- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فیلم ویدیویی فرصتی برای دیده شدن فیلمساز است

sadatian

تهیه‌کننده فیلم «چهارشنبه سوری» جشنواره فیلم یاس را باعث دیده شدن فیلمسازان ویدیویی می‌داند.

سوره سینما- سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین جشنواره فیلم‌ ویدیویی یاس گفت: درباره ضرورت ساخت  فیلم های ویدیویی باید بگویم که این فیلم‌ها بین فیلم‌های کوتاه و سینمای حرفه‌ای قرار دارند. اگر بخواهیم روند کار یک فیلمساز برای رسیدن به ساخت یک فیلم بلند را تقسیم بندی کنیم؛ معمولا اول فیلم کوتاه ساخته می‌شود، بعد ویدیویی و پس از آن فیلم ساز یه سمت ساخت فیلم  سینمایی بلند می‌رود.

وی در ادامه افزود:  هنر و حرفه سینما بسیار تخصصی است و کسی که در این وادی قدم می‌گذارد باید  خیلی امتحان پس بدهد. ممکن است فیلم ساز در روند کاری خود کمتر فیلم کوتاه ساخته باشد یا مثلا از دستیاری شروع کرده باشد .اما در هر صورت باید امتحان پس بدهند و با ساخت فیلم ویدیویی یا تله فیلم میشود یک فیلم ساز را امتحان کرد. از نحوه ساخت فیلم ویدیویی یک فیلم ساز می‌شود فهمید که آیا میتوان سکان یک  فیلم  بلند را به دست او سپرد یا نه؟

ساداتیان درباره برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی یاس گفت: شاید بتوان این موضوع را با مسابقه فوتبال مقایسه کرد.وقتی که تیمی از لیگ دست دومی به لیگ دسته اول  صعود می کند و  به لیگ حرفه‌ای کشور راه پیدا می‌کند.این دقیقا می‌تواند جایگاه  این جشنواره را نشان دهد. این جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود که در این میان حدود ۷۰ فیلم مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرد و در نهایت  آثار فیلم‌سازانی که مستعدتر هستند انتخاب می‌شود . جشنواره باید بستری فراهم کند  تا آثار این فیلم‌سازان به مرور از منظر کیفی رشد کند  و پس از آن این استعدادها را به سمت سینمای  بلند رهنمون سازد.

این تهیه کننده با بیان این مطلب که با برگزاری جشنواره‌های مختلف سینمایی به صورت تخصصی موافق هستم، تصریح کرد:جشنواره فیلم ویدیویی یاس باعث میشود که فیلمساز و اثرش دیده شود. در جشنواره فیلم فجر که رقابت فشرده بود باعث می‌شد که در حق فیلم سازهای ویدیویی اجحاف شود . اما تفکیک جشنواره‌های تخصصی  و استانی از جشنواره فجر فرصتی برای بهتر دیده شدن فیلم‌های این عرصه و ارائه مناسب آن به علاقه مندانش است.

تهیه کننده «چهارشنبه سوری» با اشاره به اینکه جشنواره فیلم ویدیویی یاس فرصتی را برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف فیلم ها فراهم می‌کند، گفت: مهمترین حسن برگزاری  جشنواره  این است که  فیلمساز را در معرض قضاوت حرفه‌ای تر و تخصصی قرار می‌دهد. مخاطب عام معمولا به سادگی از کنار این مقوله می‌گذرد. اما مخاطبان خاص، منتقدان و دیگر متخصصان و فیلمسازان به دیدن این فیلم می نشینند و اینگونه بستر مناسب برای نقد ، بررسی و پیشنهاد فراهم می‌شود.