- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

چهارمین محفل «اتفاق ترانه» برگزار شد

etefaagh-tarane

چهارمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه»، شنبه هفتم شهریورماه با حضور فاضل نظری معاون هنری و مدیر مرکز موسیقی، حجت اشرف زاده، حسین پرنیا، محمدرضا چراغعلی، عبدالحمید ضیایی، محمدعلی بهمنی و جمعی از اهالی شعر و موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

سوره سینما – این نشست شعر و موسیقی با پخش آیات قرآن و سرود ملی و اجرای سعید بیابانکی با شعر خوانی شاعران و ترانه‌سرایان آغاز شد.

در این برنامه سجاد رشیدی‌پور، بهبود آورزمان، فائزه فرزانه، امیرعلی سلیمانی، سورنا جوکار، المیرا شاهان، مجتبی حبیبی، صابر قدیمی و…تازه ترین سروده‌های خود را خواندند. این در حالی بود که بخش دیگر این نشست به سخنرانی دکتر عبدالحمید ضیایی، استاد فلسفه، درباره نسبت شعر و فلسفه اختصاص داشت.

این استاد فلسفه در این جلسه پرسش اصلی خود را چنین مطرح کرد که در روزگار مدرن، چگونه می‌توان از یک سو بصیرت‌ها و مفاهیم و تجارب عرفانی را مغتنم شمرد و به‌کار بست و از سوی دیگر از خردستیزی‌هایی که بعضاً در متون عرفانی دیده می‌شود بر کنار و مصون ماند؟ آیا راه میانه‌ای هست…

در این قسمت از برنامه با دعوت بیابانکی از محمدعلی بهمنی، حضار با صدای این شاعر مهمان چند غزل از حافظ شدند و در ادامه این شاعر ترانه‌های خود را خواند که با استقبال و تشویق مخاطبین مواجه شد.

بخش دیگر این نشست ماهانه همراه با معرفی کتاب بود که این معرفی از سوی حسین پرنیا، آهنگ‌ساز و نوازنده سنتور انجام شد. (دوره ابتدایی برای سنتور) تالیف فرامرز پایور و (شیوه سنتور) تالیف پشنگ کامکار، عناوین کتاب‌هایی بودند که از سوی این نوازنده به مخاطبین توصیه شد. پرنیا همچنین (دستور سنتور)، (چهل تمرین برای سنتور) و (چهل و یک تمرین برای سنتور) از نوشته‌های خود را در ادامه به حضار معرفی کرد.

از سویی در بخش دیگر محمدرضا چراغعلی به نقد و بررسی آلبوم موسیقی ماه و ماهی پرداخت. چراغعلی در ابتدا ضمن تبریک به عوامل اثر ماه و ماهی گفت: من نمی‌خواهم به نقد کامل این اثر موسیقایی بپردازم، اما نکته‌ای را در این باب مطرح می‌کنم که آلبوم موسیقی ماه و ماهی به صورت تلفیقی ارائه شده است و از خاصیت اثر تلفیقی، باز بودن دست آهنگ‌ساز برای خلق آثار متنوع است ولی این اثر با وجود تلفیقی به صورت یکنواخت ارائه شده است.

این آهنگ‌ساز در ادامه با اشاره به موسیقی زیرزمینی و فقر مدیا گفت: ما جایی برای ارائه موسیقی نداریم چراکه مراحل طولانی برای گرفتن مجوز موسیقی باید طی شود. به همین دلیل موزیسین‌ها به موسیقی زیرزمینی رجوع می‌کنند و مردم هم از آن استقبال می‌کنند.

چراغعلی در پایان تاکید کرد: من برای تولید یک آلبوم سه عامل مناسبت، شعر اجتماعی و مضمون عاشقانه را در نظر می‌گیرم.

بخش پایانی چهارمین محفل «اتفاق ترانه» به رونمایی آلبوم موسیقی ماه و ماهی اختصاص داشت که در این بخش نماهنگ موسیقایی ماه و ماهی پخش شد و پس از آن این اثر به صورت زنده نیز برای حضار به اجرا در آمد.

این اثر از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به خوانندگی حجت اشرف‌زاده و آهنگ‌سازی  مشترک حجت اشرف‌زاده و امیر و آرش بیات است.

شایان ذکر است نشست ماهانه شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» شنبه اول هر ماه ساعت ۱۸، با همکاری مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود که پنجمین محفل آن چهارم مهرماه خواهد بود.