- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بخشی از «معمای شاه» با شهید بهشتی روایت می‌شود/ سینما قحطی فیلمنامه و بودجه دارد

davood-rasoolian

داوود رسولیان معتقد است به خاطر اشتباه یک عده خاص بخش جلوه‌های ویژه در سینمای ایران با مشکلات زیادی روبرو است.

رسولیان به سوره سینما گفت: مدتی پیش برای حضور در سریال «معمای شاه» در نقش شهید بهشتی انتخاب شدم. بخشی از سکانس ها ضبط شده اما به اقتضای داستان مدتی کار نداشتم و طبق برنامه ای که اعلام کردند قسمت های اصلی بازی من از اوایل مهرماه آغاز می شود. همانطور که مشخص است داستان بخشی از تاریخ معاصر با محوریت شاه است و در این بین شخصیت های معروف و تاثیرگذار در پیشبرد قصه نقش دارند.

وی افزود: افرادی چون شهید بهشتی، مرحوم طالقانی، شهید مطهری و یا شخصیت‌های منفی زندگی شخصی شان ورق نمی خورد. آنچه قرار است با حضور کاراکتر شهید بهشتی در این قصه روایت شود بخش های مربوط به زندانی شدن ایشان و هم بند شدن با دکتر علی شریعتی است که این بخش ها ضبط شده و در ادامه سکانس هایی تصویربرداری می شود که مربوط به حضور ایشان در جریان های تاثیرگذاروقت و تصمیم‌های شاه است.

رسولیان که در مقام تهیه کننده هم فعالیت می کند گفت: قرار بود با کارگردانی داوود اطیابی «اشک آسمانی» را جلوی دوربین ببریم بخشی از کار را هم پیش بردیم اما در دقیقه نود سرمایه‌گذار کنار کشید و مارا با ضرر زیادی تنها گذاشت. تنها اقبالی که در این شرایط داشتیم هنوز با بازیگران قراردادی امضا نشده بود و در حد حرف وارد مذاکره شده بودیم. اگرچه هنوز هم این پروژه پتانسیل اجرا دارد اما تا زمانیکه خودمان استطاعت مالی پیدا نکنیم آغاز نخواهیم کرد. این روزها سینما دچار قحطی فیلمنامه و بودجه شده و نمی توان مثل قبل با خیال راحت کار کرد.

وی افزود: این روزها دو طرح در مرحله نگارش دارم که یکی از آنها به خاطر ویژگی منحصر به فردش تابع شرایط خاص توسط یک کارگردان پرطرفدار تولید می‌شود اما چون در حال حاضر گرفتار است صبر می کنیم تا برنامه اش تمام شود. این فیلم حتما گیشه دارد و با توانایی های کارگردان حتما مورد توجه عام و خاص قرار می‌گیرد. او تنها گزینه ما برای انجام کارگردانی است ولی صبر می کنیم تا شرایط مهیا شود.

رسولیان که سال ها در زمینه جلوه های ویژه فعالیت کرده در این باره گفت: برای جلوه های ویژه شرایط بسیار بدی وجود دارد. بعد از مساله غم انگیزی که برای مرحوم شریفی‌راد پیش آمد به جای اینکه تسهیلات بیشتر شود سیر قهقرایی و عقبگرد داشتیم. متاسفانه به خاطر اشتباه یک عده بقیه فیلم ها برای صحنه های اینچنینی با بروکراسی های اداری عجیب و غریب روبرو شده اند. مثلا برای کاری مثل «بادیگارد» جلوه های ویژه چاشنی های بدنی تا دو هفته پیش هنوز مجوز صادر نشده این یکی از آن کارهایی است که دوستان من سی سال تجربه دارند.

وی افزود: امروز جلوه های ویژه منحصر شده به باد و طوفان و باران. اگر شلیک داشته باشید باید از هزار نفر اجازه بگیرید ما در این زمینه بدون استاد روی پای خودمان ایستادیم. آنقدر آزمون و خطا کردیم تا الان افرادی شاخص در این عرصه داریم و به کشورهای اطراف هم کمک می کنیم ولی متاسفانه به خاطر تصمیمات غلط ثبات و برنامه درستی در این بخش وجود ندارد.