- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آلبوم موسیقی «ردیف موسیقی ایرانی برای عود» استاد نریمان منتشر شد

nariman

آلبوم موسیقی «ردیف موسیقی ایرانی برای عود» زنده‌یاد منصور نریمان توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

سوره سینما – این آلبوم موسیقایی در حالی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد که پیش از این کتاب «ردیف موسیقی ایرانی برای عود» توسط مرکز موسیقی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

این کتاب نخستین کتاب تالیف شده این ساز در ایران است که روایت استاد از ردیف موسیقی ملی ایران است و از سویی مهم‌ترین کتاب در زمینه آموزش موسیقی ایرانی محسوب می‌شود و استاد در روایت خود از این ردیف با توجه به ویژگی‌های ساز بربط، دستگاه‌ها و آوازها را در محدوده‌ای از ساز اجرا کرده‌اند که علاوه بر ایجاد فضای هارمونیکی بهتر، به سهولت اجرا در ارائه گوشه‌ها و حفظ توالی آن‌ها در زمان اجرا نیز توجه‌ای خاص شده است.

گفتنی است بزرگداشت پدر عود نوازی ایران «منصور نریمان» با حضور چندتن از شاگردان و علاقه‌مندان امروز نهم شهریور ماه در فرهنگسرای ارسباران ساعت ۱۸ برگزار می‌شود که سخنرانی پیشکسوتان موسیقی، آواز خوانی علی جهاندار با همراهی علی پژوهشگر، عودنواز، پخش فیلم کوتاه از آثار و زندگی استاد نریمان به همراه نقل قول‌هایی از استادان و هنرمندان موسیقی مانند ایرج گلپا، کوروس سرهنگ‌زاده، محمدموسوی، محمد اسماعیلی و نادرگلچین بخش‌های متفاوت این برنامه را تشکیل می‌دهند.

منصور نریمان ۱۹ اسفند سال ۱۳۱۴ در مشهد متولدشد. وی نوازندگی سه تار را نزد پدر آموخت و با ممارست درسن ۱۴سالگی به عنوان نوازنده رادیوی مشهد مشغول به کارشد. وی با تلاش زیاد توانست ساز کهن عود را پس از نیم قرن در میان سازهای موسیقی و سنتی ایرانی جای دهد.

شیوه بربط نوازی، ۴۲ قطعه برای عود و ردیف موسیقی ایرانی برای بربط از جمله تالیفات این هنرمند فقید در حوزه موسیقی است. نریمان به دلیل عارضه ریوی ۲۳ تیر ۹۴ در بیمارستان بهمن دارفانی را وداع گفت.