- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بهرام عظیمی: دولت توان سرمایه‌گذاری روی فیلم‌های انیمیشن را ندارد

bahram-azimi

بهرام عظیمی معتقد است که از نظر تئوری، برگزاری همایش ملی انیمیشن ایران اتفاق خوبی است، اما مشکل اینجاست که دولت توان سرمایه‌گذاری روی تولید فیلم‌های انیمیشن را ندارد.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی همایش ملی انیمیشن ایران، وی درباره‌ی تاثیر برگزاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران بر روند تولید فیلم انیمیشن اظهار داشت: تجمع انیماتورها، پژوهشگران و کارشناسان، ایراد سخنرانی و در نهایت مکتوب شدن تمام دیدگاه‌ها در قالب کتاب، در جای خود مفید است، اما باید پروسه ساخت انیمیشن به شکل منطقی درآید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید فیلم انیمیشن دست سازمان‌هایی نظیر صدا‌و‌سیما و بسیاری از ارگان‌های نظامی و دولتی است که به غیر از مرکز سینمای مستند و تجربی، دیگر سازمان‌ها به برگزاری همایش انیمیشن توجهی نشان نمی‌دهند و راه خود را می‌روند!

کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» ادامه داد: از نظر تئوری برگزاری همایش ملی انیمیشن ایران اتفاق خوبی است، اما باید وجه عملی آن را هم در نظر گرفت. دولت توان سرمایه‌گذاری روی تولید فیلم های انیمیشن را ندارد، بنابراین می‌توان گفت که دومین همایش ملی انیمیشن ایران هم نمی‌تواند در روند تولیدات تغییر محسوسی ایجاد کند.

عظیمی افزود: موسسه فرهنگی- هنری صبا بزرگترین سفارش‌دهنده انیمیشن در کشور، بودجه ندارد و دیگر قرارداد جدید منعقد نمی‌شود و تنها کارهای قبلی انیماتورها را تسویه می‌کند. هرچه قدر ایده جدید باشد، تا زمانی‌که بودجه کافی برای این هنر هزینه نشود، برگزاری همایش در حد یکسری مکتوبات جالب و ناب باقی می‌ماند.

این هنرمند سینمای انیمیشن تاکید کرد: ای کاش خروجی این همایش بصورت مصوبه به مراکز تولید انیمیشن ابلاغ می‌شد و حکم اجرایی داشت. گمان می‌کنم تنها جایی که فعلاً می‌شود به آن امیدوار بود و می‌توان گفت که این همایش روی مصوبات آنجا تاثیر مثبت خواهد گذاشت، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی انیمیشن در سال ۸۷ یادآور شد: روی صحبت من با شورای سیاست‌گذاری و برگزارکنندگان اولین دوره همایش ملی انیمیشن است. خروجی نخستین همایش چه بود؟ چه افرادی پیگیر صحبت‌ها، مطالب و مکتوبات همایش اول شدند؟ آیا لیست تهیه‌کننده‌های فیلم انیمیشن پُربارتر شده است؟ جواب این سوال‌ها منفی است! به عقیده من در همایش دوم می‌بایست به دنبال نتیجه نخستین همایش باشیم و آن را آسیب‌شناسی کنیم.

عظیمی در پایان گفت: ما دست‌اندرکاران انیمیشن همچنان امیدواریم، فعلا امیدوار به دولت “تدبیر و امید” اگر از این دولت جواب نگرفتیم، منتظر دولت بعدی می‌مانیم، اگر آن یکی هم جواب نداد، بعدی و بعدی…