- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بازسازی بعضی سالن‌ها توجیه اقتصادی ندارد/ تغییر فضای شهری برخی سینماها را بی‌رونق کرد

majid-meschi

مجید مسچی معتقد است یکی از دلایل ریزش مخاطب در برخی سینماها به خصوص سینماهای تک سالنی تغییر فضاهای شهری است.

مسچی مدیر عامل موسسه سینما شهر درباره وضعیت نامناسب بعضی سینماهای تک سالنی تهران، از جمله سینما صحرا به سوره سینما گفت: در این سال‌ها سعی کردیم همه سالن‌های سینمایی را در تهران و شهرستان‌ها با توجه به موقعیتشان به بهترین شکل بازسازی و برای ارائه خدمات، مناسب کنیم اما به اقتضای طبیعت یک بنا ممکن است در دوره ای پر رونق باشد و زمانی برسد که همچون گذشته مورد استقبال قرار نگیرد. سالن های سینما هم از این امر مستثنی نیستند و به مرور زمان ممکن است استقبالی که سال‌ها قبل داشتند را از دست بدهند.

وی گفت: اگرچه هریک از سینماهایی که در سال های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفتند دلایل خاص خود را داشتند اما به طور کل بعضی سینماها ممکن است به خاطر تغییر فضاهای شهری ساخت یا بازسازی شان در آن محل مقرون به صرفه نباشد. علاوه بر بحث مالکیت سینما و اهمیت دادن به سالن نمایش، سرمایه گذاری همیشه هم باعث جذب مخاطب نمی‌شود مثلا سینما صحرا با همان شکل و شمایل قبلی سال‌هاست مورد توجه مردم نیست.

مدیر عامل موسسه سینما شهر افزود: سینما سروش اگر چه فاصله زیادی با آن سینما ندارد باز سازی شد و الان سه سالن مجهز دارد، ولی همچنان از توجه مردم دور است در واقع هزینه ای که بابت تعمیر و بازسازی و بروز کردن تجهیزات آن صرف شد برنگشته. می‌توان گفت این بازسازی توجیه اقتصادی نداشت. بنابراین باتوجه به هزینه ای که برایش شد تفاوتی با سینما صحرا که مثل قدیم به کار خود ادامه می‌دهد ندارد.

soroosh-sahra [1]

مسچی گفت: علاوه بر تغییر فضاهای شهری ساخت پردیس ها بی تاثیر نبود. به هر حال وقتی سینماهای جدید ساخته می شود و خدمات بیشتری ارائه می‌دهد مردم آنجا را به سینماهای تک سالنی ترجیح می‌دهند. باید در یک بحث مفصل و تحلیلی بررسی کرد بار سینما از نظر اقتصادی روی دوش کدام سینماهاست و کدامشان هیچ کمکی به اقتصاد نمی کنند. هر یک از سینماها شرایط خاص خود را دارند و اگر امروزه از رونق افتادند تغییر کاربری شان به عهده ارشاد نیست و شهرداری باید تصمیم بگیرد.

وی افزود: اینکه یک ملک با کارکرد فرهنگی قابلیت تبدیل به تجاری شدن دارد یا نه در شهرداری بررسی می شود. نه فقط در تهران که در شهرستان هم این مشکل وجود دارد و سالن های زیادی هستند که بلااستفاده و متروک باقی ماندند. اگر شهرداری صلاح بداند ارشاد به واسطه ستاد نظارت وارد عمل می شود همانطور که قبلا با انحلال برخی سالن ها موافقتش را اعلام کرده بود.

این کارشناس امور سینماداری ادامه داد: این روزها پردیس سینمایی ترجیح مردم است. اگرچه ممکن است برخی مناطق تهران بهره ای از پردیس ها نبرند اما در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستیم. ضمن اینکه دولت هم پیش قدم نمی‌شود بلکه ساخت سینما بیشتر به بخش خصوصی مربوط می شود. بخش خصوصی، در این مورد باید سرمایه بگذارد، پس بررسی می‌کنند ساخت سینما در مراکز تجاری برایشان توجیه اقتصادی داشته باشد. برخی مناطق تجاری شاید سینما چندان مورد استقبال قرار نگیرد. به همین خاطر ما در این مورد تصمیم‌گیرنده نخواهیم بود.