- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستندی درباره مصدق در تلویزیون/ آمریکا چگونه قهرمان ملی را از صحنه خارج کرد؟

190475_727

مستندی درباره کودتای آمریکایی علیه دولت دکتر محمد مصدق از شبکه مستند پخش می‌شود.

سوره سینما- مستند «کودتای آمریکایی» با موضوع کودتای ۲۸ مرداد و در گفتگو با شخصیت هایی چون نویسنده کتاب «تمام مردان شاه»، یک تاریخ نگار ارمنی ایرانی، یک سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و گزارشگر آن زمان ABC سه شنبه ۲۷ مرداد از شبکه مستند سیما پخش می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، مستند «کودتای آمریکایی» داستان اولین کودتای انجام شده توسط سیا است که در سال ۱۹۵۳ در ایران رخ داد. این مستند عواقب و نتایج این رویداد مهم و تاثیرگذار و همچنین تاثیرات بلند مدت آن بر روابط کنونی ایران و آمریکا را بررسی می‌کند. «کودتای آمریکایی» شامل بخشی درباره بحران گروگانگیری سال ۱۹۷۹ در ایران و رابطه آن با کودتای سال ۱۹۵۳ است و در پایان به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران می‌پردازد.

این مستند شامل مصاحبه با کارشناسان و تاریخ دانان برجسته و شخصیت های مهم مانند استفن کینزر نویسنده کتاب «تمام مردان شاه»، پروفسور یرواند آبراهامیان تاریخ‌نگار ارمنی ایرانی، تریتا پارسی نویسنده و تحلیلگر سیاسی ایرانی- آمریکایی، کلنل لورنس ویلکرسون سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا، تد کوپل گزارشگر آنروزهای ABC و نماینده پارلمان آمرکیا رن پول از ایالت تگزاس است.

طی کودتای ۲۸ مرداد مصدق از نخست وزیری خلع شده و محمد رضاشاه به تخت پادشاهی بازگشت. در این مستند به نقش مؤثر مصدق در ملی شدن صنعت نفت و دشمنی انگلیس با این مسئله و مبارزات مصدق با هجمه های انگلیس به خوبی اشاره شده است. Joe Ayella تهیه کننده و کارگردان این مستند است که امشب سه شنبه ۲۷ مرداد ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.