشته نمره قبولی می گیرد.

yari3 [2]

با اکران عمومی این فیلم، قطعا ارزش‌های بازی این بازیگر در فیلم تازه حسن برزیده بیشتر درک می‌شود. برزیده پیشتر در فیلم «پرواز خاموش» و مجموعه «مثل هیچکس» با حسین یاری همکاری کرده بود و این بار هم در سومین همکاری مشترک این کارگردان و بازیگر، نتیجه قابل قبول است. می توان حضور در این پروژه عظیم را برای یاری یکی از نقاط عطف کارنامه حرفه‌ای او قلمداد کرد. او با بازی در نقش قهرمانی که در یادها می‌ماند، در تاریخ سینمای ایران ماندگار می‌شود.